• 0

Winstverdeling VOF met verschillende activiteiten

Ik heb momenteel een eenmanszaak en mijn man gaat ook zijn eigen business beginnen, deze activiteiten zijn anders dan de activiteit die ik doe. Hij kan niet meewerken bij mijn activiteiten maar ik zou later wel mee kunnen werken met zijn activiteiten en het is ook de bedoeling dat ik dat later ook ga doen. In de toekomst zal hij daarna ook weer diverse andere start-up activiteiten opzetten en zo lang het nodig is zorg ik mede voor de ‘financiering’ vanuit mijn business.

 

De insteek is nu dat hij zijn baan opzegt en ik wat meer uren in mijn zaak stop om daarmee ons gezamenlijke inkomen te overbruggen. Omdat we apparatuur (laptop, iPad etc) delen en we uiteindelijk naar één gezamenlijke business willen lijkt het ons het meest handig om een VOF te starten met terugwerkende kracht per 1-1-2023 en mijn eenmanszaak daarin om te zetten. Verzekeringen, administratie, btw etc kunnen we dan ook gezamenlijk doen dus dat scheelt weer kosten en extra administratieve lasten. 
 

Nu weten we natuurlijk niet hoe snel zijn business gaat lopen en zit er eerst ook opstarttijd in voor het ontwerpen, opstart kosten (die hij dit jaar ook al heeft gemaakt) etc. Dat zou betekenen dat ik maximaal belasting moet betalen omdat mijn inkomen hierdoor hoger wordt en hij geen belasting betaalt en dus ook (nog) geen fiscale voordelen heeft. Terwijl hij wel ook fulltime in de onderneming bezig is. En ook voldoet aan de vereisten voor ondernemer en het urencriterium.
 

Onze gedachte is dat we beiden een ‘arbeidsloon’ krijgen van 20-30K per jaar en daarnaast de winst wordt verdeeld naar rato van de inbreng van eenieder aan de winst per activiteit. Eventueel zou mijn vaste deel nog iets hoger kunnen zijn, bijv 20/30k of 30/40k. Ook met name omdat je indien we dit bij een BV zouden doen we ook beiden een DGA loon zouden moeten uitkeren. Maar of dit fiscaal ook is toegestaan kan ik lastig terugvinden. We weten nu niet of hij +30k winst maakt of maar 5k terwijl mijn winst daar ruim boven zit.


Overigens zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen dus de winstverdeling is puur een fiscale berekening. Uiteindelijk is het voor ons zelf 50/50 maar daar zal de belastingdienst anders tegenaan kijken aangezien we beiden andere activiteiten hebben.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

En wat is je vraag dan precies...?

 

Als je man wil beginnen als ondernemer dan moet hij dat maar (zou ik zeggen dan) vooral doen.

Dus inschrijven bij de KvK enz.

Je/jullie zou/zouden ook wel meteen een VOF kunnen inschrijven. Dat zou misschien wat eenvoudiger kunnen zijn. Tenminste als jullie in een samenwerking voor de toekomst verder willen op zakelijk gebied.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat hij zich moet inschrijven bij de KVK is logisch. De vraag is hoe anderen er tegenaan kijken of ervaring mee hebben om dergelijke als VOF te doen met genoemde winstverdeling en 2 totaal verschillende activiteiten ipv 2 eenmanszaken? En in hoeverre dat fiscaal ook toegestaan zou zijn hoe we de verdeling nu in gedachten hebben?

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Voor de leesbaarheid achter de vragen een '?' gezet.
Link naar reactie
  • 0

Vooral het gegeven dat het om twee totaal verschillende activiteiten gaat, haalt dit plan onderuit. De logische gang van zaken zou dan immers zijn dat hij een eigen eenmanszaak opricht. Dan heb je ook niet de mogelijkheid om jouw winst te verminderen door aan hem een stuk van jouw winst toe te delen, alleen maar omdat hij arbeid verricht, en nota bene niet eens ten gunste van jouw activiteiten.

 

Je kunt een vof niet gebruiken om de winst uit jouw activiteiten gunstiger te laten belasten door het toe te delen aan je partner, die niks van doen had met jouw winst.

 

Welkom op HL overigens 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
8 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Je kunt een vof niet gebruiken om de winst uit jouw activiteiten gunstiger te laten belasten door het toe te delen aan je partner, die niks van doen had met jouw winst.

Aanvullend …Het is wettelijk niet toegestaan om een VOF met terugwerkende kracht in het handelsregister op te nemen als dat een fiscaal voordeel oplevert.

 

bron: 

Inkomstenbelasting. Ondernemerschap. Terugwerkende kracht

6 februari 2010

Nr. DGB2010/671M

Directoraat-generaal Belastingdienst, Brieven en beleidsbesluiten

 

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-2094.html

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.