• 0

Een onderneming in Estland oprichten naast mijn loondienst in NL mogelijk?

(aangepast)

Hoi allen,

Ik heb de afgelopen uren het forum doorgezeefd, maar helaas kon ik geen antwoord vinden op mijn vraag. 

 

Ik ben momenteel in loondienst bij een bedrijf in NL. Nu heb ik naast mijn werk een crypto website waar dagelijk aardig wat bezoekers komen. Ik heb mij ingeschreven bij de KVK als eenmanszaak en heb af en toe een extra'tje verdiend met deze site.

Nu wil ik de volgende stap gaan nemen in het ondernemen (namelijk groter groeien en meer features ontwikkelen), ik heb de kans om een mooi startkapitaal binnen te halen door een NFT verkoop. Met deze verkoop zou ik (als alles goed gaat) zo'n 200,000 euro binnen kunnen halen.

 

Mijn vraag is, als ik zoveel geld binnen kan halen tijdens mijn loondienst, dan zal dat waarschijnlijk zeer zwaar belast worden op mijn eenmanszaak. Ik zat daarom te denken om een bedrijf te starten in Estland via een e-residency. En vervolgens mijn startkapitaal daar te plaatsen. Is het mogelijk om dit te doen zonder in NL belasting te betalen over dit bedrag. Ik heb gelezen dat je in Estland geld in je bedrijf kunt houden om te investeren (geen corporate tax). Ik zit te denken om voorlopig nog even door te gaan in loondienst en op een gegeven moment als de tijd rijp is volledig op mijn eigen onderneming in Estland te focussen en het geld te gaan gebruiken voor groei en uitbetaling. Is iets als dit mogelijk?

 

Ik hoop dat ik jullie voldoende heb geinformeerd en dat jullie mij enigszins de goede richting op kunnen sturen.

aangepast door IkOnderneem
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dankje voor je antwoord. De NFT's zijn er nog niet. De NFTs zullen gemaakt worden op naam van het bedrijf en zullen toegang geven tot bepaalde features op de website.

 

Ik neem aan dat de opbrengsten dan als winst moeten worden aangegeven, maar ik heb zelf geen idee. Wellicht heb jij een idee hoe dit in zijn werking zou moeten gaan? Als ik dit opgeef als winst zullen de NFT waarschijnlijk 'producten' zijn die ik heb verkocht, en daar moet ik dus BTW over betalen. Voor de rest weet ik het niet.

 

Ik ben aan het onderzoeken hoe ik het meeste geld overhoudt na de verkoop zodat ik dit kan investeren in de website en niet aan belasting...

Hoop dat dit helpt en dat je mij enigzins kunt helpen.

Link naar reactie
  • 0

Dus je hebt ingeschat dat je misschien wel 2 ton winst kan maken (nou, iets minder want het zal toch wel iets kosten dan) met nog niet bestaande NFT's.

 

Sowieso een vrij ongrijpbaar begrip voor velen zou ik denken.

Maar het schijnt wel te bestaan, dat wel.

 

En nu wil je van het forum weten of je dit misschien beter in Estland dan in NL kan gaan doen.

Tja, wie zal het zeggen...

 

Misschien is het verstandig om te kijken wat je moet doen om in Estland een "NFT handel" op te zetten wanneer je in NL woont. Dan kunnen mensen hier misschien schetsen of dat anders is dan een NL handel.

 

Je hebt adviesbureaus die internationaal werken. Niet goedkoop maar hopelijk dan betrouwbaar qua advies.

 

Veel succes trouwens!

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Goedkeuring verdrag Nederland-Estland inzake (dubbele) belastingen

De wet is opgenomen in Staatsblad 561 van 29 september 1998.

 

https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/25683_goedkeuring_verdrag#:~:text=Dit wetsvoorstel regelt de goedkeuring,voor dit verdrag te krijgen.

 

Dit houdt onder andere in dat belastingen worden geheven volgens het woonlandbeginsel … het land waar de eigenaar of bestuurder zijn sociale domicilie heeft en van waaruit de onderneming wordt bestuurd.

 

Zie ook:

Inkomstenbelasting in het buitenland - In welk land moet u belasting betalen?

 

Het land waar u uw fiscale woonplaats heeft, heft meestal belastingen over al uw inkomsten wereldwijd, of u daar nu voor gewerkt heeft of niet. Het gaat om loon, pensioen, uitkeringen, inkomsten uit onroerend goed en andere bronnen van inkomsten, maar ook eventuele winst op de verkoop van onroerend goed.

Normaal gesproken is uw fiscale woonplaats in het land waar u meer dan zes maanden per jaar verblijft. 

U behoudt meestal uw fiscale woonplaats in uw eigen land wanneer u minder dan zes maanden per jaar in een ander EU-land verblijft.

