Goedenavond, ik heb een beginnersvraag....

Ik verdien naast een fulltimedienstverband wat bij met doorverkoop van producten.

Ik koop iets op, knap dit weer op en verkoop het voor wat meer.

De inkomsten waren minder als €2000,- maar nu ik spullen doorverkoop van grotere waarde worden de inkomsten meer.

Ik kan er wel voor zorgen dat het onder de €20000,- blijft.

Nu heb ik wat gelezen over de KOR, en toevallig ben ik hier i.v.m. zonnepanelen al voor aangemeld dus dat kan handig zijn.

Het is mij alleen niet duidelijk wat er met deze inkomsten gebeurd die je dan gaat bijhouden en opgeven...

Wat moet hierover betaald worden aan belastingen? 

En deze bijverdiensten staan los van je inkomen bij je werkgever? 

Groet Erik

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76782-beginnersvraag-over-kor/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Erik

Als je al in de KOR zit, dan is moet je sowieso al je inkomsten zonder btw factureren. Die grens van 20.000 euro is dan wel inclusief de stroom die je via de zonnepanelen opwekt.

De inkomsten uit je handel geef je in de inkomstenbelasting op bij inkomsten uit overige werkzaamheden, uiteraard wel na aftrek je kosten zoals inkoop, materialen etc.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Welkom op Higherlevel.

1 uur geleden, Eerriikk zei:

Ik verdien naast een fulltimedienstverband wat bij met doorverkoop van producten.

(...)

Nu heb ik wat gelezen over de KOR

(...)

Het is mij alleen niet duidelijk wat er met deze inkomsten gebeurd die je dan gaat bijhouden en opgeven...

Ik ben even getriggerd door het woordje "dan": die bijverdiensten moet je sowieso opgeven voor de inkomstenbelasting, ook als je geen gebruik maakt van de KOR.

1 uur geleden, Eerriikk zei:

Wat moet hierover betaald worden aan belastingen? 

En deze bijverdiensten staan los van je inkomen bij je werkgever? 

Het idee van de aangifte inkomstenbelasting is dat alle vormen van inkomen bij elkaar worden opgeteld zodat je een keer alle relevante vrijstellingen toepast en alles daarboven wordt belast volgens de oplopende belastingschijven. Doe aangifte op Mijn Belastingdienst, dan weet je precies hoeveel je moet betalen of terugkrijgt in jouw specifieke situatie. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
3 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

Ik ben even getriggerd door het woordje "dan": die bijverdiensten moet je sowieso opgeven voor de inkomstenbelasting, ook als je geen gebruik maakt van de KOR.

Het idee van de aangifte inkomstenbelasting is dat alle vormen van inkomen bij elkaar worden opgeteld zodat je een keer alle relevante vrijstellingen toepast en alles daarboven wordt belast volgens de oplopende belastingschijven. Doe aangifte op Mijn Belastingdienst, dan weet je precies hoeveel je moet betalen of terugkrijgt in jouw specifieke situatie. 

Hoi Ron, bedankt.

Dan zal ik het verkeerd begrepen hebben...volgens marktplaats mag je tot een grens van 2000,- verkopen wordt dit hoger dan wordt een melding bij de belastingdienst gedaan.

Beneden de 2000,- zal het hobbymatig gezien worden denk ik.

Dan is het volgende mij niet duidelijk...wat als ik het hobbymatige handelen zou willen uitbreiden.

Wat is dan het verschil als ik het via de KOR afhandel of gewoon via mijn 'gewone' belasting opgave?

• 0
7 uur geleden, Eerriikk zei:

Wat is dan het verschil als ik het via de KOR afhandel of gewoon via mijn 'gewone' belasting opgave?

Dit zijn twee verschillende dingen, het is dus niet of/of. Via de KOR kun je je aanmelden voor een btw-vrijstelling, dat staat los van je aangifte inkomstenbelasting. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 1

Oke, ik dacht dat je gescheiden je inkomstenbelasting ging opgeven, dus ook nog 1 keer als ondernemer.

Ik heb vanmiddag de tip van Ron gebruikt om eens in mijn vorige belasting opgave een bedrag in te vullen bij inkomsten uit overig werk.

In mijn situatie komt daaruit dat ik bij elk bedrag dat ik invul ongeveer de helft van de bijverdiende inkomsten dan terug moet naar de belasting...

Hier is rekening mee te houden en dan kan dus gaan verkopen wat ik wil met het doel om winst te maken.

Bij mijn vrouw heb ik ook bijverdienste ingevuld, mijn vrouw is huisvrouw zonder inkomen. De uitkomst is dat wij samen niks terug hoeven te betalen.

Ik heb diverse bedragen ingevuld... zelfs bij €25.000 aan inkomsten gebeurd er niks?

(bij €100.000 moet er wel betaald worden...ik weet niet precies waar de grens ligt maar €25.000 is al veel te ruim ingeschat)

Als dit klopt mag het een optie zijn dat mijn vrouw de verkoop doet?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar