• 0

VOF en belastingen, zijn deze zaken aftrekbaar?

(aangepast)

Goede dag iedereen. Ten eerste bedankt voor alle informatie.

De recentelijk gestarte VOF, waarvan mijn vrouw en ik 50/50 eigenaars zijn, heeft de eerste opdracht binnen. Waarvoor vanuit huis gewerkt gaat worden, wat tevens het adres van de VOF is. De opdrachtgever is tevens een Nederlands bedrijf. De opdracht zal +/- 15k per maand genereren voor een periode van 6 maanden, waarschijnlijk verlengbaar.

 

In hoeverre zijn de volgende zaken aftrekbaar?

 

1) hypotheek van het huis (dus tevens kantoor) waarbij de kantoor ruimte en eigen voordeur heeft

2) energievoorziening

3) internet en telefoon

4) nog aan te schaffen leaseauto

5) laptop

6) thuiswerkplek

7) trainingen

 

En als deze posten vanuit het bedrijf betaald zijn, moet dan het gehele overgebleven bedrag uitbetaald worden?

Of is het voordeliger om zoveel mogelijk in de bedrijfskas te houden en alleen datgeen als salaris uit te betalen dat we denken nodig te hebben?

Deze opdracht, en het daaruit voortvloeiende salaris, zal voorlopig onze enige inkomstenbron zijn.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ran_Dom

 

 

aangepast door Ran_Dom
Fiscale data toegevoegd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 2

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, Ran_Dom zei:

In hoeverre zijn de volgende zaken aftrekbaar?

Zie het genoemde handboek en de site van de Belastingdienst. Daarnaast is Google je vriend. Over elk punt is veel te vinden, want het zijn geen eenvoudige ja/nee antwoorden. Overal zit een mits en een maar aan. Even aan de slag dus!

 

Zie ook Zijn kosten voor de werkruimte in mijn woning aftrekbaar? Mogelijk krijg je als resultaat "Uw situatie is zo dat u beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen". Dat is geen onverstandig advies, de combinatie huwelijk, onderneming, eigen woning is iets om goed te regelen. Om problemen met de belastingdienst en elkaar te voorkomen, nu en later.

 

6 uur geleden, Ran_Dom zei:

En als deze posten vanuit het bedrijf betaald zijn, moet dan het gehele overgebleven bedrag uitbetaald worden?

Of is het voordeliger om zoveel mogelijk in de bedrijfskas te houden en alleen datgeen als salaris uit te betalen dat we denken nodig te hebben?

Bij de inkomstenbelasting geef je elk je winstdeel volgens de boekhouding op, of je dat nu opneemt of niet. Je kunt dus niet onbelast "geld in de zaak laten zitten".

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-6-2023 om 08:43, Ron van der Kolk zei:

Zie het genoemde handboek en de site van de Belastingdienst. Daarnaast is Google je vriend. Over elk punt is veel te vinden, want het zijn geen eenvoudige ja/nee antwoorden. Overal zit een mits en een maar aan. Even aan de slag dus!

 

Zie ook Zijn kosten voor de werkruimte in mijn woning aftrekbaar? Mogelijk krijg je als resultaat "Uw situatie is zo dat u beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen". Dat is geen onverstandig advies, de combinatie huwelijk, onderneming, eigen woning is iets om goed te regelen. Om problemen met de belastingdienst en elkaar te voorkomen, nu en later.

 

Bij de inkomstenbelasting geef je elk je winstdeel volgens de boekhouding op, of je dat nu opneemt of niet. Je kunt dus niet onbelast "geld in de zaak laten zitten".

Bedankt voor de input, gezien de complexiteit heb ik een boekhouder ingeschakeld. Scheelt een hoop werk, waarbij ik waarschijnlijk een aantal zaken over het hoofd zie, dus de kosten worden ruimschoots terugverdiend.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.