 

https://europa.eu/youreurope/citizens/work/taxes/income-taxes-abroad/index_nl.htm

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Harstikke bedankt voor de antwoorden. 

Inderdaad de inkomensbelasting en alles persoonlijk zou via de Nederlandse belastingwet gaan. En dat is natuurlijk oke. Maar het interessante aspect las ik hier:

https://enty.io/en-ee/blog/reinvestment-of-profits

 

First things first, there are two legal ways to withdraw profits from your business: through dividends and salaries, both of which are covered in detail in our previous articles. Naturally, they are subject to corporate taxes.

Corporate tax is levied on all distributed profits (hold on to this particular phrasing), regardless of the method used for distribution. This includes dividends, gifts, donations, representation expenses, expenses that are not related to the business, and fringe benefits for the employees such as health insurance among others.

This brings us to the other part of your hard-earned profits, which remains undistributed. Technically, this means just that — the profits that remain in the accounts of the company. But if you're looking to make the most out of them and utilize the 0% corporate tax rate even when moving into the next tax year, you can either keep them undisturbed or you can reinvest.


Naar mijn idee betekent dit dat al het geld dat je binnenhaalt daar betaal je VAT over in Estland (22%) en de rest kan je op je bedrijfsrekening houden en herinvesteren in je bedrijf, je betaald hier ook geen corporate TAX over zoals dat in NL het geval zou zijn.

Als dit correct is dan zou dat natuurlijk heel fijn zijn voor iemand als ik. Omdat ik in loondienst kan blijven werken in NL en het geld dat ik met mijn Estlands ingeschreven bedrijf verdien kan blijven herinvesteren om te groeien.

Ik vraag me alleen of ik niet iets mis. Het is best wel een 'risky' keuze om zoiets op te zetten en er laten achter te komen dat je toch gewoon belast wordt in NL.

Wat denken jullie hiervan?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit heb ik zeker doorgelezen, alleen lijkt dat dat geldt voor 'inkomstenbelasting'.

'Het land waar u uw fiscale woonplaats heeft, heft meestal belastingen over al uw inkomsten wereldwijd, of u daar nu voor gewerkt heeft of niet. Het gaat om loon, pensioen, uitkeringen, inkomsten uit onroerend goed en andere bronnen van inkomsten, maar ook eventuele winst op de verkoop van onroerend goed.'

 

Dit is exact waar ik niet helemaal uit kom. Er wordt gezegd dat wanneer je het geld in je 'estlandse onderneming' houdt, je hier geen (corporate) belasting over betaald en het gewoon kunt investeren in bedrijfsuitgaven.

Het moment dat je uitbetaald wordt je belast in het land waar je woont + 20% corporate tax in Estland. Maar toch lijkt het mij vreemd dat je gewoon in loondienst kunt werken in Nederland en geld kunt 'sparen' op je onderneming in Estland. 

Het is een lastig juridisch grijs gebied, maar het lijkt alsof niemand er meer en in detail iets over weet. Bedankt voor de informatie trouwens Cosara

aangepast door IkOnderneem
Link naar reactie
  • 1

Dat geldt ook voor de vennootschapsbelasting. Zo lastig en grijs is het gebied niet. Tekst uit het verdrag met Estland:

 

 

Quote

Voor de toepassing van dit Verdrag betekent de uitdrukking „inwoner van een Verdragsluitende Staat” iedere (rechts)persoon die, ingevolge de wetgeving van die Staat, aldaar aan belasting is onderworpen op grond van zijn woonplaats, verblijf, plaats van leiding, plaats van oprichting of enige andere soortgelijke omstandigheid. Deze uitdrukking omvat echter niet een persoon die in die Staat slechts aan belasting is onderworpen ter zake van inkomsten uit bronnen in die Staat of van vermogen dat in die Staat is gelegen.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ah dankje Joost Rietveld. Allereest wil ik even melden dat ik extreem blij ben met jullie hulp.
 

Ik vind het een lastige zin. Maar hieruit maak jij op dat omdat 'plaats van leiding' NL is, zelfs de bedrijfsbelasting vanuit NL stelsel wordt geregeld?

Als dit inderdaad het gevalt is, dan is dat jammer. Ik zag een mooie kans voor bedrijfsgroei. Dus het is waarschijnlijk het best als ik mijn bedrijf binnen NL houdt en gewoon BTW en inkomstenbelasting betaal als eenmanszaak. Of denk je dat het voordeliger is om een ander bedrijfsstelsel op te zetten als het gaat om de 200,000 euro aan investering via NFTs die ik binnen het bedrijf wil houden?

 

Alvast bedankt voor julle hulp nogmaals.

Link naar reactie
  • 1
14 minuten geleden, IkOnderneem zei:

Of denk je dat het voordeliger is om een ander bedrijfsstelsel op te zetten als het gaat om de 200,000 euro aan investering via NFTs die ik binnen het bedrijf wil houden?

