• 0

Investeringsreservering

Hoi,

Dit jaar heb ik veel inkomen. Dat betekent dat ik veel belasting moet betalen.

Volgend jaar zijn mijn inkomsten waarschijnlijk stukken lager. 

 

Nu wil ik een (aanzienlijk) deel van mijn inkomsten reserveren voor een grote investering (bedrijfsauto) volgend jaar. 

Is er een manier om dit geld te reserveren voor de investering van volgend jaar, zodat hierover geen belasting hoeft te worden betaald?

 

Ik heb het idee dat de mogelijkheden hiervoor heel beperkt zijn. 

Maar misschien heeft iemand hier een goed idee?

 

gr,

henk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 minuten geleden, HenkPC zei:

Ik heb het idee dat de mogelijkheden hiervoor heel beperkt zijn. 

Klopt … 

 

zie: Fiscale reserves, inkomstenbelasting voor ondernemers.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/#:~:text=De 3 belangrijkste fiscale reserves,voor ondernemers in de inkomstenbelasting.

 

10 minuten geleden, HenkPC zei:

Is er een manier om dit geld te reserveren voor de investering van volgend jaar, zodat hierover geen belasting hoeft te worden betaald?

Niet voor investering in bedrijfsmiddelen, zoals een bedrijfsauto.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Geen herinvestering, geen egalisatie, oudedagsreserve is afgeschaft... de opties zijn beperkt. Iemand nog een idee hoe je je inkomen kan drukken ???

 

Ander (waardevast) middel kopen, op de balans zetten, volgend jaar weer verkopen en dan het vrijgevallen geld in de bedrijfsauto stoppen, zoiets?

Link naar reactie
  • 0

ok, naar mijn idee:

 

Inkomsten dit jaar (na aftrek ZZP-kortingen): €85.000. 

ik koop dit jaar een machine van €15.000, de kosten daarvan trek ik af van mijn inkomsten. Dat daalt daarmee tot €70.000 (en de machine gaat op de balans). Daardoor daalt mijn winst tot onder de grens van €73.031, waardoor ik max 36,93% belasting betaal. 

 

Volgend jaar zijn mijn inkomsten voor belasting: €50.000. ik verkoop de machine weer (+€15.000), koop een auto van €30.000, en mijn inkomen zakt tot €35.000. 

 

Zoiets. Voorkomt dat ik dit jaar het hoogste tarief betaal, en volgend jaar valt  mijn hele inkomen in het laagste tarief (19,03%). Of zie ik het helemaal verkeerd. 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, HenkPC zei:

ik koop dit jaar een machine van €15.000, de kosten daarvan trek ik af van mijn inkomsten.

Aks je de machine - bijvoorbeeld - op 1 december van dit jaar koopt én in gebruik neemt, dan zijn de (afschrijvings)kosten 15.000 EUR : 60 mnd = 250 EUR. De resterende 14.750 euro komen “gewoon” bij de winst van dit jaar.

 

Koop je de machine op 1 december maar neemt het niet in gebruik, dan zijn de afschrijvingskosten 0 EUR. Je ruilt je geld slechts om voor iets anders … in dit geval voor een machine die in jouw geval dan geen bedrijfsmiddel is.

 

3 uur geleden, HenkPC zei:

Volgend jaar zijn mijn inkomsten voor belasting: €50.000. ik verkoop de machine weer (+€15.000) …

Daarmee ruil je de machine weer om voor geld … maar het mogen net zo goed Louis Vuitton-tassen, of Pokemon-kaarten zijn.

3 uur geleden, HenkPC zei:

Zoiets. Voorkomt dat ik dit jaar het hoogste tarief betaal, en volgend jaar valt  mijn hele inkomen in het laagste tarief (19,03%). Of zie ik het helemaal verkeerd. 

Dat zie je dus helemaal verkeerd.

Wil je minder belasting betalen, dan moet je vroegtijdig anticiperen … zoals minder werken of vroeg in het jaar investeren.

 

Verder is een bedrijfsauto een rekbaar begrip, en wordt vaak geassocieerd wordt met een personenauto van de zaak, wat wezenlijk anders is dan een bestelauto van de zaak.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.