• 0

Administratie bij 2 handelsnamen met eigen zakelijke rekening

Goededag,

 

Ik heb een eenmanszaak, nu 

ben ik een tweede handelsnaam  begonnen. Beide handelsnamen hebben een eigen bankrekening, moet ik nu ook 2 verschillende administraties gaan bijhouden voor de belastingdienst, zodat ze precies zien wat er op welke rekening binnen komt en uit gaat.

Dankjewel 

Groetjes Angie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)

Nee, dat hoeft niet. Je kunt toch meer dan één bankrekening hebben in je administratie. Uiteraard doe je er wel verstandig aan ook de rest goed te verwerken, zodat ook duidelijk is welke kosten bij welke onderneming horen maar eigenlijk is dit niet anders dan wat ik in mijn advocatenpraktijk had, waar elke advocaat binnen de maatschap zijn eigen broek op mocht houden en dus dus zowel omzet als kosten toegerekend werden aan de juiste advocaat.

 

Ik kan me wel voorstellen dat in veel situaties het voeren van twee administraties makkelijker is dan in de administratie die scheiding bijhouden.  

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

3 uur geleden, Angie81 zei:

moet ik nu ook 2 verschillende administraties gaan bijhouden voor de belastingdienst

Onder een eenmanszaak kun je een oneindig aantal handelsnamen, activiteiten en bankrekeningen hangen. Voor de inkomstenbelasting is dat een geheel, dus dat mag samen in één administratie en in één aangifte inkomstenbelasting.

 

Voor de omzetbelasting mag dat ook samen, zelfs met verschillende btw-tarieven, zolang het onder hetzelfde btw-nummer valt. Als je de activiteiten echt heel graag gescheiden wilt houden dan kun je meerdere btw-nummers aanvragen, en in dat geval moet je wel voor elk btw-nummer een aparte administratie bijhouden en apart aangifte omzetbelasting doen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Angie81 zei:

moet ik nu ook 2 verschillende administraties gaan bijhouden voor de belastingdienst, zodat ze precies zien wat er op welke rekening binnen komt en uit gaat.

Nee en ja. 

 

Nee, je hoeft niet twee administraties te voeren. Voor een eenmanszaak is één administratie doorgaans voldoende.

 

Ja, individuele bij- en afschrijvingen van zakelijke bankrekeningen moeten in je administratie wel te relateren zijn aan uitgereikte en ontvangen facturen.

 

Welkom op Higherlevel.nl!

Link naar reactie
  • 1

Veel administratiepakketten hebben ook ondersteuning voor kostenplaatsen. Wat je in zo'n geval kan doen is voor elk van je activiteiten een kostenplaats aanmaken, en dan voor alle in- & verkoopfacturen aangeven bij welke kostenplaats ze horen. Op die manier kan je vervolgens allerlei rapporten (zoals P&L) genereren per kostenplaats.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.