Hallo!

Ik verkoop producten. Consumenten kunnen bij mij hun oude sieraden (goud/zilver) inleveren en dat gebruiken als betaalmiddel.

Stel dat een aankoop 1000 euro is en de consument levert goud in. Wij waarderen dit op 500 euro en de consument betaalt 500 met metaal en 500 met Pin.

we boeken 1000 euro verkoop, en 500 euro inkoop metaal.

We dragen de BTW over het verkoopbedrag van 1000 euro netjes af.

Alle ingekochte metalen worden opgepot en eens per 2 of 3 maanden naar de smelt gestuurd.

In tijden van stijgende metaalkoersen, krijg je er dan meer voor.

1) Is die koerswinst op enige manier belast met BTW?

In het voorbeeld waarderen wij het metaal eerst op 500 euro. Waarna de consument het inzet voor een aankoops Maar stel dat het metaal op dat aankoopmoment 600 euro waard is. 

Dan betaalt de consument dus in feite 1100 euro. Is de BTW dan over 1100?

iemand hier ervaring mee?

R

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77242-btw-bij-verkoop-edelmetaal/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
13 uur geleden, ABC-Boek zei:

Ik verkoop producten.

Wat zijn de producten dan?

Toch geen 2e hands sieraden, neem ik aan.

Als je aan een koper/consument iets verkoopt voor € 1000,- en je koopt tegelijkertijd 2e hands sieraden in van dezelfde koper voor € 500,- dan betaalt de koper inderdaad € 500,- en heb je een omzet gemaakt van € 1000 incl. BTW.

En je hebt dus 2e hands goederen ingekocht die onder de marge-regeling kunnen vallen. Tenminste als je met recht kan claimen dat je handelaar in 2e hand goederen bent dan.

Misschien moet je globalisatie toepassen, maar in theorie zou je BTW over de winstmarge verschuldigd moeten zijn wanneer je dit weer verkoopt aan "de smelt".

Dus over de € 100,- (incl. BTW) die je bovenop de inkoopprijs vangt in jouw voorbeeld.  

"What, me worry?"

• 0
16 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:
14 uur geleden, ABC-Boek zei:

Ik verkoop producten.

Wat zijn de producten dan?

Toch geen 2e hands sieraden, neem ik aan.

"Alle ingekochte metalen worden opgepot en eens per 2 of 3 maanden naar de smelt gestuurd."

17 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

En je hebt dus 2e hands goederen ingekocht die onder de marge-regeling kunnen vallen.

"Voor toepassing van de margeregeling moet worden voldaan aan twee hoofdvoorwaarden:
1. De ondernemer is wederverkoper van gebruikte goederen die bestemd zijn om, eventueel na reparatie of renovatie, te worden hergebruikt. Als dit niet meer mogelijk is, dan is de margeregeling niet van toepassing.

Omgesmolten sieraden kwalificeren daarom niet voor de margeregeling, net zo min als onbewerkte edelmetalen.
2. De ondernemer koopt de goederen van leveranciers die geen BTW in rekening brengen, meestal particulieren dus."

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

De ingekochte sieraden worden niet door ABC-Boek omgesmolten, zoals ik het begrijp, maar doorverkocht aan een 'smelter'. En wat die er mee doet is geen zaak voor ABC-Boek (als dat het nou is wat je bedoelt met je reactie...).

En met mijn vraag "Wat zijn de producten dan?" bedoel ik uiteraard niet de ingekochte producten (2e hands sierraden), maar de producten die ABC-Boek verkoopt (o.a. aan de consument waar hij ook van inkoopt). Want de consument koopt iets en de vraag is dus: wat dan? 

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar