• 0

Jaarrekening/belastingaangifte aanpassen met terugwerkende kracht mogelijk?

(aangepast)

Goedenavond,

Kan het met Google niet vinden, dus ik probeer het eens op deze manier, wellicht heeft iemand hier de expertise.

Ik vraag me af of het mogelijk is om een investering in apparatuur die op een eerdere jaarrekening  is verwerkt "terug te draaien" en deze in privé op me te nemen (het betreft een eenmanszaak).

Natuurlijk realiseer ik me terdege dat dit de inkomstenbelastingaangifte/winst- verlies rekening zal gaan veranderen en er derhalve minder KIA aftrek is, maar er is in dit geval een specifiek moverende reden om meer af te dragen, hoe krom het ook mag lijken.

Wellicht ten overvloede, het gaat om een reeds ingediende aangifte en zou dan ook alleen in dat jaar hersteld moeten worden, dus niet in dit jaar.

aangepast door pecowa
Aanvulling

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 2
2 uur geleden, pecowa zei:

Kan het met Google niet vinden …

Vermogensetikettering bedrijfsmiddel.

“Verplicht ondernemingsvermogen of verplicht privévermogen

Soms mag u niet zelf kiezen. In die gevallen is sprake van verplicht ondernemingsvermogen of verplicht privévermogen.

Gebruikt u een bedrijfsmiddel voor 10% of minder zakelijk? Dan is het verplicht privévermogen.

Gebruikt u een bedrijfsmiddel voor 90% of meer zakelijk? Dan is het verplicht ondernemingsvermogen.”

Herziening van een jaarrekening zou mogelijk zijn als een bedrijfsmiddel reeds bij de aanschaf voor minder dan dan 10% zakelijk werd gebruikt. Het zou dan onterecht als zakelijk zijn geëtiketteerd, waarmee een correctie van de aangifte IB verplicht is.
Achteraf is er dus geen sprake van een vrije corrigerende keuze.

Natuurlijk realiseer ik me terdege dat dit de inkomstenbelastingaangifte/winst- verlies rekening zal gaan veranderen en er derhalve minder KIA aftrek is,

Niet alleen dat, maar ook de btw-aangiftes zouden herzien moeten worden.

Wellicht ten overvloede, het gaat om een reeds ingediende aangifte en zou dan ook alleen in dat jaar hersteld moeten worden, dus niet in dit jaar.

Als het niet de jaarrekening van 2023 betreft heeft het gevolgen voor de jaarrekeningen van elk van de daaropvolgende jaren, en dus ook van de aangifte IB.

er is in dit geval een specifiek moverende reden om meer af te dragen, hoe krom het ook mag lijken.

Meer afdragen (aan belastingen) betekent een hogere winst en daarmee is het mogelijk om een hogere hypotheek of lening te krijgen … als dat de gedachtegang mocht zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 2

Hierbij geldt ook dat heretiketteren (binnen de door Cosara geschetste kaders) alleen kan als de belastingaanslag over het jaar waarin de investering is gedaan nog NIET definitief is vastgesteld!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
44 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Hierbij geldt ook dat heretiketteren (binnen de door Cosara geschetste kaders) alleen kan als de belastingaanslag over het jaar waarin de investering is gedaan nog NIET definitief is vastgesteld!

Dank voor de aanvulling.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
47 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Ook mijn dank voor uw aanvulling.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar