Ga naar inhoud

Elektrische bestelauto versus doorrijden met oude bestelauto

Geplaatst:

Jozef_

Beste lezers, 

 

Ik heb een eenmanszaak en rij al 10 jaar met tevredenheid in mijn Volkswagen Caddy, ook met de traditionele gedachte dat doorrijden voordelig is. 

 

Nu heb ik het volgende overzicht gemaakt en kom ik er achter dat ik mogelijk tegen hetzelfde geld nieuw kan rijden. 

In dit overzicht verwacht ik geen onderhoud inzake een nieuwe bestelauto tot 5 jaar en heb ik voldoende overcapaciteit aan zonnestroom beschikbaar.

 

Zoals je ziet verwacht ik in jaar 2 maar € 1.178,13 aan afschrijving, feitelijk zullen dit naast verzekering en mogelijk toekomstige wegenbelasting (niet in overzicht) de enige autokosten zijn. Is het dan zo dat indien ik de auto privé zou willen rijden, dit de maximale bijtelling betreft? (maximering bijtelling)

 

Kan iemand mij misschien bevestigen en/of corrigeren of onderstaand overzicht klopt?

 

Omschrijving Nissan Townstar
Aanschafprijs € 32.500,00
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s, 12% (SEBA) € 3.900,00
Investeringsbedrag € 28.600,00
   
Restwaarde, 30% € 9.750,00
   
Afschrijvingen  
Kleininvesteringsaftrek in het eerste jaar, 28% € 9.100,00
MIA (milieu-investeringsaftrek, 27%) € 2.322,00
EIA (energie-investeringsaftrek) € 0,00
VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen), maximaal 75% € 14.137,00
Reguliere afschrijving € 0,00
Jaar 1 € 25.559,50
Jaar 2 € 1.178,13
Jaar 3 € 1.178,13
Jaar 4 € 1.178,13
Jaar 5 € 1.178,13
Totale aftrek in 5 jaar € 30.272,00
   
Aanschaf totaal: € 28.600,00
Verkoop na 5 jaar: -€ 9.750,00
Fiscaal voordeel (49,5% van de totale aftrek in 5 jaar) -€ 14.984,64
Netto kosten aanschaf € 3.865,36
netto p/maand € 64,42
   
Voorzetten huidige situatie (Volkswagen Caddy, 2006)  
Onderhoud, per 5 jaar € 5.000,00
Diesel, per 5 jaar € 6.000,00
Extra kosten stroomverbruik (2000 kwh), per 5 jaar (gaat terug naar het stroomnet) -€ 500,00
Totaal per 5 jaar € 10.500,00
Totaal per maand € 175,00
Fiscaal voordeel (49,5%)

€ 86,63

netto p/maand € 88,38
   
Kosten ten opzichte van doorrijden per maand - € 23,95
   

 

Fijne avond, groeten Jozef

beantwoord door Joost Rietveld

Ga naar beste antwoord

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dag Jozef

 

Er zitten wel wat foutjes in. 

De kleinschaligheid investeringsaftrek is geen afschrijving, maar een aftrekpost. De MIA idem.

 

De VAMIL is juist wel afschrijving, maar komt in de plaats van de reguliere afschrijving, niet er bovenop! 

 

Dus de reguliere afschrijving en VAMIL samen zijn maximaal het verschil tussen aankoop en restwaarde, hier 28.600 min 9.750 = 18.850.

 

Daar komen eenmalig MIA en KIA bij. 

 

Hoe heb je de MIA overigens berekend?

 

Verder mis ik de verzekeringen. En het is krom om wegenbelasting buiten beschouwing te laten, en ook onderhoud is echt nodig aan een BEV, alleen minder

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Cosara

1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Hoe heb je de MIA overigens berekend?

(32500 - 3900 - 20000) x 27%

 

https://www.rvo.nl/sites/default/files/2024-04/RVO-Brochure-Milieulijst-2024-3.pdf

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

Jozef_

  • Auteur
48 minuten geleden, Cosara zei:


Dit klopt inderdaad. 

 

Bedankt voor je reactie Joost, ik heb overzicht aangepast:

 

Ik heb de wegenbelasting en verzekering weggelaten omdat ik verwacht deze tegenover elkaar weg te kunnen strepen. Daarnaast verwacht ik praktisch geen onderhoud op een BEV tot ca. 50.000 km in 5 jaar. 

 

Ik ben mij bewust dat het overzicht een versimpeling is en dat dit het volledige overzicht incompleet maakt, maar de bottom line wordt mijn inziens niet beïnvloed.

