• 0

Auto op de zaak deel ♾️

(aangepast)

Als ik allerlei modules gebruik om te bereken of de auto op de zaak of prive voordeliger is dan mis ik altijd het volgende.

-Ik ben DGA

- Wanneer ik bijvoorbeel prive een auto koop van €120.000, dan is over dat vermogen toch al aan VPB en BOX 2 twv ong. €100.000 betaald?

- Waarom zou je het prive aanschaffen waar uiteindelijk totaal €220k voor is uitgegeven tov €120k op de zaak?

- Met bijtelling hou ik rekening, dat is zo’n 60K in 5 jaar

 

De vraag is aan jullie: denk ik verkeerd? 

 

 

aangepast door Nimbus
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op deze zaak:

Gerealiseerde winst na VPB (je investeert als BV immers uit je netto winst) gebruiken om een auto te kopen. Cash out 120k.

 

Privé:

165k cash out, dividend uitkeren voor 120k netto privé.

 

Het grote verschil is dat je hier 45k aan box 2 belasting naar voren haalt. That's it.

 

Plus het gevolgen voor de bijtelling uiteraard, over 120k......

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

12 uur geleden, Nimbus zei:

Waarom zou je het prive aanschaffen waar uiteindelijk totaal €220k voor is uitgegeven tov €120k op de zaak?

(...)

De vraag is aan jullie: denk ik verkeerd? 

Zoals Joost al aangeeft zitten er wat denkfouten in je redenatie. Om er nog een aan toe te voegen: als je de auto privé koopt is hij daarna van jou, en de opbrengst bij latere verkoop dus ook, met een resultaat dat niet belast is. Als je de auto zakelijk koopt blijft hij van de onderneming, en de opbrengst bij latere verkoop dus ook, met een resultaat dat alsnog dubbel belast is (als winst voor de onderneming en daarna om uit te keren naar privé). 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
20 uur geleden, Nimbus zei:

Als ik allerlei modules gebruik om te bereken of de auto op de zaak of prive voordeliger is dan mis ik altijd het volgende.

-Ik ben DGA

- Wanneer ik bijvoorbeel prive een auto koop van €120.000, dan is over dat vermogen toch al aan VPB en BOX 2 twv ong. €100.000 betaald?

- Waarom zou je het prive aanschaffen waar uiteindelijk totaal €220k voor is uitgegeven tov €120k op de zaak?

- Met bijtelling hou ik rekening, dat is zo’n 60K in 5 jaar

 

De vraag is aan jullie: denk ik verkeerd? 

 

 

Nee, jij denkt zeker niet verkeerd. Het zijn de modellen die geen rekening houden met het feit dat niet iedereen zijn hele inkomen elk jaar op maakt. 

 

Voor mij is juist dit de charme van een BV: het geld dat je niet privé nodig hebt, is 'goedkoper' en daarmee kun je ook weer geld besparen/verdienen, bijvoorbeeld met die auto of door (een deel van) een woning te financieren,

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 37 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.