• 0

Omzetten BV (met bedrijfsauto ) naar eenmanszaak.

  Hallo,

 

2 jaar geleden ben ik een BV begonnen. Op dit moment ben ik naast de BV ook nog voor 16 uur in loondienst bij een organisatie.

Doordat ik minder uren werk voor de BV is het interessanter om er een eenmanszaak van te maken. De BV heeft een bedrijsauto met een huurkoop contract.

Ik ben prive woonachtig in duitsland (grensstreek) en de BV staat ingeschreven op het adres van mijn ouders. Als ik de eenmanszaak op dat adres als vaste inrichting registreer, vraag ik mij af wat de mogelijkheden zijn om de auto met huurkoopcontract te behouden. Normaliter kan ik als inwoner van duitsland geen eigenaar zijn van een auto in nederland met nederlands kenteken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alleen is een inschrijving van je eenmanszaak op het adres van je ouders formeel geen vaste inrichting, tenzij je daar daadwerkelijk beschikt over een ruimte van waaruit daadwerkelijke activiteiten verricht worden. Of dus een eenmanszaak fiscaal aanvaard wordt, is nog maar de vraag. 

 

Of dat huurkoopcontract daarna op naam van de eenmanszaak gezet kan worden, hangt van de wederpartij af, niet van de fiscus.

 

Bovendien zou je de auto in Duitsland alleen mogen gebruiken voor woon-werkverkeer

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo dank voor de reactie.Ik kan bij dat adres idd werkzaamheden in een ruimte verrichten .

Bij een eenmanszaak kan de auto toch alleen op de persoonlijke naam geregistreerd worden. Daar ik in Duitsland woon kan ik m.i.  deze auto met Nederlands kenteken niet behouden. Of hoe zou dat dan wel kunnen?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
3 uur geleden, heroism50 zei:

Hallo dank voor de reactie.Ik kan bij dat adres idd werkzaamheden in een ruimte verrichten .

 

De vraag is niet of je dat kunt maar of je dat doet.

 

3 uur geleden, heroism50 zei:

 

Bij een eenmanszaak kan de auto toch alleen op de persoonlijke naam geregistreerd worden. Daar ik in Duitsland woon kan ik m.i.  deze auto met Nederlands kenteken niet behouden. Of hoe zou dat dan wel kunnen?

Waarom denk je dat? Je kunt die auto op je naam zetten, ook als buitenlander.

 

Wat wellicht beperkingen oplevert is dat elk land regels heeft over het besturen van een auto met een kenteken uit een ander land, maar voor zover ik weet zijn er ook aan beide kanten van de grens weer allerlei uitzonderingen omdat je natuurlijk niet de eerste bent met deze vraag.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, StevenK zei:
22 uur geleden, heroism50 zei:

Hallo dank voor de reactie.Ik kan bij dat adres idd werkzaamheden in een ruimte verrichten .

 

De vraag is niet of je dat kunt maar of je dat doet.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de BV.

 

Wonen in Duitsland, een BV in Nederland, een eenmanszaak starten in Nl, een leasecontract voor een auto in Nederland, daarnaast in loondienst gaan in NL? … dat lijkt mij een fiscaal rommeltje te worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou kunnen, alleen zou ik als financier van de auto er niet blij van worden als de BV die de schuld aan mij heeft, geen activiteiten meer ontplooit. Bovendien geldt ook voor een BV dat die fiscaal gevestigd is waar het bestuur zit, dus ook hier Duitsland, hoewel dat waarschijnlijk niet zo snel opgepikt zal worden door het finanzamt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.