• 0

DGA-salaris verminderen

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten!

Ik had zojuist een gesprek met mijn boekhouder en hij is slecht in Jip en Janneke uitleg.

Mijn situatie is dat ik een Holding heb in NL. En woonachtig ben in Mexico.

Daardoor kan ik mijn DGA-salaris op nul zetten. Maar mijn boekhouder adviseert mij dit niet te doen.

Hij zegt: sowieso hoef je geen sociale heffingen af te dragen, dat scheelt al. Maar vooral, je salaris komt in mindering op je de winstbelasting. 

Dit laatste snap ik niet, want er is toch sprake van deelnemingsvrijstelling?

Als iemand zijn licht hier op kan laten schijnen, zou ik erg waarderen.

-Arnoldo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
Retired Mod     7,5k 32 1450

DE deelnemingsvrijstelling geldt voor de winst die de werkmaatschappij maakt en evt als dividenduitkering naar de holding komt. Daarover heeft de werkmaatschappij al VPB betaald en daarom geldt daarop een vrijstelling

 

Jou holding maakt echter zelf ook winst en die bestaat (meestal) uit omzet die ontstaat omdat de holding aan de werkmaatschappij een management fee doorrekend. Als tegenover de omzet maar weinig kosten staan heb je dus een relatief hoge winst waar je VPB betaald over die winst in de holding.

 

Als je dus minder winst maakt betaal je minder VPB. of DGA salaris handige kosten zijn om te maken ligt er dan weer aan hoe hoog dat inkomen is en hoeveel loonbelasting je daar over moet afdragen.

Maar dat is weer een ander onderwerp.

 

En ik laat ook even buiten beschouwing of de Mexico-NL constructie kan, ging mij puur even om de uitleg waarom deelnemersvrijstelling niet relevant is voor dit verhaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is hier geen sprake van deelnemingsvrijstelling, want het gaat over een loondienstverband van de DGA bij de B.V.

 

Ik zou zeggen dat je het beste toch kan gaan praten met je "boekhouder/adviseur" om wat beter te begrijpen wat wát precies is.

Of wachten op dat iemand hier een mening geeft over hoe 'het in elkaar steekt' allemaal.

 

Omdat je buiten de EU kennelijk woont (met een holding in NL, en misschien ook een werkmij ergens in de EU?) is dit niet echt voer voor hobbyisme. 

 

Ik ben ook niet zo sterk in "Jip en Janneke-taal" maar...:

Voer voor betaald advies (met kennis van internationale zaken - dus best kostbaar ook), zou ik denken.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost. De reden dat de Holding nog in NL zit is dat als ik die zou verhuizen, dat ik dan moet afrekenen. De werkmaatschappijen daaronder die zijn actief in NL, met voornamelijk NLse klanten. En daar zijn meerdere aandeelhouders, dus de werkmaatschappijen verhuizen is geen optie. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.