• 0

Overdracht digitaal account met inkomsten van particulier naar andermans BV

Goedendag,

 

Eerst zal ik wat context geven, voordat ik de vraag stel.

 

Via een Nederlands platform zijn er tijd lang onder mijn naam als particulier inkomsten gegenereerd. Deze inkomsten bestonden uit provisies die je ontvangt op het moment dat je een klant aanbrengt bij een verkoper van producten / diensten. Ik heb dus gefungeerd als een soort tussenpersoon waarbij ik klanten aanbracht bij de verkoper van een product of dienst. De beloning waren provisies in de vorm van een vooraf afgesproken percentage van het bedrag wat de klant heeft betaald.

 

Het account op het platform stond op mijn eigen particuliere naam, en de provisies werden binnen het account netjes geregistreerd. Via het platform kan de verkoper van het product of dienst op elk moment zelf bepalen wanneer een werkelijke uitbetaling plaatsvindt van de provisies.

 

Er wordt dan netjes een factuur opgemaakt binnen het platform en vervolgens is de verkoper zelf verantwoordelijk voor de uitbetaling van de provisies.

 

Onlangs heb ik besloten om te stoppen met deze werkzaamheden, maar er stonden nog wel toegekende provisies open die uitbetaald moesten worden door verschillende verkopers. Ook is het zo dat er nog zogeheten terugkerende provisies kunnen plaatsvinden, afkomstig uit lopende abonnementen van klanten die ik heb aangebracht bij diverse verkopers. Zolang het abonnement loopt van de klant en deze de abonnementskosten blijft betalen zal er ook telkens op dat moment een provisie toegekend worden.

 

Gezien ik ben gestopt met deze werkzaamheden, maar ik de provisies ook niet volledig verloren wilde laten gaan, wilde ik mijn particuliere gegevens wijzigen naar de zakelijke gegevens van een goede bekende van mij. Het account zal op die manier een soort gift of donatie zijn, of welke naam er ook aan gegeven mag worden. Zo gaan de provisies niet volledig verloren en steun ik mijn kennis in zijn bedrijfsvoering op deze manier.

 

De nog openstaande provisies kunnen dan op zijn bedrijf en zakelijke rekening uitbetaald worden en er kan netjes BTW over worden berekend wat moet worden betaald door de verkoper. En dat wordt vervolgens afgedragen aan de Belastingdienst door het bedrijf van mijn kennis.

 

Mijn vraag is voornamelijk of dit juridisch / fiscaal is toegestaan om een particulier account zo om te zetten naar andermans bedrijf. Binnen het account kan dit adminstratief eenvoudig aangepast worden. Er zit verder ook niet echt een identiteitscontrole of zoiets dergelijks op. De gegevens die je invoert, daar wordt de factuur voor opgemaakt en het bedrag wordt naar het ingevoerde rekeningnummer uitbetaald. 

 

Indien ik dus de gegevens wijzig naar die van de zaak van mijn kennis, dan komen de nog openstaande provisies linea recta op zijn naam te staan.

 

Ik zie hier zelf geen probleem in en volgens mij wordt deze constructie ook simpelweg gezien als een schenking. Maar ik weet niet wat de ins- en outs zijn over een dergelijke 'overdracht' en wil natuurlijk geen dingen doen die niet zijn toegestaan of waar wellicht een bepaalde procedure voor geldt. Via Google kom ik enkel zaken tegen als schenkbelasting wat mijn kennis in dit geval zal moeten betalen. Meer dan dat ook niet. Ik hoop daarom hier daar meer helderheid over te kunnen krijgen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

(topic heropend)

Na overleg is de relevantie er zakelijk gezien zeker.

 

Het punt dat mij wat zorgen baart als fiscalist is dat je aan de overdracht van deze activiteiten en de opbrengsten best een behoorlijk prijskaartje kunt hangen in de vorm van goodwill*. Dat gaat dan ook de vrijstelling schenkbelasting te boven. 

 

*Je zou immers ook deze inkomsten kunnen verkopen aan de hoogste bieder, die er dan waarschijnlijk wel een aardig bedrag (2 tot 3 keer de jaaromzet) voor over heeft

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik. Alleen gaat het er mij in deze situatie niet om of ik het qua opbrengst gunstiger zou kunnen doen door het bijv. in de verkoop te zetten.

 

Het belangrijkste punt voor mij is of een dergelijke overdracht "gewoon kan" en juridisch / fiscaal is toegestaan zonder enige poespas. Of dat hier een bepaalde procedure aan vooraf moet gaan. Daar kan ik helemaal niets duidelijks over vinden op het internet. Maar wellicht zoek ik binnen de verkeerde bronnen.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Ward van der Put zei:

Je hebt het, twee keer, over de mogelijkheid om de verschuldigde btw netjes te gaan afdragen. Hoe is dat nu dan geregeld?

 

Het probleem van dit platform waarbinnen automatisch de uitbetalingsfacturen worden gegenereerd is dat er ook automatisch GEEN BTW wordt berekend voor particulieren. Maar dit draag ik wel gewoon af. Dus dat gaat niet helemaal zoals het hoort < 1 van de redenen waarom ik dit wil omzetten naar zakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Dus je draagt BTW af als particulier?

Los van het BTW-verhaal (daar komen nog wel reacties op), waarom houdt je het account niet aan zonder nog actief te zijn? Terugkerende commissies die nog komen ontvang je dan gewoon op je rekening, hoef je niets voor te doen. En als er op de facturen geen BTW wordt berekent kun je ook niets afdragen.

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, DaMedia zei:

Dus je draagt BTW af als particulier?

