• 0

Nederlandse Holding B.V.'s, wonen in buitenland

(aangepast)

Hallo allemaal,


Excuses als hier al een topic over is geweest, mocht ik die over het hoofd hebben gezien...

 

Ter context: We willen een werkmaatschappij oprichten met 3 aandeelhouders die vertegenwoordigd worden door hun holdings (elk 33%) aandeel.

 

2 van de 3 aandeelhouders van de werkmaatschappij zullen bestuurder, en daarmee DGA worden. De 3e aandeelhouder krijgt slechts een adviserende rol, en heeft al een holding.

  

Wij hebben een fysiek kantoor in NL (Holdings zullen hier ook geregistreerd worden), en moeten daar soms klanten en producten ontvangen, en nemen daar ook onze strategische en juridische beslissingen. Onze klanten zijn vrijwel allemaal Nederlands.  

 

De bestuurders zijn van plan dit jaar te emigreren naar het buitenland. De adviserend aandeelhouder blijft in NL.  

 

Mijn concrete vraag: 
Als de twee bestuurders nu Holding B.V.'s oprichten in NL, kunnen zij dan woonachtig zijn in het buitenland, en de Nederlandse Holding B.V.'s aanhouden?

 

Bedankt alvast!

aangepast door PVTRXCK
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste PVTRXCK, allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur terug, PVTRXCK zei:

Als de twee bestuurders nu Holding B.V.'s oprichten in NL, kunnen zij dan woonachtig zijn in het buitenland, en de Nederlandse Holding B.V.'s aanhouden?

 

Ja dat kan. Die Holding BV's verhuizen dan mee naar het buitenland omdat er sprake is van z.g.n. "zetelverplaatsing" van de feitelijke leiding van de Holding BV's. 

 

Voor zover mij bekend moet je die verhuizing dan wel doorgeven aan de Nederlandse KvK en dien je je BV ook in te schrijven bij de lokale Kamer van Koophandel in je buitenlandse woonplaats.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op Norberts uitstekende antwoord:

- het kan wel zijn dat de Holdings BV's een exitheffing moeten betalen. Al ze pas net opgericht zijn dan is dat in de regel nog steeds nul, omdat de exitheffing gaat om in NL opgebouwde maar nog niet belaste winst, zoals stille reserves.

- wel blijven de Holdings in NL belastingplichtig voor de VPB, want hier opgericht. Het feitelijke land waar de DGA zich vestigt, zal doorgaans het woonland zijn en (indien verdragsland met NL) zal dat land dan aftrek ter voorkoming van dubbele (VPB) belasting verlenen.

 

Om misverstanden te voorkomen: het is niet erg waarschijnlijk dat jullie de holdings fiscaal uitsluitend in NL kunnen aanhouden, nu jullie als DGA's van die Holdings emigreren. Voor de werkmij is dat mogelijk ook  een issue als de bestuurders emigreren. Ik maak uit je verhaal niet op dat er na jullie emigratie nog feitelijke werkzaamheden IN Nederland worden verricht vanuit een vaste inrichting, dus een kantoor met personeel, waar ook daadwerkelijk activiteiten plaatsvinden (dus geen gehuurd bureau met een zwijgzame telefoon).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Beste PVTRXCK, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Ja dat kan. Die Holding BV's verhuizen dan mee naar het buitenland omdat er sprake is van z.g.n. "zetelverplaatsing" van de feitelijke leiding van de Holding BV's. 

 

Voor zover mij bekend moet je die verhuizing dan wel doorgeven aan de Nederlandse KvK en dien je je BV ook in te schrijven bij de lokale Kamer van Koophandel in je buitenlandse woonplaats.

 

 

 

Duidelijk, bedankt. Is het mogelijk dat de Holding BV's dan wel voort blijven bestaan in NL, maar slechts fiscaal gezien naar het buitenland verhuizen? Voor je idee, het gaat hier om een verhuizing naar Hongarije. Naar verwachting wordt er binnen 5 jaar weer terugverhuisd naar NL. 

Of zullen de Holding BV's toch echt omgevormd moeten worden tot Hongaarse Kft's? 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, PVTRXCK zei:

Of zullen de Holding BV's toch echt omgevormd moeten worden tot Hongaarse Kft's? 


Niemand heeft het over omvormen gehad, de BV blijft gewoon de BV, zeker in Europa, alleen verhuist de BV naar Hongarije en wordt daar ingeschreven bij de KvK

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom Hongarije?

 

Wat ik lees is dat fiscaal helemaal niet zo aantrekkelijk oftewel er zijn landen in de EU die aantrekkelijker zijn wat betreft de combinatie van lokale Vpb en IB. Waarom zou je 49,5% belasting willen betalen?

 

Neem bijvoorbeeld Estland. 0% Vpb tenzij je geld onttrekt aan de Estse BV en dan betaal je daarover als fiscaal ingezetene maar 20% IB.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ook vraag ik me af of het gezien jullie activiteiten qua risicoprofiel (e.g., soort producten en wel of geen personeel) überhaupt kostentechnisch nuttig is om een BV-OpCo met drie BV-Holding op te tuigen.

 

Wellicht kan je beter kiezen voor een fiscaal transparante ondernemingsvorm. Bijvoorbeeld een VOF of CV. Bij de CV zou jullie adviseur dan een stille vennoot worden en toch kunnen genieten van een zelfde of betere bescherming. Immers met 33% in een BV-OpCo is deze ook DGA én bestuurder of commissaris en als stille vennoot in een CV niet.

 

Als je dan al weet dat je naar Hongarije gaat emigreren richt dan nu meteen de KFTs op en laat die deelnemen in de structuur.

 

Al met al is mijn suggestie: laat je goed adviseren en richt de structuur liefst op nadat je bent geëmigreerd!

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.