• 0

Bedrijfspand geheel aanschaffen met spaargeld

Goedendag,

Ik heb hier de afgelopen dagen al wat lopen rondneuzen en flink wat wijzer geworden over bepaalde onderwerpen, alleen over 1 onderwerp kan ik niet zoveel informatie vinden en ben benieuwd hoe de mensen met veel meer kennis dan mij tegen mijn vraagstuk aankijken.

Ik run al circa 12jaar als 37e jarige een eenmanszaak in de vorm van een kleinschalig garagebedrijf naast mijn vaste baan in loondienst (parttime)  Dit garagebedrijf is ontstaan uit hobby en dat zal ook zo blijven.
Hiervoor huur ik al jaren een klein bedrijfspand. Ik krijg nu de mogelijkheid om binnenkort 1 van de bedrijfspanden naast mij te kopen van de buurman en mijn huidige huur op te zeggen, dit bedrijfspand is een stuk groter en dat is niet verkeerd want die ruimte kan ik inmiddels wel gebruiken.
Buiten het feit dat ik de ruimte goed kan gebruiken geeft het mij een prettig gevoel dat het pand van mij word en ik het ooit zelf kan gaan verhuren mocht dat over heel wat jaren het geval zijn als ik toch zou stoppen ooit.
Door de jaren heen heb ik flink wat kunnen sparen en met een mazzeltje hier en daar heb ik meer dan voldoende spaargeld om dit bedrijfspand zo aan te schaffen zonder hypotheek waarna er nog voldoende reserves overblijven.
Maar wat is nu wijsheid?  Ik heb het vermoeden dat als ik bij een bank aanklop dat deze sowieso geen hypotheek zullen verstrekken daar de inkomsten/winst van het garagebedrijf alleen dusdanig aan de lage kant zijn omdat het meer een uit de hand gelopen hobby is dan een fulltime baan.
Kan je een bedrijfspand 'zomaar' aanschaffen van spaargeld en het daarna gebruiken voor mijn eigen bedrijf, volgens mij is het zo simpel nog niet?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 minuten geleden, DaMedia zei:

De financieel experts hebben waarschijnlijk nog wel enige toevoegingen en tips, maar die zie je wel verschijnen.

Je moet wel aan kunnen tonen hoe en wanneer dat spaargeld  - zakelijk en/of privé - is ontstaan.

De aangifte(n) IB en de jaarrekening(en) van de eenmanszaak, kunnen aantonen of dat geld inderdaad legaal is opgepot.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, DaMedia zei:

Is het handiger om het pand privé te kopen of zakelijk i.v.m. waardestijging, verhuur, verkoop, etc.

Of wel of niet op de balans?

Dat is niet altijd een keuze. Als het pand nagenoeg geheel (90%+) zakelijk gebruikt wordt, dan is er geen keuze en is het verplicht zakelijk vermogen. Als je de keuze wilt hebben, dan zal er ook enig privégebruik moeten plaatsvinden

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.