• 0

Bedrijfspand financieren om privé huis aan te kopen

(aangepast)

Dag,

 

Ik (we) heb een bedrijfspand in volle eigendom, destijds aangekocht met eigen middelen. 

 

Waarde om en nabij de 120.000 a 130.000 euro

 

We gaan scheiden. Ik wil mijn bedrijfsvoering in het pand houden.

 

Is het mogelijk om het pand te financieren, de kosten hiervan bedrijfsmatig op te voeren en het geld dat vrijkomt te gebruiken voor de aankoop van een (privé)woning?

 

Heeft iemand hier kennis van en ervaring mee?

 

Alvast bedankt! Mirjam 

aangepast door Mirjam1975
120 a 130 euro moet 120.000 a 130.000 euro zijn
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Dank jullie wel. De situatie is complex (vind ik dan, ik ben hulpverlener, financieel niet mijn core-business en nooit verwacht dat ik hierin zou belanden. Maar het is niet anders.

 

Twee bedrijven (locaties) op mijn naam, twee vestigingen van een eenmanszaak. 1 pand met bedrijfswoning 650k (onze bedrijfsvoering is hier ook gevestigd), 1 bedrijfspand rond de 120k. Op eerste pand 113k hypotheek. Rest vrij van hypotheek. Getrouwd in gemeenschap van goederen. Nog onduidelijk hoe een deel van vermogen gezien moet worden ivm schenkingen met uitsluitingsclausule (rechtsgeldigheid nu niet helemaal duidelijk en ligt bij advocaat). Altijd conservatieve houding naar " schulden" gehad, dat houdt in: zo min mogelijk lenen, zoveel mogelijk aflossen vandaar dat ons bedrijfspand volledig eigendom is (zonder hypotheek). Wat ik al schreef ik zit in de zorg. Ik 'onderneem' al 20 jaar, maar altijd klein en overzichtelijk. Zelf rondkomen en welzijn van anderen stond altijd voorop. Ivm gedeeltelijke uitkering mijn winst uit de goede jaren verstandig -denk/dacht ik- geïnvesteerd in de bedrijven en mijn ex/ons (gezamenlijke kosten voor huishouding, spullen, studie, personeel,etc). Mijn ex is met zijn bedrijf in 2018 erbij gekomen en nooit winst gemaakt, dat liep/loopt scheef en moet stoppen. Daar halt ingeroepen en ik krabbel ondanks slepende proces weer er bovenop. Momenteel weer weten brengen naar 120k omzet, t.o. 30.000 netto winst (voorlopige cijfers). Nog veel te behalen in kosten bedrijfsvoering. Bedrijfsplannen en prognoses zijn gesteld op 200k omzet (daarbij nog niet gehele potentie benut). 

 

Mijn ex wil graag in bedrijfswoning blijven en dat ik vertrek. Eén van mijn bedrijven opzeg (aan hem overdoe). Hier zijn advocaten nu mee bezig. Ik ben zelf bezig met financiering voor het geheel inclusief bedrijfsplan en financiering en samenwerkingspartners om risico's te spreiden: nieuwe stap in mijn leven en next level ondernemen. Diverse toezeggingen zijn gedaan.

 

Een andere optie is dat ik één van de bedrijven/locatie idd van de hand doe (hij is de vader van mijn kind en moet ook wonen). Zijn uitkoopvoorstel in mediation vorig jaar was dermate ontoereikend voor mij om een eigen privewoning te kopen en werd mij ten sterkste door mijn eigen advocaat en andere adviseurs afgeraden (en weiger ik ook). Mediation heeft mijn ex daarom beëindigd. Echtscheidingsprocedure is gestart. Dat wordt mogelijk jarenlang procederen of 'samen' eruit komen. Vandaar dat ik de optie overweeg om met minder (maar wel voldoende om eigen leven op te bouwen) genoegen te nemen en eventueel het bedrijfspand ten gelde te maken (indien mogelijk dus)

 

Op basis van mijn cijfers kan ik wel wat, maar onvoldoende lenen voor een redelijke privé woning (alles in bedrijven gestopt in de naieve veronderstelling altijd samen te blijven) en de vraag is of mijn ex voldoende kan lenen om mij uit te kopen. Hij is wel geneigd om het bedrijfspand aan mij toe te bedelen als hij zelf maar in de bedrijfswoning kan blijven (met het bijbehorende perceel met potentie). Mogelijk kan ik het bedrijfspand dan ten gelde maken voor de aanschaf van een woning. En mogelijk is dat financieel ook gunstiger omdat ik de kosten hiervan met de winst kan verrekenen, waar een ander ook hypotheek of huur betaald voor een bedrijfspand. Ik kon dit zo niet vinden op internet, maar kwam dit forum tegen vandaar. Het gaat eigenlijk om het nemen van een hypotheek of andere geldlening op een bedrijfspand en dit geld gebruiken voor aanschaf van een eigen woning.

 

Wellicht niet de meest gunstigste optie in het geheel, maar ik hoop een mogelijkheid om mee te nemen in de keuzes die ik moet maken. Als ik 100 a 120k vanuit het ten gelde maken van het bedrijfspand meekan nemen bij het kopen van een privewoning zou dat mogelijk mijn kansen op een woning vergroten. 

 

Heel verhaal, maar hoop dat het wat verduidelijking geeft. Dank in ieder geval al voor het verder vragen. Nog heel veel haken en ogen en ook hobbels te nemen, maar de voornaamste vraag is: kun je een bedrijfspand in volle eigendom (weer) ten gelde maken voor aanschaf privewoning (en ik zal dat alleeen doen pas ná uitspraak rechter of overeenstemming in convenant). Bovenstaande details spelen in deze casus.

aangepast door Mirjam1975
Niet van toegevoegde waarde
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Dag Mirjam, sterkte allereerst.

 

Verder, helaas, je kunt geen kosten zakelijk opvoeren als de uitgaven voor privé bestemd zijn

Dank je wel. Dan was de conservatieve houding tov "lenen" wrs toch niet zo gunstig? Had ik destijds een lening afgesloten of huur betaald was het wel mogelijk geweest denk ik?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Mirjam1975 zei:

Dan was de conservatieve houding tov "lenen" toch niet zo gunstig?

Daar is in principe niks mis mee.

Waar het wel is misgegaan is de conservatieve houding (keuze) in gemeenschap van goederen trouwen tov ondernemen.

Het is wat het is.

 

2 uur geleden, Mirjam1975 zei:

Het gaat eigenlijk om het nemen van een hypotheek of andere geldlening op een bedrijfspand en dit geld gebruiken voor aanschaf van een eigen woning.

Dat kan wel …waarschijnlijk met zowel het bedrijfspand als ook de woning als onderpand voor de bank.

 

2 uur geleden, Mirjam1975 zei:

… maar de voornaamste vraag is: kun je een bedrijfspand in volle eigendom (weer) ten gelde maken voor aanschaf privewoning (en ik zal dat alleen doen pas ná uitspraak rechter of overeenstemming in convenant).

Zie het voorgaande antwoord.

Alleen kan je het niet als zakelijke kosten in de boekhouding opnemen.

 

2 uur geleden, Mirjam1975 zei:

Zijn uitkoopvoorstel in mediation vorig jaar was dermate ontoereikend voor mij om een eigen privewoning te kopen en werd mij ten sterkste door mijn eigen advocaat en andere adviseurs afgeraden (en weiger ik ook).

Mediation heeft mijn ex daarom beëindigd. Echtscheidingsprocedure is gestart.

Dat wordt mogelijk jarenlang procederen of 'samen' eruit komen. Vandaar dat ik de optie overweeg om met minder (maar wel voldoende om eigen leven op te bouwen) genoegen te nemen en eventueel het bedrijfspand ten gelde te maken (indien mogelijk dus)

Zonder strijd geen overwinning.

Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn om te snel teveel toe te geven.

Echter, als daarmee een aanzienlijke tijdwinst kan worden behaald, dan is dat het overwegen waard.

Als uw aanvullende informatie de werkelijkheid benaderd, dan is het geld dat u weggeeft, waarschijnlijk snel terugverdiend.

Ondanks alle onzekerheden en emoties … wel zakelijk blijven denken.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.