Ik krijg vanaf heden het minimale salaris wat ik als DGA zou moeten krijgen.
Dit geld is echter veel meer dan ik nodig heb om te leven, kan ik dat geld dan gewoon terug storten naar de B.V.?
De werkmaatschappij kan het geld nml heel goed gebruiken om te groeien (o.a. voor een nieuw wagenpark en voor verhuurmaterialen)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76941-geld-storten-in-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De balans van de holding is na het doorzakken:

Debet deelneming in werk BV 50.000

Credit aandelenkapitaal 48.000

Credit Agio 2.000

Die van de werk BV; 

Debet machine 50.000

Credit aandelenkapitaal 1.000

Credit Agio 49.000

Hier constateer ik dat je bij inbreng winst gaat maken, want Machine kost maar 50.000, je krijgt echter 2.000 Agio Holding en 49.000 Agio werk BV, dus in totaal 51.000 voor terug. 1.000 zomaar aan winst voor prive.

• 0
(aangepast)

Ik neem jouw journaalposten even over.

Werk BV:

Agio  49.000  (het saldo van Agio in de werk BV staat na deze boeking dus op nul, dus dit klopt)           

Aan Bank 49.000 

En in de holding:

Bank 49.000

Aan deelneming 49.000

Waarna de holding het traject met de notaris kan starten: omzetting in agiobonusaandelen:

Agio 49.000

Aan aandelenkapitaal 49.000

Verlaging nominale waarde:

Aandelenkapitaal 49.000

Aan bank (naar privérekening DGA) 49.000

Tot nu toe correct ?

Maar ........................ in de holding staat na het doorzakken al een Agio van 2.000 Credit. Wat gebeurt er met deze Agio van 2.000 Credit ? Kan deze niet tegelijkertijd met die 49.000 uitbetaald worden aan DGA prive met behulp van de notaris ?

Twee posten lopen beetje vreemd in de HOLDING, lijkt me:

1) Agio.

Op deze post staat na doorzakken 2.000 Credit. Na verwerking van bovenstaande posten van 49.000 Debet, resteert er een Debetsaldo van 47.000 dat niet wegloopt op de balans. Ik had eerder gedacht dat deze post na uitbetaling aan DGA prive op nul zou uitkomen, omdat het hele Agio in de werk BV al betaald is

2) Algemene reserve

Als de deelneming met 49.000 lager wordt volgens bovenstaande journaalposten, moet de post algemene reserve dan ook niet met 49.000 dalen in de holding ?

aangepast door KjGroe
  • 1
58 minuten geleden, KjGroe zei:

Waarna de holding het traject met de notaris kan starten: omzetting in agiobonusaandelen:

Agio 49.000

Aan aandelenkapitaal 49.000

Ik heb nooit geschreven dat dit 49.000 is. Ik had alleen de journaalpost gegeven zonder bedragen. 

Nogmaals, agio van werk BV naar holding, wordt in de holding niet ook agio. De bank in de holding gaat omhoog, de waarde deelneming gaat omlaag. 

In dit voorbeeld is de journaalpost met bedragen naar privé als volgt: 

In de werk BV: 

Agio 49.000

Aan bank 49.000

Holding BV:

Bank 49.000

Aan deelneming 49.000

Omzetting agio in agiobonusaandelen 

Agio 2.000

Aan aandelenkapitaal 2.000

Verlaging nominale waarde (stel van 10 euro per aandeel naar 1 euro per aandeel)

Aandelenkapitaal (9 euro per aandeel omlaag) 45.000

Aan bank 45.000

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Aha, nu snap ik het ! Ik heb dit inderdaad zeff helemaal verkeerd opgevat al die tijd, mijn excuses hiervoor en dank je voor je geduld en je heldere uitleg ! Ik was in de veronderstelling dat Agio van 49k in de werk BV na uitkeren van 49k aan de Holding ook automatisch Agio van 49k wordt in de Holding. En dat daarna ook 49k uitbetaald wordt aan de DGA prive.  En Agio is kennelijk weer iets anders dan agiobonusaandelen.

Dit is wel allemaal zo complex met Agio ! Het zou een stuk simpeler zijn geweest om geen Agio als sluitpost te gebruiken, maar gewoon rekening courant DGA, toch ? En bespaar je ook de notariskosten en dit soort gedoe.

1. Deze 2.000 van Agio in onderstaande journaalpost  

Omzetting agio in agiobonusaandelen 

Agio 2.000

Aan aandelenkapitaal 2.000

volgt uit onderstaaande journaalpost

Debet deelneming in werk BV 50.000

Credit aandelenkapitaal 48.000

Credit Agio 2.000

Klopt dit ? Als rekening-courant DGA als sluitpost is gebruikt bij de inbreng in de Holding

in plaats van Agio, dan is deze journaalpost dan niet van toepassing, correct ?

2. Als het aandelenkapitaal in de holding maar €1 is en er is daarnaast geen Agio in de holding (want rekening-courant DGA is als sluitpost gebruikt), dan is er geen ruimte meer om de nominale waarde nog te verlagen tot onder €1. Hoe wordt hiermee dan omgegaan ? In dit voorbeeld is er gelukkig 48.000 + 2.000 = 50.000 aandelenkapitaal en dit te verlagen tot 50.000 - 45.000 = 5.000

• 0
25 minuten geleden, KjGroe zei:

zou een stuk simpeler zijn geweest om geen Agio als sluitpost te gebruiken, maar gewoon rekening courant DGA, toch ?

Daar zijn strikte regels voor bij geruisloze inbreng. Dus nee, dat gaat niet altijd op. Het gaat echter te ver om dat ook allemaal uit te leggen, zie onderaan deze reactie

27 minuten geleden, KjGroe zei:

Klopt dit ?

Ja

28 minuten geleden, KjGroe zei:

Als rekening-courant DGA als sluitpost is gebruikt bij de inbreng in de Holding

in plaats van Agio, dan is deze journaalpost dan niet van toepassing, correct ?

Niet per se, zie hiervoor

29 minuten geleden, KjGroe zei:

Als het aandelenkapitaal in de holding maar €1 is en er is daarnaast geen Agio in de holding (want rekening-courant DGA is als sluitpost gebruikt), dan is er geen ruimte meer om de nominale waarde nog te verlagen tot onder €1

Als dat correct gedaan is, zie hiervoor, dan is er geen vermogen om verder te verminderen, die dan houdt het gewoon op. 

Hiermee sluit ik wel deze minicursus agio, want dit schiet het doel van dit forum (concrete vraagstukken beantwoorden) inmiddels ver voorbij. 

• 0
Op 26-11-2024 om 12:38, Joost Rietveld zei:

de werk BV kan de agio eerst uitkeren aan de Holding. Vanuit de Holding naar privé, maar wel rekening houden met:

- uitkeringstest en balanstoets per BV;

- notulen opmaken;

- bij onttrekken agio naar privé: eerst omzetten in agiobonusaandelen (notaris akte 1) en daarna de nominale waarde laten verlagen (notaris akte 2).

Goede morgen Joost, ik hoop dat je een goed weekend hebt gehad. Even voor mijn beeld: de agio (naar privé) die nu vetgedrukt staat hierboven, betreft dit agio die van de werk BV vandaan komt of is dit de agio die al op de balans staat bij de holding na inbreng ? Er staat namelijk niet altijd agio op de balans van de holding na inbreng, indien geen agio bij holding, kan deze stap dan overgeslagen worden ?

• 1
6 uur geleden, Agnetha H zei:

betreft dit agio die van de werk BV vandaan komt

nee, zie eerder in dit topic: als er agio van een werk BV aan een Holding wordt geboekt, dan is dat voor de Holding geen agio. Dus de genoemde agio zat al in de Holding.

Dus als er geen agio in de Holding zit, dan valt er ook geen agio naar privé op te nemen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar