• 0

ZZP Elektromonteur worden in Duitsland

hallo,

 

Op dit moment ben ik ZZP elektromonteur in NL. Binnenkort wil ik verhuizen richting Berlijn.

Nu wil ik me in Duitsland aan gaan melden als ZZP Elektromonteur. 

In totaal bijna 8 jaar ervaring. Diploma's Elektro niveau 3 en 4 zijn aanwezig

Nu ben ik aan het kijken hoe ik dat ga doen met mijn bedrijfsvoering.

Er zijn bij mij een aantal vragen naar boven gekomen.

- Kan ik mijn bedrijf behouden in Nederland? Zoja brengt dit dan dubbele kosten met zich mee samen met de eventuele ZZP onderneming in Duitsland.

- Kan ik met een EU aanvraag via KVK mezelf inschrijven als ZZP Elektromonteur of zijn er meerdere documenten nodig.

 

Iemand die hier wat ervaring mee heeft?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 uur geleden, luucdekker zei:

Nu wil ik me in Duitsland aan gaan melden als ZZP Elektromonteur. 

In totaal bijna 8 jaar ervaring. Diploma's Elektro niveau 3 en 4 zijn aanwezig

Voor zover nog niet gedaan … De eerste stap is om te controleren of de Nederlandse diploma’s ook in Duitsland geldig zijn.

 

Dat kan hier … 

https://www.anerkennung-in-deutschland.de/html/de/index.php

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi Luuc,

 

Een aantal punten zijn belangrijk. Ten eerste, wil je echt voor langere tijd naar Duitsland? Dan zou ik je Nederlandse eenmanszaak waarschijnlijk sluiten. Anders heb je alleen maar een dubbele boekhouding zonder dat het je voordelen oplevert. Je zult toch in Duitsland inkomstenbelasting moeten betalen over wat je verdient. En belastingen zijn over het algemeen lager in Duitsland, vooral vanwege de vermogensbelasting. Als je daar iets doet in de bouw dan zou ik eerst kijken naar  https://grenzinfo.eu/nl/informaties/ondernemen-in-een-buurland/ondernemen-in-duitsland/ambachtsberoepen-in-duitsland/ qua vergunningen. 

 

@Lizanne Jakobs Mod-edit: Aanbieden diensten is niet toegestaan, lees s.v.p. de Forumregels.

 

aangepast door Hans van den Bergh
Werving / promotie voor eigen diensten verwijderd, zie FORUMREGELS!!!

Lizanne Jakobs

Co-Directeur Brilliant Work

06 21371669 / 026 2130704

lizanne@brilliantwork.nl

Voor een effectievere organisatie!

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer met een eenmanszaak verkast naar DLD ga er dan vooral vanuit dat je eenmanszaak in Nederland uitgeschreven wordt. Dat zou alleen in beide landen tegelijk kunnen als je in NL en zogenaamde vaste inrichting hebt. Een plek waar de onderneming daadwerkelijk gevestigd is en waar activiteiten van reëele omgang worden uitgevoerd. Dus geen gehuurde hal of bureau

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 6-7-2023 om 22:54, luucdekker zei:

hallo,

- Kan ik met een EU aanvraag via KVK mezelf inschrijven als ZZP Elektromonteur of zijn er meerdere documenten nodig.

 

Ik ben onbekend met de wetgeving in Duitsland, heb je zelf al onderzoek gedaan naar een KvK of vergelijkende organisatie?, is die in Duitsland).
De vestigingswet, in Nederland niet meer nodig voor een vak als elektricien, als dien je het ook zonder diploma's aan te sluiten volgende de geldende normen.

Heb je daar al een netwerk opgebouwd?

Als je lid bent van Techniek Nederland, kunnen ze je mogelijk wat antwoorden geven op je vragen, ook wat betreft brancheverenigingen in Duitsland.
 

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij moeten Duitsers nog een Meisterbrief hebben voor dat beroep in Duitsland., het is geen vrij beroep

Voor EU burgers die zich willen vestigen in Duitsland is er volgens mij een uitzonderingsregel. Als je enkele jaren zelfstandig ondernemer bent geweest in het beroep of leidinggevende functie gehad hebt hoef je geen meisterbrief te halen, dat was tenminste altijd zo.

Aansluiten bij een Innung is volgens mij wel verplicht

 

https://www.zveh.de/der-zveh/landesinnungsverbaende.html

 

Die hebben ook een afdeling voor Berlijn e.o. Normaal gesproken weten die precies van de hoed en de rand en geven ze ook goede voorlichting. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.