• 0

Fout factuuradres op verstuurde factuur...hoe oplossen?

Ik heb mijn zakelijke klant een factuur per email verstuurd, waarna desbetreffende klant mij attendeerde op de wijziging van zijn eenmanszaak en adres naar een B.V. op een nieuw adres.

 

Factuur is al verstuurd, maar nog niet betaald. Hoe corrigeer ik de foute factuur?

1. Foute factuur ongeldig verklaren (hoe?), nieuwe correcte factuur met ander factuurnummer sturen

2. Creditfactuur sturen met 100% vermindering openstaand bedrag, daarna nieuwe correcte factuur sturen

3. Anders?

 

Ik hoor het graag: ook al is dit geen grote fout, ik zou dit graag geheel correct willen verwerken in de boekhouding, ook al is dit misschien niet per se verplicht.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 uur geleden, avanderwerf zei:

Hoe corrigeer ik de foute factuur?

De foute factuur middels een creditfactuur corrigeren en een nieuwe factuur met de goede tenaamstelling aanmaken en versturen. Beide facturen krijgen elk een nieuw factuurnummer.

 

In de boekhouding vallen foute factuur en creditfactuur tegen elkaar weg, omdat de bedragen op de creditfactuur negatief zijn. Dat geldt ook voor de btw.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, avanderwerf zei:

[...] waarna desbetreffende klant mij attendeerde op de wijziging van zijn eenmanszaak en adres naar een B.V. op een nieuw adres.

 

Heeft de klant niet eerder al een wijziging van rechtsvorm en adres doorgegeven? Staan de onderliggende overeenkomst en algemene voorwaarden toe dat een bv zomaar de rechten en verplichtingen van de eenmanszaak overneemt?

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
9 uur geleden, avanderwerf zei:

attendeerde op de wijziging van zijn eenmanszaak en adres naar een B.V. op een nieuw adres.

Een klant moet je vooraf hierover informeren. Zeker bij een wijziging van rechtsvorm naar een B.V.  is dat belangrijk, omdat de klant niet meer in privé aansprakelijk is voor betaling.
Ik zou een extra factuur sturen met de nieuwe gegevens en pas na betaling de eerdere factuur crediteren.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, UwJurist zei:

Dat zou ik dus in een andere volgorde doen zoals ik hierboven aangaf.

Stel dat: factuurnummer van de foutieve factuur is 15. Is nr. 16 dan een nieuwe, correcte factuur en nr. 17 de creditfactuur? En zet ik op creditfactuur nr. 17 het factuurnummer, alsmede de verwijzing dat dit een creditfactuur voor nr. 15 betreft?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 minuten geleden, avanderwerf zei:

Stel dat: factuurnummer van de foutieve factuur is 15. Is nr. 16 dan een nieuwe, correcte factuur en nr. 17 de creditfactuur? En zet ik op creditfactuur nr. 17 het factuurnummer, alsmede de verwijzing dat dit een creditfactuur voor nr. 15 betreft?

Uiteraard krijgt de creditfactuur dan een (veel) later nummer, want die maak je pas na betaling van de juiste factuur. En natuurlijk vermeld je bij de creditnota waarvoor deze is.

aangepast door UwJurist
typefout hersteld

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.