Los van het BTW-verhaal (daar komen nog wel reacties op), waarom houdt je het account niet aan zonder nog actief te zijn? Terugkerende commissies die nog komen ontvang je dan gewoon op je rekening, hoef je niets voor te doen. En als er op de facturen geen BTW wordt berekent kun je ook niets afdragen.

 

Bedankt voor je input. Alleen mijn vraag gaat niet over wat wel of niet 'gunstiger' zou zijn voor mij en ik kreeg ook al de vraag waarom ik het account niet gewoon verkoop voor bijv. 2 of 3 jaaromzetten.

 

Daar gaat het mij in deze niet om.

 

Het punt is of het toegestaan is om het account "zomaar" om te zetten op andermans zaak. Mag dit en zo ja, zijn hierbij nog zaken waar ik aan moet denken die geregeld moet worden? Want in principe kan ik binnen het account binnen 1 minuut alles omzetten. Alleen vraag ik me af of dit juridisch / fiscaal wel zomaar mag, of dat er nog iets aan vooraf gaat of geregeld moet worden.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, HPrevaes zei:

Het punt is of het toegestaan is om het account "zomaar" om te zetten op andermans zaak.

Het punt is dat A hier een "spaartegoed" opbouwt met betalingen van B en die als "gift" of "schenking" aan C geeft. Daar vindt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) wel wat van.

 

Door het tegoed aan te houden en op te sparen, fungeert het platform als bank, al helemaal als dat tegoed "zomaar" in opdracht van A aan C kan worden uitgekeerd. 

 

De omzetbelasting is een complicatie omdat de omzet, kennelijk, pas wordt gerealiseerd wanneer de accounthouder om uitkering van het tegoed vraagt. Pas dan worden er ook facturen opgesteld, waarvan die voor "particuliere account-houders" geen btw vermelden. Dat is niet helemaal (of helemaal niet) hoe gerealiseerde omzet in Nederland wordt verantwoord.

 

Dat een platform dit "zomaar" faciliteert, is geen vrijbrief.

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, HPrevaes zei:

ik kreeg ook al de vraag waarom ik het account niet gewoon verkoop voor bijv. 2 of 3 jaaromzetten.

 

Nogmaals, dat was geen vraag of suggestie, maar gewoon de harde realiteit van hoe de fiscus kijkt naar het schenken van een vaste inkomstenstroom. De waarde daarvan zal uitgedrukt worden in een veelvoud van de jaarwinst. Daarover zal dan schenkbelasting geheven worden. Dat jij er minder of niks voor ontvangt omdat je het niet te koop aanbiedt, is niet relevant. Anders zou immers iedereen zijn bedrijf voor een fictief laag bedrag kunnen overdragen

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Het punt is dat A hier een "spaartegoed" opbouwt met betalingen van B en die als "gift" of "schenking" aan C geeft. Daar vindt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) wel wat van.

 

Door het tegoed aan te houden en op te sparen, fungeert het platform als bank, al helemaal als dat tegoed "zomaar" in opdracht van A aan C kan worden uitgekeerd. 

 

De omzetbelasting is een complicatie omdat de omzet, kennelijk, pas wordt gerealiseerd wanneer de accounthouder om uitkering van het tegoed vraagt. Pas dan worden er ook facturen opgesteld, waarvan die voor "particuliere account-houders" geen btw vermelden. Dat is niet helemaal (of helemaal niet) hoe gerealiseerde omzet in Nederland wordt verantwoord.

 

Dat een platform dit "zomaar" faciliteert, is geen vrijbrief.

 

Vandaar ook dit topic ... ik vraag me ook af of dat zomaar kan / mag, ook al kan die wijziging via het platform vrij eenvoudig doorgevoerd worden.

 

Het platform is geen bank en ik als accounthouder bepaal ook niet wanneer iets wel of niet wordt uitbetaald. Het platform fungeert als een soort administratieve tussenpersoon tussen mij (A) en de productaanbieder (B) van wie ik de provisies zal ontvangen.

 

Zodra er een provisie gerealiseerd is wordt dit geregistreerd binnen dit platform. Maar het geld zelf wordt niet op het platform 'bewaard'. Er moet altijd nog een externe betaalprovider aan het platform gekoppeld worden zoals Adyen. Daar gaat het geld werkelijk heen voor B zodra een klant betaald.

 

Zodra B dan de handeling "uitbetalen aan A" uitvoert binnen het platform, wordt er direct een factuur opgemaakt binnen het platform. Het is vervolgens wel aan B om de uitbetaling van zijn/haar eigen rekening te laten plaatsvinden richting A. 

 

Wanneer echter mijn gegevens worden aangepast naar de zaak van mijn kennis (C) dan is het zo dat er een factuur wordt opgesteld tussen A naar C en zal dus ook daarna nog de werkelijke uitbetaling vanuit A naar C moeten gaan plaatsvinden 

 

Zodra het account op een zaak staat wordt er in ieder geval wel al BTW berekend over het uit te betalen bedrag. 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Nogmaals, dat was geen vraag of suggestie, maar gewoon de harde realiteit van hoe de fiscus kijkt naar het schenken van een vaste inkomstenstroom. De waarde daarvan zal uitgedrukt worden in een veelvoud van de jaarwinst. Daarover zal dan schenkbelasting geheven worden. Dat jij er minder of niks voor ontvangt omdat je het niet te koop aanbiedt, is niet relevant. Anders zou immers iedereen zijn bedrijf voor een fictief laag bedrag kunnen overdragen

 

 

 

Je bedoelt dat de 'ontvanger van de schenking' Schenkbelasting moet afdragen hierover. Als dat het enige is waar we achteraan moeten...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.