• 0

Eenmanszaak of BV voor import China?

Beste lezer,

 

Momenteel sta ik geregistreerd als eenmanszaak bij KVK. Ik verkoop voornamelijk via Bol.com met geïmporteerde producten uit China. Deze worden in Nederland door een gerenommeerde partij getest op wetgeving, normen etc. 
 

Uiteraard ben ik me bewust van aansprakelijkheid aangezien de producten van buiten de EER komen. Hiervoor is een verzekering afgesloten, maar ook hiermee zijn niet alle risico’s afgedaan. Om te voorkomen dat ik privé aansprakelijk kan worden gesteld ben ik aan het kijken naar andere rechtsvormen. Zou ik hiervoor het beste een andere rechtsvorm kunnen aannemen? In acht nemende dat de omzet/winst nog niet enorm toereikend is. Of zijn er ook andere manieren om binnen de eenmanszaak aansprakelijkheid te kunnen limiteren tot alleen het bedrijf? Of zijn er wellicht nog andere mogelijkheden die ik hier over het hoofd zie?

 

Alvast dank! 
 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Margot90, allereerst welkom op Higherlevel!

 

De enige optie om aanspraken op jouw privé vermogen door onverzekerbare restrisico’s te beperken is een rechtspersoon: een BV dus. 
 

Dat de keuze voor een BV voor jou extra kosten en verlies van fiscaal voordeel oplevert is helaas onvermijdelijk.

 

Een alternatief is kijken of je de restrisico’s alsnog kunt (mee)verzekeren of beter kunt vermijden. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Welke ondernemingsvorm je ook kiest, aan een aansprakelijkheidsverzekering en rechtbijstandsverzekering voor bedrijven ontkom je niet.

Ook met een BV kun  je als bestuurder van die BV bij onbehoorlijk bestuur in privé aansprakelijk worden gesteld als je bijvoorbeeld producten op de markt brengt die niet aan de producteisen voldoen terwijl je weet of behoort te weten dat dit wel moet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Cosara zei:

aan een aansprakelijkheidsverzekering en rechtbijstandsverzekering voor bedrijven ontkom je niet.

 

Off topic: Rechtsbijstandsverzekering heb ik zelf niet en adviseer ik ook zelden voor handelaren. Liever een goede bedrijfsjurist die niet alleen curatief maar ook preventief kan optreden, o.a. door goede overeenkomsten en procedures. 

 

Verder vallen de meeste rechtsbijstandsdiensten (bijvoorbeeld geschillen met personeel of incasso) tegenwoordig ook op fee-basis in te kopen bij verzekeraars zoals DAS en ARAG

 

Voor deze vraagsteller zou ik in plaats van rechtsbijstand vooral zorgen voor goede recallprocedures en indien mogelijk ook dekking van het recall-risico. De aanzienlijke kosten van een recall-actie vallen meestal niet of niet volledig als bereddering/voorkomen van schade onder de  productaansprakelijkheidsverzekering: maar er zijn uitzonderingen waar dat wel het geval is. 

Bovendien loont het ook om afspraken over recall (en de kosten) te maken met fabrikanten, ook als ze in China zitten. 

 

 

 

4 uur geleden, Cosara zei:

Ook met een BV kun  je als bestuurder van die BV bij onbehoorlijk bestuur in privé aansprakelijk worden gesteld als je bijvoorbeeld producten op de markt brengt die niet aan de producteisen voldoen terwijl je weet of behoort te weten dat dit wel moet.

 

Zeker. Gelukkig is vraagsteller op de goede weg doordat er in Nederland getest wordt. In combinatie met een goede (product)aansprakelijkheidsverzekering voor de BV én goede afspraken met de fabrikant zou dat de kans op  en de gevolgen van bestuurdersaansprakelijkheid tot een acceptabel minimum moeten beperken.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 6-8-2023 om 10:01, Norbert Bakker zei:

De enige optie om aanspraken op jouw privé vermogen door onverzekerbare restrisico’s te beperken is een rechtspersoon: een BV dus.

 

Rechtspersonen (meervoud). Één BV, is geen BV zowel qua beperking van je aansprakelijkheid als ook fiscaal. Als je voor een BV als rechtspersoon kiest tuig dan een BV-holdco met daaronder een BV-opco op.

 

Er zijn overigens weldegelijk ook andere ondernemingsvormen of -structuren met rechtspersoonlijkheid, die je hoofdelijke aansprakelijkheid kunnen beperken en waarbij je niet met je hele privévermogen garant staat voor de EZ. Kwestie van creatief denken of zoals Cosara's motto luidt: '.., get rid of the box.'.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
Op 10-8-2023 om 07:39, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Rechtspersonen (meervoud). Één BV, is geen BV

 

Zeker!.... standaard gevolgd door..maar waarom eigenlijk?   (nee, geen vraag, maar een verwijzing naar de column van Joost:winking-face:)

 

Ik heb hier het antwoord aan vraagstelller bewust even kort en simpel gehouden. Idem voor buitenlandse ondernemingsvormen met rechtspersoonlijkheid of andere "constructies".

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.