Je kunt overwegen om te emigreren naar een land met een gunstiger fiscaal klimaat.

 

20 minuten geleden, IkOnderneem zei:

Dus het is waarschijnlijk het best als ik mijn bedrijf binnen NL houdt en gewoon BTW en inkomstenbelasting betaal als eenmanszaak.

Op basis van verwachting of hoop, is dat voorlopig de beste oplossing.

Eenvoud is kenmerk van het ware.

 

24 minuten geleden, IkOnderneem zei:

Ik zag een mooie kans voor bedrijfsgroei.

Ook met een eenmanszaak kan je prima groeien.

Het grote voordeel is dat de winst uit de eenmanszaak jouw geld is en niet van de een of andere BV.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, IkOnderneem zei:

Maar hieruit maak jij op dat omdat 'plaats van leiding' NL is, zelfs de bedrijfsbelasting vanuit NL stelsel wordt geregeld?

jazeker, dat is ook het uitgangspunt in vrijwel alle belastingverdragen die op het model van de OESO gebaseerd zijn. En dat zijn die van NL bij mijn weten vrijwel allemaal. Anders zou elke snuggere ondernemer in NL even snel in Estland digitaal burger worden, daar een bedrijf inschrijven en vervolgens in NL niks meer hoeven te betalen. Er gaat een hoop mis in politiek Den Haag, maar zo ver zetten ze de fiscale sluiproutes ook weer niet open

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 hour ago, Cosara said:

Ook met een eenmanszaak kan je prima groeien. Het grote voordeel is dat de winst uit de eenmanszaak jouw geld is en niet van de een of andere BV.

Helaas is mijn doel met deze NFT verkoop om het product/website te laten groeien (in features and andere mogelijkheden). Als ik van de 'community' 200,000 euro krijg en 100,000 (49%) gaat verloren aan inkomstenbelasting dan is er helaas geen voordeel voor beide partijen.
 

Als ik jullie zo aanhoor is de enige optie 'emigreren naar een plek waar belastingvoordeel iets aantrekkelijker is'. Of hebben jullie andere ideeen om zoveel mogelijk te kunnen investeren in het bedrijf?

En nogmaals bedankt voor jullie geduld. Ik ben jullie zeer dankbaar voor de informatie.

aangepast door IkOnderneem
Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer iets maakt en je verkoopt het met winst dan betaal je belasting in NL. Zo simpel is het. En zolang jij in NL woont of je onderneming vanuit hier aanstuurt, zal dat niet anders zijn. Uiteraard zijn er tropische routes, maar dat ligt buiten mijn expertise en ik vermoed dat met 200k aan opbrengsten die belastingparadijsjes nogal duur blijken te zijn om binnen te komen (vestigingseisen / adviseurs / instandhoudingskosten)

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als je als ondernemer iets maakt en je verkoopt het met winst dan betaal je belasting in NL. Zo simpel is het. En zolang jij in NL woont of je onderneming vanuit hier aanstuurt, zal dat niet anders zijn.

Dat geldt ook voor elk ander land, al zullen de tarieven in andere landen iets anders liggen ... en daar kleven positieve en negatieve kanten aan vast.

 

57 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Uiteraard zijn er tropische routes, maar dat ligt buiten mijn expertise en ik vermoed dat met 200k aan opbrengsten die belastingparadijsjes nogal duur blijken te zijn om binnen te komen (vestigingseisen / adviseurs / instandhoudingskosten)

Vooropgesteld dat er sprake is van een legale constructie en zolang TS zijn zaakjes vanuit Nederland blijft aansturen en verdienen, helpt een belastingparadijs hem ook niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Joost Rietveld zei:

er zijn vast genoeg landen waar Nederland geen verdrag mee heeft

Plenty, maar dat betekent een dubbele belastingheffing … of in ieder geval een flink getouwtrek om het belastinggeld. Als kleine ondernemer kom je al snel tussen de wal en het schip terecht … en er zijn geen stootkussen, noch reddingsvesten beschikbaar.

 

De beste oplossing is (nog steeds) een fysieke vestiging in het beoogde land openen en een locale bestuurder installeren. Niet zelden is de locale bestuurder tevens (verplicht) compagnon/aandeelhouder van de onderneming.


Gratis (belasting)geld is nergens echt gratis.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

snap ik, maar dat lijkt me voor zoiets als handel in NFT's niet erg reëel. Je komt dan niet snel aan de definitie van een vaste inrichting toe 

Helemaal mee eens.

Daarom is voor TS  - al dan niet op basis van een hoopvolle verwachting - voorlopig de beste oplossing ...

"Dus het is waarschijnlijk het best als ik mijn bedrijf binnen NL houdt en gewoon BTW en inkomstenbelasting betaal als eenmanszaak."

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.