• 0

Egalisatiereserve gebruiken voor groot onderhoud van gehuurd bedrijfspand

Beste lezer,

 

Ik heb een vraag over de egalisatiereserve,

Ik huur een bedrijfspand van mijn vader .Dat pand zit in een BV.

Ik heb zelf een eenmanszaak.

Dat pand moet voorzien worden van een nieuw dak. Het is lek en er ligt asbest op. Kosten vervangen ca €40K

Mag ik een egalisatiereserve opnemen voor dat dak in mijn eenmanszaak ?

 

Ik hoor het graag.

 

Vriendelijke groet,

Bobhar

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 uur geleden, Tomas79 zei:

Je huurt het pand. Dan lijkt het mij de verantwoordelijkheid van de BV van je vader om het dak op diens kosten te repareren 

Aanvullend 1:

Daar mag de BV zijn kosten-egalisatiereserve voor aanspreken.

 

 Aanvullend 2:

In het algemeen is verhuurder verantwoordelijk voor het groot onderhoud en de huurder voor het kleine onderhoud van het pand.

Echter, in de huurovereenkomst kunnen andere afspraken tussen partijen worden overeengekomen, hetgeen in de huurprijs tot uiting zal komen.
Belangrijke vraag hierin is … Wat is in het huurcontract overeengekomen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Voor het vervangen van een asbestdak (vanaf 2024 verplicht) is de verhuurder aansprakelijk.

 

Aangezien het asbestdak nu beschadigd is (want lek), bestaat het gevaar dat er niet eens meer gewerkt mag worden in het bedrijfspand en daar zou ik als huurder dan wel een punt van maken bij de verhuurder.

 

Een beetje vader wil sowieso van die ongezonde toestand af, dus dat moet te regelen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie bericht. Ik begrijp dat mijn vader daar eigenlijk verantwoordelijk voor is maar op den duur wordt het pand toch van mij en ik kan nu eigenlijk wel een extra aftrekpost gebruiken om mijn inkomstenbelasting te drukken. Vandaar de vraag of het mogelijk is dat ik die egalisatie reserve opneem. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Bobhar zei:

… ik kan nu eigenlijk wel een extra aftrekpost gebruiken om mijn inkomstenbelasting te drukken.

De kosten van (groot)onderhoud  zijn aftrekbaar van de winst, waarbij het in in principe niet uitmaakt of de bedrijfsruimte eigendom is van de onderneming of dat het wordt gehuurd. Echter, wanneer het wordt gehuurd, dan zal het huurcontract bepalen, welke kosten voor de verhuurder komen en welke voor de huurder.

 

Kosten opvoeren die behoren tot de verhuurder, enkel en alleen om de eigen winst te drukken, daarvan denk ik niet - of weet haast wel zeker - dat de Belastingdienst daar blindelings mee akkoord zal gaan.

 

Vandaar mij (onbeantwoorde) vraag … Wat is in het huurcontract overeengekomen ?

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie bericht. Ik begrijp dat mijn vader daar eigenlijk verantwoordelijk voor is maar op den duur wordt het pand toch van mij en ik kan nu eigenlijk wel een extra aftrekpost gebruiken om mijn inkomstenbelasting te drukken. Vandaar de vraag of het mogelijk is dat ik die egalisatie reserve opneem. 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Bobhar zei:

Ik begrijp dat mijn vader daar eigenlijk verantwoordelijk voor is maar op den duur wordt het pand toch van mij …

Niet relevant.

Alleen de huidige status geldt.

Het is nu niet uw pand en het zijn niet uw kosten.

 

18 minuten geleden, Bobhar zei:

… ik kan nu eigenlijk wel een extra aftrekpost gebruiken om mijn inkomstenbelasting te drukken.

Je kunt niet de kosten van een ander betalen om zo de eigen winst te verminderen.

 

19 minuten geleden, Bobhar zei:

Ik heb het huurcontract zo gauw niet bij de hand. Ik moet dit nazien.

We wachtend het met enige gezinde spanning af.

Gezien de hoogte van het bedrag zal de Belastingdienst daar ook geïnteresseerd in zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als er heel expliciete uitzonderingen zijn opgenomen zoals verantwoordelijk voor onderhoud, wat redelijk uitzonderlijk is, dan zou jij of je vader dat zich wel herinneren, is mijn aanname. 

Een egalisatiereserve zit er niet in denk ik, de voorwaarden voor fiscale reserves zijn strikt met weinig ruimte voor toepassing van "goed koopman" regels, vormen van reserves is één van de ondernemers onderwerpen waar de fiscus zich wel expliciet mee bemoeit.

 

9 van de 10 keer zijn huurcontracten binnen de familie niet of nauwelijks vastgelegd of volgens een standaard contractje om gezeur te voorkomen (binnen de familie of met de fiscus over zakelijkheid)

Als er heel expliciete uitzonderingen zijn opgenomen zoals verantwoordelijk voor onderhoud, wat redelijk uitzonderlijk is, dan zou jij of je vader dat zich wel herinneren.

 

Deze naderende kosten lijkt mij een goed moment eens goed naar de hele situatie te kijken.

Misschien is het wel een goed moment om over de overdracht van het pand na te denken.
Met grote dure reparaties zal de taxatiewaarde laag liggen, zeker als er nog asbest in zit.

 

misschien is een gedeeld eigendom of geleidelijke overdracht wel genoeg om voor jou wel de ruimte te scheppen voor het vormen van een egalisatiereserve.

misschien is alleen de aanpassing van de huidige huurovereenkomst wel voldoende om dat te bereiken. Maar ook dan moet je nadenken over de gevolgen van de waarde van het pand als jij de reparaties van het pand betaald, anders schiet je jezelf in de voet. Omdat je bij erven van de BV met pand met een veel hogere taxatiewaarde komt te zitten in de toekomstige erfenis.

 

Kortom kijken of je nu een aftrekpost kan opvoeren in je IB omdat je wat meer moet betalen dan verwacht lijkt me een veel te beperkte kijk op de zaak.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 26-8-2023 om 11:22, Roel J zei:

Als er heel expliciete uitzonderingen zijn opgenomen zoals verantwoordelijk voor onderhoud, wat redelijk uitzonderlijk is, dan zou jij of je vader dat zich wel herinneren, is mijn aanname. 

Een egalisatiereserve zit er niet in denk ik, de voorwaarden voor fiscale reserves zijn strikt met weinig ruimte voor toepassing van "goed koopman" regels, vormen van reserves is één van de ondernemers onderwerpen waar de fiscus zich wel expliciet mee bemoeit.

 

9 van de 10 keer zijn huurcontracten binnen de familie niet of nauwelijks vastgelegd of volgens een standaard contractje om gezeur te voorkomen (binnen de familie of met de fiscus over zakelijkheid)

Als er heel expliciete uitzonderingen zijn opgenomen zoals verantwoordelijk voor onderhoud, wat redelijk uitzonderlijk is, dan zou jij of je vader dat zich wel herinneren.

 

Deze naderende kosten lijkt mij een goed moment eens goed naar de hele situatie te kijken.

Misschien is het wel een goed moment om over de overdracht van het pand na te denken.
Met grote dure reparaties zal de taxatiewaarde laag liggen, zeker als er nog asbest in zit.

 

misschien is een gedeeld eigendom of geleidelijke overdracht wel genoeg om voor jou wel de ruimte te scheppen voor het vormen van een egalisatiereserve.

misschien is alleen de aanpassing van de huidige huurovereenkomst wel voldoende om dat te bereiken. Maar ook dan moet je nadenken over de gevolgen van de waarde van het pand als jij de reparaties van het pand betaald, anders schiet je jezelf in de voet. Omdat je bij erven van de BV met pand met een veel hogere taxatiewaarde komt te zitten in de toekomstige erfenis.

 

Kortom kijken of je nu een aftrekpost kan opvoeren in je IB omdat je wat meer moet betalen dan verwacht lijkt me een veel te beperkte kijk op de zaak.

 

Beste Roel J, Bedankt voor je reactie. Iets om inderdaad goed over na te denken.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.