• 0

Project verzekering, bestaat dat?

Hoi Forumleden,

 

Ik zit met een bepaalde situatie, waar waarschijnlijk oplossingen voor zijn, maar ik weet niet goed waar ik dan naar moet zoeken.

 

Als volgt:

 

Ik ben een eenmanszaak, en voor een project dat ik wil beginnen, is een aanbetaling van 40,000 USD vereist (klant uit de USA). De klant is bereid dit te doen, maar wil een aantal zekerheden. Logisch, want dat zou ik zelf als klant ook willen.

 

Mocht ik bijvoorbeeld gedurende het project arbeidsongeschikt worden, of in het ergste geval overlijden. Dan wilt de klant niet fluiten naar zijn centen. In ieder geval het risico dat het project of niet goed, of niet meer afgemaakt kan worden. Omdat het zo afhankelijk is van mij als persoon.

 

Zijn er verzekeringen die ik dan kan afsluiten om dat risico voor de klant in te dekken? Zo ja, hoe heet zo'n verzekering? En is dat gebruikelijk?

 

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 3
27 minuten geleden, DaanHouten zei:

Zijn er verzekeringen die ik dan kan afsluiten om dat risico voor de klant in te dekken?

 

Ja

 

27 minuten geleden, DaanHouten zei:

Zo ja, hoe heet zo'n verzekering?

 

Een keymanverzekering

 

De daadwerkelijke (verzekerings-)producten heten meestal anders: het gaat dan vaak om een specifieke overlijdensrisicodekking, al dan niet in combinatie met een ongevallen/critical illness dekking bij arbeidsongeschiktheid. 

 

 

27 minuten geleden, DaanHouten zei:

En is dat gebruikelijk?

 

Niet heel erg gebruikelijk bij een eenmanszaak / zelfstandige, maar het komt voor; o.a. bij projecten die een flinke investering (en/of aanbetaling) vergen. De keymanverzekering is dan een soort garantie/contradekking die naar keuze terugbetaling van de aanbetaling en/of het inhuren van een vervangende zelfstandige financiert

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Hiervoor kun je eventueel ook verschillende soorten bankgaranties gebruiken.


Zeker. Echter: ik vermoed (zie posthistorie) dat vraagsteller de aanbetaling nodig heeft voor aanschaf van bepaalde goederen: als de bank het geld dan vasthoudt als onderpand van de garantie, heb je een liquiditeitsprobleem.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:


Zeker. Echter: ik vermoed (zie posthistorie) dat vraagsteller de aanbetaling nodig heeft voor aanschaf van bepaalde goederen: als de bank het geld dan vasthoudt als onderpand van de garantie, heb je een liquiditeitsprobleem.

 

Je kan ook denken aan een zogenaamde 'performance bond' oftewel in goed Nederlands een borgstelling hetgeen de verzekeringstechnische tegenhanger van een bankgarantie is én dit zal door een opdrachtgever in de VS zeker herkent worden, want daar is het erg gebruikelijk om een 'surety bond' te eisen.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad de aanbetaling nodig voor de aanschaf van materiaal. De "performance bond" beschrijft inderdaad goed wat ik nodig heb, bedankt voor de tip! Daar ga ik mij eens verder in verdiepen. De vraag is dan, regel je zo'n performance bond bij een partij in de US, of in NL?

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, DaanHouten zei:

Daar ga ik mij eens verder in verdiepen. De vraag is dan, regel je zo'n performance bond bij een partij in de US, of in NL?

 

Bij voorkeur regel je zoiets in je eigen rechtsgebied en naar je eigen (NL/EU) recht. 

 

Let overigens goed op de kosten van deze bonds, en vergelijk die met de kosten van de eerder genoemde alternatieven.  Een in  Nederlands actieve aanbieder van garanties is Atradius

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Norbert Bakker zei:

 

Bij voorkeur regel je zoiets in je eigen rechtsgebied en naar je eigen (NL/EU) recht. 

 

Let overigens goed op de kosten van deze bonds, en vergelijk die met de kosten van de eerder genoemde alternatieven.  Een in  Nederlands actieve aanbieder van garanties is Atradius

 

Je kan ook aan jouw assurantieadviseur vragen om bijvoorbeeld contact te leggen met bijvoorbeeld Liberty Mutual Surety Netherlands (gevestigd in Amsterdam) als het gaat om een 'performance bond'.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.