• 0

(inrichten) boekhouding ZZP

Beste forumleden,

 

Ik ben onlangs op interim basis begonnen als ICT professional. Ik heb een redelijke kennis van boekhouding, maar kom niet altijd uit. 

 

Ik heb diverse kosten gemaakt (brandstofkosten, huurkosten van auto, laptop gekocht etc.) waarbij ik met mijn prive rekening heb betaald. 

 

Normaal boek je kostenfacturen als volgt: 

 

#xxxx Kosten

#xxxx Te vorderen BTW

A/ #xxxx Crediteuren 

 

Maar nu heb ik direct met mijn (prive) bankpas betaald en zou de volgende boeking verwachten: 

 

#xxxx Kosten

A/ #xxxx Bank 

 

Echter heb ik (nog) geen geld op mijn zakelijke rekening en op de balans heb ik ook geen cash positie opgenomen. 

Hoe kan ik mijn kostenfacturen boeken in dit geval? Welke adviezen hebben jullie nog meer voor mij? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
Retired Mod     7,5k 32 1455

kosten die je privé betaald neem je op als privéstorting in je boekhouding.

dus ipv crediteuren gebruik je privestorting onder je kapitaal/eigen vermogen.

 

je hoeft niet daadwerkelijk fysiek geld over te boeken van zakelijk naar prive of andersom.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
42 minuten geleden, Richard44 zei:

Beste forumleden,

 

Ik ben onlangs op interim basis begonnen als ICT professional. Ik heb een redelijke kennis van boekhouding, maar kom niet altijd uit. 

 

Ik heb diverse kosten gemaakt (brandstofkosten, huurkosten van auto, laptop gekocht etc.) waarbij ik met mijn prive rekening heb betaald. 

 

Normaal boek je kostenfacturen als volgt: 

 

#xxxx Kosten

#xxxx Te vorderen BTW

A/ #xxxx Crediteuren 

 

Maar nu heb ik direct met mijn (prive) bankpas betaald en zou de volgende boeking verwachten: 

 

#xxxx Kosten

A/ #xxxx Bank 

Hoe je betaalt zou de boeking niet moeten veranderen. In beide gevallen boek je hem dus tegen crediteuren. 

 

De betaling boek je  tegen de balansrekening waarop je de verhouding privé <-> onderneming bijhoudt. Meestal iets van 'eigen vermogen', 'algemene reserve' of bij een VOF 'kapitaal vennoot A'. 

 

42 minuten geleden, Richard44 zei:

Echter heb ik (nog) geen geld op mijn zakelijke rekening en op de balans heb ik ook geen cash positie opgenomen. 

Hoe kan ik mijn kostenfacturen boeken in dit geval? Welke adviezen hebben jullie nog meer voor mij? 

Gebruik één van de vele oplossingen waarin de boekhouding voor jou geregeld wordt *of* bouw een boekhouding die klopt. Ik heb dat laatste gedaan op basis van het boek 'debet en credit' wat ik in mijn eerste jaar op de uni kreeg. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.