 

12 uur geleden, Jozef_ zei:

Beste lezers, 

 

Ik heb een eenmanszaak en rij al 10 jaar met tevredenheid in mijn Volkswagen Caddy, ook met de traditionele gedachte dat doorrijden voordelig is. 

 

Nu heb ik het volgende overzicht gemaakt en kom ik er achter dat ik mogelijk tegen hetzelfde geld nieuw kan rijden. 

In dit overzicht verwacht ik geen onderhoud inzake een nieuwe bestelauto tot 5 jaar en heb ik voldoende overcapaciteit aan zonnestroom beschikbaar.

 

Zoals je ziet verwacht ik in jaar 2 maar € 1.178,13 aan afschrijving, feitelijk zullen dit naast verzekering en mogelijk toekomstige wegenbelasting (niet in overzicht) de enige autokosten zijn. Is het dan zo dat indien ik de auto privé zou willen rijden, dit de maximale bijtelling betreft? (maximering bijtelling)

 

Kan iemand mij misschien bevestigen en/of corrigeren of onderstaand overzicht klopt?

 

Omschrijving Nissan Townstar
Aanschafprijs € 32.500,00
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s, 12% (SEBA) € 3.900,00
Investeringsbedrag € 28.600,00
   
Restwaarde, 30% € 9.750,00
   
Afschrijvingen  
Kleininvesteringsaftrek in het eerste jaar, 28% € 9.100,00
MIA (milieu-investeringsaftrek, 27%) € 2.322,00
EIA (energie-investeringsaftrek) € 0,00
VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen), maximaal 75% € 14.137,00
Reguliere afschrijving € 0,00
Jaar 1 € 14.137,50
Jaar 2 € 1.178,13
Jaar 3 € 1.178,13
Jaar 4 € 1.178,13
Jaar 5 € 1.178,13
Totale aftrek in 5 jaar € 30.272,00
   
Aanschaf totaal: € 28.600,00
Verkoop na 5 jaar: -€ 9.750,00
Fiscaal voordeel (49,5% van de totale aftrek in 5 jaar) -€ 14.984,64
Netto kosten aanschaf € 3.865,36
netto p/maand € 64,42
   
Voorzetten huidige situatie (Volkswagen Caddy, 2006)  
Onderhoud, per 5 jaar € 5.000,00
Diesel, per 5 jaar € 6.000,00
Extra kosten stroomverbruik (2000 kwh), per 5 jaar (gaat terug naar het stroomnet) -€ 500,00
Totaal per 5 jaar € 10.500,00
Totaal per maand € 175,00
Fiscaal voordeel (49,5%)

€ 86,63

netto p/maand € 88,38
   
Kosten ten opzichte van doorrijden per maand -€ 23,95
   

 

Fijne avond, groeten Jozef


 

 

aangepast door Jozef_

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

vergelijking is dan niet onlogisch inderdaad

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Jozef_

  • Auteur

Als ik dan hypothetisch op 31-12-2024 de auto aanschaf, klopt het dan dat ik rekening moet houden met 16% bijtelling over € 1.178,13 (plus verzekering en mogelijk onderhoud) voor 2025? 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator
  • Beste antwoord

Datum kenteken is leidend voor de bijtelling, niet de orderdatum.

 

En het is niet 16% vd werkelijke kosten, maar x% vd cataloguswaarde, met als maximum uitkomst daarvan de werkelijke kosten.

 

Verder wordt de maximering van de bijtelling tot de werkelijke autokosten hier gecorrigeerd omdat je de VAMIL hebt gebruikt. Anders gezegd, de VAMIL wordt gehoopt buiten beschouwing gelaten. Dan zit je qua bijtelling op 18.850 afschrijving / 5 = 3.770 (ex. Verz. Mrb en onderhoud)

 

Terwijl de bijtelling over de cat. waarde 16% (op kenteken in '24) van (32.500 plus 21% BTW) = 6.292.

 

Dus je bijtelling wordt gemaximeerd op 3.770 plus mrb plus verz plus onderhoud. 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Jozef_

  • Auteur

Compleet helder Joost, bedankt!

Geplaatst:

Jozef_

  • Auteur

Aanvullend: als ik het goed begrijp, dat wanneer de auto de auto in 2024 op kenteken staat en de factuur uiterlijk op 31-12-2024, de volgende voordelen kan toepassen op mijn winst voor 2024?

 

75% VAMIL

28% KIA

27% MIA

 

Klopt dit?

aangepast door Jozef_
leesbaarheid

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Inderdaad

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.