• 0

opstalverzekering zonder vve

Ik ben eigenaar van één bedrijfsunit in een (nieuwbouw)gebouw van 14 units. Deel van de units is nog niet verkocht. Deel van eigenaren andere units wil geen vve.

Ik wil opstalverzekering afsluiten, maar verzekering verwijst als enige optie naar vve (die er niet zal komen). Welke weg bewandel ik om toch opstalverzekering af te sluiten?

RE1007

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 3
(aangepast)

Er is helemaal geen keuze qua VVE. Die VVE is al ontstaan en als eigenaar ben je daar automatisch lid van. Dit moet ook blijken uit de koopakte en de notariële stukken.

 

Als een gebouw door middel van een splitsingsakte wordt gesplitst in appartementen en/of bedrijfstruimten die los verkocht kunnen worden, moet er een vereniging van eigenaars opgericht worden. De eigenaren van deze ruimten zijn automatisch (‘van rechtswege’) lid van die vereniging.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Signature zei:

Ik dacht dat een opstalverzekering verplicht was, maar geen kenner verder.

 

Vanuit een hypotheekverstrekker ja, maar verder zijn er maar een beperkt aantal verzekeringen bij Wet verplicht en de opstalverzekering staat daar niet tussen.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, RE10007 zei:

Ik wil opstalverzekering afsluiten, maar verzekering verwijst als enige optie naar vve (die er niet zal komen). Welke weg bewandel ik om toch opstalverzekering af te sluiten?

 

Je kan, maar dat kost veelal extra, voor jouw unit individueel een opstalverzekering afsluiten. Zitten wel haken ogen aan hoor. Hier een link naar een particulier voorbeeld, maar dat kun je qua verzekeringstechniek ook zo bedrijfsmatig oplossen bij de juiste verzekeraar. 

 

Neem contact op met een assurantieadviseur zou ik zeggen.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, bedankt voor je reactie. Op deze haken en ogen was ik idd ook gestuit. Vreemd want ik zie, dat er tegenwoordig veel van deze units worden nieuw gebouwd. Bijzonder dat dat zo lastig te verzekeren is. Zit over algemeen niet veel risico aan voor verzekeraar.

Link naar reactie
  • 0

Daar zit wel degelijk een extra risico aan voor de desbetreffende verzekeraar van een individuele unit. Als bijvoorbeeld een brand binnen de unit blijft dan zal het niet zo vaart lopen, maar zodra het overslaat dan begint de ellende.

 

Andere uniteigenaren zullen dan zeker trachten beslag te leggen op de verzekeringspenningen i.e., schade-uitkering. Dit omdat het aan jou is om te bewijzen dat de schade niet door een handelen of nalaten van jou is ontstaan. Als (deel)eigenaar van een onroerende zaak ben je namelijk risico-aansprakelijk en daarbij geldt een omgekeerde bewijslast.

 

Dus echt wel zaak om de overige uniteigenaren dringend ertoe te bewegen om tenminste een gezamenlijke opstal- en aansprakelijkheidsverzekering voor de VvE af te sluiten!

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Als (deel)eigenaar van een onroerende zaak ben je namelijk risico-aansprakelijk en daarbij geldt een omgekeerde bewijslast.

 


Nu is het wel zo dat de risico-aansprakelijkheid (als tegenhanger van schuldaansprakelijkheid) en het leerstuk van de omgekeerde bewijslast, twee verschillende en los van elkaar staande juridische begrippen zijn. Bij de risico-aansprakelijkheid gaat het veelal om de hoedanigheid die iemand heeft (bezitter, ouder, werkgever, etc.) en speelt de ‘schuld’ dus geen rol. Ergo: ofschoon men de (on)schuld aantoont - in het kader van de bewijslast - doet niet ter zake.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.