• 0

(Gebruikelijk) dga loon in nauwelijks actieve BV

Graag zou ik advies of meningen krijgen omtrent de volgende situatie.

 

Ik heb al jaren een EMZ en dit jaar passeer ik puur op basis van winst en IB aftrekposten het punt waarop een BV fiscaal interessant zou zijn. Ik heb een simpel uurtje-factuurtje bedrijf en mijn bedrijf is geschikt om basis van een activa-passiva transactie om te zetten in een BV wat ik dan dit jaar nog zou willen doen.  

Het feit is echter dat ik nog maar een paar jaar wil werken op dit niveau (ik ben rond de 50 en bijna FI). Dat betekent dat de komende 3 jaren er netto waarschijnlijk in totaal nog zo’n 150.000 – 200.000 euro zal instromen in mijn BV na aftrek van mijn DGA loon wat ik denk ik rederlijkwijs onderbouwd kan vaststellen op zo’n 55-60 k (in aanmerking nemend welk salaris in dienstverband reëel is). Daarna zal er niets of nauwelijks meer binnenkomen in mijn BV.  

De vraag is wat er na die 3 jaar mogelijk is. Idealiter zou ik dan nog per jaar ongeveer 25k als salaris uit willen keren i.v.m. optimaal profiteren van algemene heffingskorting en arbeidskorting (de rest van mijn inkomsten in die jaren komt uit opgebouwd kapitaal). Ik kom tegenstrijdige verhalen tegen of dit zou kunnen/mogen.

 

Enerzijds bestaat natuurlijk het uitgangspunt geen arbeid geen loon. Anderzijds ken ik een rechtszaak waar de Rechtbank Groningen heeft overwogen: “Het besturen van een vennootschap vergt altijd werkzaamheden van enige omvang, zoals het (laten) voeren van de financiële administratie, het deponeren van de jaarrekening, het doen van belastingaangiften en het nemen van operationele bedrijfsbeslissingen. Hoeveel uren hieraan werden besteed, acht de rechtbank minder van belang. De loonwaarde wordt namelijk veel meer bepaald door de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid”. In dit geval hield de rechter bij de operationele werkzaamheden (verhuur bedrijfspand) rekening met de beperkte aard en omvang, door een evenredig deel te nemen van het gebruikelijk loon op voltijdsbasis. Hiervoor ging de rechtbank uit van 1 dag per week.

 

Zou het in het oog van deze uitspraak te verdedigen zijn dat ik een aantal jaren 10-25 k als loon onttrek waarbij ik misschien nog op hele kleine schaal werkzaamheden verricht en op dit manier mijn BV ‘leeg trek’? Als dit niet te verdedigen valt wat is dan het alternatief? Zal een inspecteur zich op het standpunt kunnen stellen dat dit (deels) middels een dividend uitkering zou moeten? Dus dan b.v. jaren achter elkaar 10k loon en 10-15 k dividend? Of hoe zou ik anders het opgepotte vermogen in mijn BV moeten onttrekken als een belastinginspecteur niet akkoord gaat met 25k loon gedurende zo’n 7-8 jaar? Welke risico’s loop ik op dit vlak? En hoe kan ik hier enige zekerheid omtrent verkrijgen? Is dat überhaupt mogelijk voordat ik mijn BV opricht of kan ik dat pas weten nadat de BV na 3 jaar (bijna) inactief is geworden na vragen om oordeel inspecteur over gebruikelijk loon dan?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL

 

Het probleem met 25k salaris opnemen terwijl er geen omzet is, is dat je verliezen gaat stapelen in je BV, die uiteindelijk nergens verrekend mee kunnen worden als je in de toekomst geen inkomen in de BV behaalt. Dat is natuurlijk zonde van de 19% VpB die je de komende jaren wel gaat betalen.

 

Dat enig beheer altijd aan de orde is, zal praktisch gezien zo zijn (bankafschriften archiveren, mss wat investeringen aan- en verkopen, jaarrekening e.d.) maar dat zal in de meeste gevallen geen loon van 25k rechtvaardigen. 

 

Het is niet juridisch verboden, maar de fiscus kan er een andere mening over hebben als blijkt dat het loon er alleen is om tegen vrijwel geen IB heffing de BV leg te maken, in plaats van via dividend.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Dank voor je reactie! Ik heb vaker bijdragen van je gelezen op het forum en waardeer het zeer dat je hier zoveel tijd en energie in steekt. Wat je zegt over de VPB, daar heb je natuurlijk een punt. Ik zal in het eerste jaar van verlies nog kunnen profiteren via carry back (toch?) en daarna niet meer. Maar ja als ik alles de komende jaren als IB ondernemer verdien waarbij een groot deel in de hoogste belastingschaal valt heb ik ook niet een dergelijk voordeel. 

 

Maar zoals ik uit jouw reactie begrijp zal ik eigenlijk pas weten of wat ik zou willen geaccepteerd wordt door de BD als ik daarvan een oordeel hebt gekregen van de betreffende inspecteur. Van te voren blijft het een beetje koffiedik kijken? 

 

Waarschijnlijk is het het beste om het IB ondernemerschap en BV tegen elkaar af te zetten met 3 scenario's variërend van per jaar 25k als dividend uitkeren of 10k loon en 15k dividend of 25k als loon om zo er een beetje gevoel voor te krijgen wat het worst case scenario in de toekomst kan zijn en of ik dan ten minste quitte speel met de BV constructie in vergelijking met IB constructie. 

 

Is er nog een mogelijkheid dat een inspecteur gaat zeggen dat ook in een verliessituatie en waarin er geen echte activiteiten meer ondernomen worden er het gebruikelijke DGA loon van rond de 51 k uitgekeerd moet worden? Of is dat altijd wel te ondervangen door onderbouwd aan te geven dat er niet meer dan 1 of 2 dagen voor de BV activiteiten worden verricht en er daarom ook (nauwelijks) inkomsten zijn?

Link naar reactie
  • 1

De bottomline is gewoon dat als je salaris opneemt uit de BV terwijl er geen arbeid tegenover staat, dat de inspecteur zal aannemen dat je dat doet omdat de heffing op dat loon lager uitpakt dan via dividend. 

 

Alleen is salaris daar niet voor bedoeld. Geen weldenkend bestuurder van een BV zal een BV opzadelen met verliezen door eigen salaris, als diezelfde bestuurder weet dat hij er geen arbeid voor hoeft te verrichten en er voor de BV geen inkomsten tegenover staan.

 

Oftewel: de inspecteur heeft in dat geval een prima grond om jouw salaris aan te merken als verkapte winstuitkering (dividend).

 

Of het zo'n vaart zal lopen?

 

En ja, je hebt inderdaad nog 1 jaar carry back 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Thx. Nog een laatste vraag, wat zou als we uitgaan van het gezichtspunt van de BD (wel) de aangewezen weg zijn om een opgebouwd kapitaal in een BV van zo'n 150-200k over te hevelen naar privé wanneer er nog nauwelijks activiteiten worden verricht? Ik bedoel, het zal toch vaker voor komen dat op enig moment iemand stopt met werken voor de BV terwijl er nog kapitaal in zit?

 

Zou het helemaal correct zijn als ik mij gedurende b.v. 10 jaar 15-20 k dividend uitkeer zonder loon totdat de reserves van de BV naar 0 zijn gebracht? Of is daar fiscaal of anderszins ook weer iets tegen in te brengen? Is er wel een 100% correcte weg?

 

Normaal gesproken is de BD natuurlijk eerder alert op dividend uitkeren zonder dat (eerst) het (gebruikelijk) DGA loon wordt uitgekeerd, maar in dit geval is het net de omgekeerde situatie. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 17-7-2023 om 19:10, Digifocus zei:

Ik heb al jaren een EMZ en dit jaar passeer ik puur op basis van winst en IB aftrekposten het punt waarop een BV fiscaal interessant zou zijn.

Het feit is echter dat ik nog maar een paar jaar wil werken op dit niveau

Daarna zal er niets of nauwelijks meer binnenkomen in mijn BV.  

Tsja, het is misschien niet het antwoord op uw vraag, maar misschien moet u eens gaan heroverwegen of in dit stadium van uw leven een beetje meer of minder belastinggeld het allerbelangrijkste is. Het geld dat u met uw EMZ binnenharkt is tenminste uw geld en niet van de een of andere BV.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.