Ik werk als DGA in dienst van mijn BV. De werkzaamheden worden eind dit jaar gestopt ivm pensioen. Er komt dus geen geld meer binnen in de BV door werkzaamheden van de BV. ,maar wel nog een aardig rendement vanuit de ETF's die in de BV zitten.  

Jaarlijks wilik de eerste schijf van Box 2 uitkeren als dividend totdat die helemaal leeg is en dan zal ik de BV liquideren.

Maar wat te doen met de maandelijkse loonheffing?

mijn idee:

Gezien het geen arbeid geen loon principe:

Briefje naar de belastingdienst dat de BV geen werknemers meer heeft en daarmee vrijgesteld wil worden van de aangifteplicht voor de  loonheffing.

Totdat ik akkoord heb doe ik een maandelijkse 0 aangifte.

Voor beheer van de BV keer ik mezelf een beheerfee uit van 5 a 10 K, die ik in de prive aangifte meld onder "inkomsten uit overige werkzaamheden"

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77033-geen-arbeid-geen-loon/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste npbosch

Tot aan het citaat hieronder ging het allemaal goed wat u wilde:

5 uur geleden, npbosch zei:

Voor beheer van de BV keer ik mezelf een beheerfee uit van 5 a 10 K, die ik in de prive aangifte meld onder "inkomsten uit overige werkzaamheden"

Maar dit kan dus niet. Dit valt nog steeds onder de noemer vergoeding voor arbeid en is dus ook gewoon loon. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)

Hartelijk dank voor het antwoord.

Over die beheerfee wordt toch ook gewoon loonbelasting betaald.

Mijn zoektocht op het internet leerde mij ook dat er altijd een gebruikelijk loon moet worden uitbetaald. Uitzondering o.a  als er minder dan dat bedrag verdiend wordt

Van mijn fiscalist kreeg ik echter bovengenoemd advies. Dus ik dacht, ik vraag hier nog eens feedback.

Mijn werkzaamheden voor de BV zijn hooguit enkele uren administratie per jaar.

Moet ik daar dan een loon van 58K tegenover stellen?

En iedere maand loonheffingaangifte doen?

En aan het eind van het jaar kan het zijn dat de waarde van de bezittingen van de BV ook minder geworden zijn, dan voldoe ik aan de uitzonderingsvoorwaarden. Maar dat weet je in mijn geval pas aan het einde van het jaar.

Hoe hier dan mee om te gaan? 

aangepast door npbosch
  • 0
30 minuten geleden, npbosch zei:

Hartelijk dank voor het antwoord.

Over die beheerfee wordt toch ook gewoon loonbelasting betaald.

Mijn zoektocht op het internet leerde mij ook dat er altijd een gebruikelijk loon moet worden uitbetaald. Uitzondering o.a  als er minder dan dat bedrag verdiend wordt

Van mijn fiscalist kreeg ik echter bovengenoemd advies. Dus ik dacht, ik vraag hier nog eens feedback.

Mijn werkzaamheden voor de BV zijn hooguit enkele uren administratie per jaar.

Moet ik daar dan een loon van 58K tegenover stellen?

Nee, geen 58k, maar wel dat bedag van de beheervergoeding verlonen. En met 11 x een nulaangifte is dat best te overzien en anders schakel je een bureau in dan kost het je hooguit 15 euro per maand voor de verwerking en aangifte. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Ok helemaal duidelijk. Dat is inderdaad geen moeite. Alleen maakt het denk ik voor de fiscaliteit toch niet veel uit of ik 10k verloon via de bv of die in een keer als fee uitkeer en in privé aangeef bij arbeid overige werkzaamheden. 
Maar dank voor je antwoord , het is me duidelijk en ik kan er wat mee.  

• 0
14 minuten geleden, npbosch zei:

Alleen maakt het denk ik voor de fiscaliteit toch niet veel uit of ik 10k verloon via de bv of die in een keer als fee uitkeer (...)

Nee, maar het zal jou heel veel uit kunnen maken als een kritische belastingambtenaar straks claimt dat je ten onrechte geen loonaangiften hebt gedaan, in verzuim bent m.b.t. administratieve verplichtingen etc.

Boetes, naheffingen, noem maar op.

Want zo simpel als "wat maakt het toch uit?" is het meestal niet in belastingland.

"What, me worry?"

• 0

Een fiscalist die ik ken zegt altijd dat de belasting dienst alleen kijkt waar ze een euro te kort komt. Met beide methodes krijgen ze evenveel denk ik. Ik ben speciaal bij een fiscalist /adviesburo hier in de buurt langs gegaan hoe het beste te handelen ivm pensioen van de DGA. Van diegene kreeg ik advies zoals ik in de start van de draad vertelde.  Ik zou ook pas gestopt zijn  met de maandelijks aangiftes loonheffing indien ik antwoord van de fiscus had gehad dat mijn voorstel akkoord zou zijn. 

• 0
26 minuten geleden, npbosch zei:

Ik ben speciaal bij een fiscalist /adviesburo hier in de buurt langs gegaan (...)

Waarom vraag je het dan?

Als je al voor jouw specifieke situatie een betaald advies hebt gekregen.

(zelf vind ik "dat de belasting dienst alleen kijkt waar ze een euro te kort komt" totale onzin, maar ik ben geen partij)

Overigens kan je geen "akkoord" krijgen voor een 'voorstel' om geen loonaangiften te doen - je bent wettelijk verplicht om loonaangiften te doen, of niet. En dan moet je zelf (eigen verantwoordelijkheid!)  er voor zorgen dat je de verplichtingen nakomt.

Succes!

"What, me worry?"

• 0

Ik vraag het omdat het (betaalde) antwoord dat ik kreeg geheel anders was dan ik verwacht had en daarom graag een tweede mening wilde hebben.  Aangezien wat ik hier heb gehoord toch meer aansluit bij wat ik in de afgelopen jaren gehoord heb, ben ik toch blij dat ik het hier nog een keer gevraagd heb. 
Dank voor de ontvangen hulp. 

• 0
3 uur geleden, npbosch zei:

Een fiscalist die ik ken zegt altijd dat de belasting dienst alleen kijkt waar ze een euro te kort komt. Met beide methodes krijgen ze evenveel denk ik. Ik ben speciaal bij een fiscalist /adviesburo hier in de buurt langs gegaan hoe het beste te handelen ivm pensioen van de DGA. Van diegene kreeg ik advies zoals ik in de start van de draad vertelde

Sorry, maar die fiscalist zou beter moeten weten! Hij zegt nu in feite wat hij denkt dat u wilt horen. Maar de fiscus is er niet alleen om te zorgen dat de schatkist niks tekort komt. 

Het gaat er ook om dat de wet correct wordt uitgevoerd. Als u arbeid verricht voor uw BV dan is de wet loonbelasting van toepassing. Dat is weliswaar een voorheffing op de inkomstenbelasting, maar dat wil niet zeggen dat u die dan maar kunt negeren. Langs die logica zou dan geen enkele DGA nog maandelijks aangifte loonbelasting doen. 

Dat moet die fiscalist ook weten. Zeker omdat de boetes per niet ingediende aangifte ook behoorlijk aantikken. Ik zeg niet dat de kans groot is dat het gebeurt, maar u zult net zien dat uw BV een controle krijgt.... Dan ben ik benieuwd wat uw fiscalist dan zegt....

Groet, Joost (fiscalist)

• 0

Dat was een uitspraak van hem waar 2 verschillende oplossingen waren die voor de fiscus geheel neutraal waren. Ik haal die uitspraak hier aan omdat het m.i. in dit geval ook zo is. 
Kernpunt van deze casus is dat ik GEEN arbeid meer lever voor de BV. In hoeverre 1 x per jaar dividend aangifte en vpb aangifte doen arbeid is, valt over te discussiëren.  
Plan was nul aangiftes te blijven doen totdat ik een akkoord had na het formulier “loonheffing einde werkgever”  te hebben opgestuurd (waarom bestaat dat formulier anders ?). Daarna 1 x per jaar 5k fee voor het doen van de aangiftes (is zeer dik betaald). 
Die 5k is dan “inkomsten overige werkzaamheden”. Voor de fiscus is dat gelijk aan 5k verlonen, vandaarbhet aanhalen van die uitspraak. 

Ik heb gisteren nog wat gegoogeld Ik vond daar zelf een uitspraak van de fiscus die vond dat er geen geld verloond mag worden als er geen arbeid is verricht. Dat werd in die casus gedaan om gebruik te kunnen  maken van de vrijstellingen. 

• 0

Als je geld uit je BV opneemt onder de noemer "beheerfee" dan verricht je toch arbeid?! Je geeft jezelf letterlijk een vergoeding omdat je iets beheert in het belang van de BV. Dat zijn je eigen woorden, dus de Belastingdienst zal de vergoeding beslist aanmerken als een vergoeding voor arbeid.

Nu gaat u de feiten een andere naam geven om bij de gewenste uitkomst te komen. 

Als u van mening bent dat dat géén arbeid is, dan kunt u dus ook NIET een beheerfee opnemen! Zoals u al schreef: 

29 minuten geleden, npbosch zei:

Ik vond daar zelf een uitspraak van de fiscus die vond dat er geen geld verloond mag worden als er geen arbeid is verricht

Nogmaals, het gaat er niet om dat de schatkist tekort komt, maar dat de fiscalist - als u per se deze fee wilt opnemen - u verkeerd voorlicht. Je kunt niet zomaar even de wet loonbelasting negeren.

• 0
(aangepast)

Dank weer voor je antwoord. Maar dan helemaal terug naar het begin en de feiten. 
De DGA is met pensioen. In de BV zit enkel een opgebouwd vermogen. Gemiddeld geeft dat 80k per jaar aan financiële baten. 
Ik wil het in de bv opgebouwde vermogen als dividend tot max van schijf 1 in box 2 er jaarlijks gaan uithalen.  
De DGA doet jaarlijks div en vpb aangifte , verder niets. 
Hoe te handelen? 

aangepast door npbosch
  • 0

Dan is de som vrij simpel: 80k min 19% VPB = 64.800 beschikbaar voor dividend. Tot 67k per jaar  (partners 133k) is dat laag belast in box 2. Zit u dus precies goed, en mocht u een partner hebben, dan is er nog meer dan genoeg ruimte over.

Juist om geëmmer met het DGA-loon voor vermogende holdings met alleen wat beheersactiviteiten daarin te voorkomen, geldt al sinds jaar en dag dat een DGA-loon onder de 5.000 per jaar niet opgenomen hoeft te worden. De fiscus kan u er dus op hun beurt ook niet van betichten dat u weldegelijk arbeid verricht voor uw BV als bestuurder en daardoor toch het DGA-loon dient op te nemen.

• 0
(aangepast)

Dank, helemaal duidelijk. Dan zal ik vanaf de pensioen datum een nul aangifte blijven doen totdat ik een retour heb van de belasting dienst op het formulier "melding loonheffing afmelding werkgever". Want ik neem aan dat met een akkoord daarop ook de verplichting tot maandelijks aangifte loonheffing vervalt ?

En nogmaals dank voor het advies.

aangepast door npbosch

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar