• 0

Dividend uitkeren in 2024 of wachten tot 2025 vanwege Box 3-vaststelling?

Hallo,

Dit jaar heb ik in mijn holding bv een aardig vermogen opgebouwd, en ik zou dit graag als dividend willen uitkeren naar privé. Alleen kan ik nergens duidelijk vinden of het (legaal gezien) mogelijk is om bijvoorbeeld te besluiten om op 15 december 2024 een bepaald bedrag aan dividend uit te keren, maar de daadwerkelijke uitbetaling vanuit de holding naar privé pas na 1 januari 2025 te laten plaatsvinden (dit vanwege de box 3-vaststelling op 1 januari).

Mag dit? Zo ja, kan ik het formulier voor dividendbelasting ook invullen en versturen na 1 januari 2025 (binnen de termijn van 30 dagen)?

Groetjes,

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0

Waarom dit onnodig gegoochel?

Dividend wordt per definitie pas vastgesteld nadat de jaarrekening is opgemaakt.

Als je op basis van het resultaat lopend boekjaar wilt uitkeren is dat altijd een  interim dividend en dat lijkt hier het geval omdat de vermogensopbouw pas dit jaar heeft plaatsgevonden.

Waarom zou je dan op 14 december (of uberhaupt in laatste kwartaal) een hoop moeite doen met cijfers opmaken, Balans en uitkeringstoets doen en een extra aandeelhoudersvergadering houden voor de interim dividinduitkering. Als je een paar maand later toch een verplichte jaarrekening moet maken en een verplichte AvA moet uitschrijven waarin je via de reguliere winstbestemming het dividend kunt vaststellen.

Maak gewoon in januari 2025 je jaarcijfers klaar doe in februari de AvA en dan kun je dividend op normale wijze uitkeren, aangifte dividendbelasting doen en geen last van de vermogenstoets.

Die paar weken later het geld op je privérekening heeft erg weinig toegevoegde waarde. Het geld is toch al van jou, het zit alleen in een ander potje.

• 0

Daar heb je inderdaad een punt.

Wat ik me alleen afvraag is: zodra de jaarcijfers begin januari zijn opgesteld en de AvA is uitgevoerd, heeft de dividenduitkering dan betrekking op het fiscale jaar 2024 of 2025 (aangezien het vanaf januari wordt vastgesteld)?

Met andere woorden: wordt de box 2 belasting voor deze dividenduitkering dan ook over het jaar 2024 belast?

• 0

Box 3 speelt hier geen rol, want als de BV dividend toekent in 2024, maar pas na 1-1-25 uitbetaalt, dan heb jij een vordering op de BV op 1-1-2025 en die valt niet in box 3, maar in box 1 onder inkomen uit terbeschikkingstelling (TBS)

Het heeft wel een nadeel om dividend uit te stellen tot 2025: het vermindert soms de algemene heffingskorting, omdat vanaf volgend jaar inkomen in box 2 meetelt voor de afbouw van de algemene heffingskorting. Daar kun je nog eenmaal omheen werken dit jaar:

Je kunt het dividend toekennen voor nieuwjaar. Daarmee valt het in box 2 van 2024. 

Vervolgens laat je het pas uitbetalen begin 2025. Dat betekent dat jouw BV op 1-1-2025 een schuld heeft aan jou. Die schuld valt in box 1 onder de TBS regeling. Daarover moet de BV aan jou rente vergoeden, wat belast is in box 1 bij jou privé.

Echter, omdat het maar over een zeer korte periode is, valt de rente reuze mee en de belastingheffing daarover dus ook. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
31 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Het heeft wel een nadeel om dividend uit te stellen tot 2025: het vermindert soms de algemene heffingskorting, omdat vanaf volgend jaar inkomen in box 2 meetelt voor de afbouw van de algemene heffingskorting. Daar kun je nog eenmaal omheen werken dit jaar:

Exact. Hier dacht ik ook aan. Als ik vanaf 2025 dividend uitkeer betekent het dus dat mijn heffingskorting ook omlaag gaat.

Bedankt voor de link over TBS. Ik heb dit even uitgezocht en als ik het goed heb begrepen ziet het er dus zo uit:

Stel ik keer 100.000 euro dividend uit (15.000 euro gaat naar dividendbelasting). Dan hou ik over 85.000 euro. Als ik de rente op 2% zet en dividend vast stel op 30 december 2024 maar het pas uitbetaal op 6 januari 2025 (dus 1 weekje). Dan kom ik op het volgende uit:

Rentevergoeding voor één week: €32,69

TBS inkomen belasting: €32,69×36,93%=€12,07

Dat betekent dus dat ik maar 12,07 euro zou gaan betalen op deze manier in plaats van 315 euro (voor box 3)?

• 0
4 uur geleden, tsk771 zei:

Stel ik keer 100.000 euro dividend uit (15.000 euro gaat naar dividendbelasting). Dan hou ik over 85.000 euro.

Dit gaat mijns inziens werkelijk nergens over...

Dus als je dit nu (in 2024) doet, dan heb je op 01-01-2025, € 85.000 meer vermogen in box 3.

En dan moet je zo'n € 250,- (misschien wel zelfs 300,- : Wow...!) extra belasting betalen in box 3 over 2025.

Maar het is gewoon afgehandeld verder. En je hebt een smak privégeld erbij.

Of mis ik iets...?

"What, me worry?"

• 0
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

Dit gaat mijns inziens werkelijk nergens over...

Dus als je dit nu (in 2024) doet, dan heb je op 01-01-2025, € 85.000 meer vermogen in box 3.

En dan moet je zo'n € 250,- (misschien wel zelfs 300,- : Wow...!) extra belasting betalen in box 3 over 2025.

Maar het is gewoon afgehandeld verder. En je hebt een smak privégeld erbij.

Of mis ik iets...?

Op deze manier gaan we het inderdaad niet doen. Dividend gaan we vast stellen in 2024 maar de uitbetaling daarvan pas in januari 2025

• 0
Op 13-11-2024 om 11:37, Roel J zei:

Waarom dit onnodig gegoochel?

Dividend wordt per definitie pas vastgesteld nadat de jaarrekening is opgemaakt.

Als je op basis van het resultaat lopend boekjaar wilt uitkeren is dat altijd een  interim dividend en dat lijkt hier het geval omdat de vermogensopbouw pas dit jaar heeft plaatsgevonden.

Waarom zou je dan op 14 december (of uberhaupt in laatste kwartaal) een hoop moeite doen met cijfers opmaken, Balans en uitkeringstoets doen en een extra aandeelhoudersvergadering houden voor de interim dividinduitkering. Als je een paar maand later toch een verplichte jaarrekening moet maken en een verplichte AvA moet uitschrijven waarin je via de reguliere winstbestemming het dividend kunt vaststellen.

Maar zou je de dividend ook ten laste van boekjaar 2023 kunnen brengen, dan heb je geen haast met cijfers opmaken van 2024. Of kun je nu interim dividend uitkeren t.l.v. boekjaar 2024 zonder de cijfers van 2024 gereed te hebben ? Zijn de tussentijdse cijfers ook al voldoende ? Alleen maar een balans- en uitkeringstoets nodig en notulen van aandeelhoudersvergadering ? 

• 0

Ik kan het nergens op internet vinden maar tot wanneer is het formulier voor aangifte dividendbelasting van 2024 online? Oftewel wat is de laatste dag voor het insturen van de aangifte?

zou je bijvoorbeeld ook midden januari 2025 nog aangifte dividendbelasting kunnen indienen voor 2024?

• 0
13 minuten geleden, tsk771 zei:

formulier voor aangifte dividendbelasting van 2024

Aangifte doen voor 30 januari '25 (binnen 30 dagen na toekenning dividend aangifte en betaling doen)

Moet overigens digitaal. Er is geen formulier meer voor sinds 1 juli

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dankjewel. Nog een laatste vraag om het dubbel te checken. Bij 1 vraag dien ik dit in te vullen: Bedrag opbrengst aandeelhouder. Ik neem aan dat ze hiermee dus de bruto dividend bedoelen (zie screenshot ter voorbeeld)? Dit heeft dus niks met je gestort aandelen te maken of netto dividend na het betalen van de dividendbelasting?

Scherm­afbeelding 2024-12-28 om 15.50.07.png

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar