• 0

Fiscale eenheid of loondienst voor management fee-structuur?

Beste leden,

Ik ben Milad, 26 jaar oud. Mijn bedrijfsstructuur bestaat uit één werkmaatschappij, met daarboven twee holdings: één van mijn compagnon en één van mij. De werkmaatschappij is actief in de financiële sector en is vrijgesteld van btw, maar heeft wel een btw-nummer. Beide holdings beschikken ook over een btw-nummer.

Op dit moment loop ik tegen een probleem aan met betrekking tot de management fee die vanuit de holdings naar de werkmaatschappij wordt gefactureerd. Volgens mijn boekhouder moet hier btw over worden gerekend, maar de werkmaatschappij kan deze btw niet terugvorderen vanwege de vrijstelling, wat financieel ongunstig is. Mijn boekhouder heeft voorgesteld om een fiscale eenheid voor de btw te vormen.

Mijn vraag is daarom tweeledig:

Wat is in dit geval verstandiger: in loondienst gaan bij de werkmaatschappij of een fiscale eenheid voor de btw opzetten?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of nuttige suggesties kan geven.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Milad

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 2

Dag Milad,

Je boekhouder heeft (sinds kort*) gelijk. In loondienst gaan bij de werk BV was in elk geval altijd de makkelijkste oplossing. 

* een FE BTW kan doorgaans niet als de Holding niet méér dan de helft van de aandelen in de werk BV heeft. Recent heeft de HR daar echter een belangrijke nuance in aangebracht:

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/vn-vandaag/criteria-financiele-verwevenheid-fe-btw-volgens-a-g-versoepeld-door-hvj-eu-arrest/

De een fiscale eenheid BTW kan ook op basis van 50/50 aandelen/stemrecht

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

Joost Rietveld Bedankt voor je reactie. Ik heb 50 aandelen met mijn holding in de werkmaatschappij en mijn compagnon ook 50 aandelen met zijn holding in de werkmaatschappij. is dan de fiscale eenheid BTW dan van toepassing? Zo ja moet je dit dan aanvragen bij de belastingdienst? 

• 0
18 uur geleden, Joost Rietveld zei:

* een FE BTW kan doorgaans niet als de Holding niet méér dan de helft van de aandelen in de werk BV heeft. Recent heeft de HR daar echter een belangrijke nuance in aangebracht:

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/vn-vandaag/criteria-financiele-verwevenheid-fe-btw-volgens-a-g-versoepeld-door-hvj-eu-arrest/

De een fiscale eenheid BTW kan ook op basis van 50/50 aandelen/stemrecht

Joost Rietveld interessant! Maar houdt dat dan in dat beide holdings een FE BTW aan met dezelfde werkmij? Of is het een oplossing voor slechts één van de twee en zo ja: is het dan wie het eerst komt, die het eerst maalt? 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Als de beide Holdings in dezelfde positie verkeren dan allemaal ineen, omdat de FE BTW ontstaat op grond van de wet. Het is dus zeker niet altijd een goed idee om het zomaar te doen. Mogelijk heeft de andere aandeelhouder andere motieven om het juist niet te willen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar