(aangepast)

Hi allemaal, 

Mijn naam is Sumi en ik ben vorig jaar samen met een vriend een eigen bedrijf gestart. Ik ben me alvast aan het inlezen in het doen van de inkomstenbelasting aangifte en vroeg me af of jullie me kunnen helpen met hetvolgende:

Het bedrijf is een vof en we hebben een 50% winstverdeling. We gaan de winst- en verliesrekening en balans van de onderneming invullen op basis van samenwerkingsverband. We hebben afgelopen jaar €42.500 opbrengsten gehad, totaal kosten is €9856. Ieder heeft €15.000 onttrokken en geen privé stortingen gedaan en niks aan het begin van de onderneming ingebracht. We hebben geen schulden, geen voorraad en de liquide middelen aan het eind van het jaar zijn €3.250.

Nu loop ik bij een proefberekening van ib-aangifte aan tegen ondernemingsvermogen (en eigen vermogen) en kapitaalaandeel. 

Ondernemingsvermogen: 
Aangezien dit de passiva kant is van de balans, klopt het dat het eigen vermogen eind boekjaar dus de liquide middelen + voorraad einde boekjaar is? Wat in ons geval dus totaal €3250 is. En ondernemingsvermogen begin boekjaar is €0.

Kapitaalaandeel: 
Om het kapitaalaandeel einde boekjaar te berekenen moet ik kapitaalaandeel begin boekjaar (€0) - privé onttrekkingen (€15.000) + privé stortingen (€0) + winstaandeel berekenen (€32.644/2 = €16.322) = €1.322 kapitaalaandeel einde boekjaar per vennoot. Klopt dit? En dan hoef ik bij Overig kapitaalaandeel einde boekjaar niks in te vullen en bij Verdeling restant winst: €16.333.

Ik hoor graag of ik het goed begrijp en correct invul! 

aangepast door Sumi Yon

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

En jullie bedrijf (een VOF, neem ik aan) heeft niets met BTW te maken zo te zien...?

Da's vreemd. 

En alle gemaakte facturen (waar dan kennelijk geen BTW op in rekening zijn gebracht) zijn ook allemaal voldaan vóór het einde van het jaar, begrijp ik.

Lijkt mij een beetje sterk allemaal, maar natuurlijk niet onmogelijk.

Overigens sluiten je cijfers ook helemaal niet aan, maar misschien zijn het benaderingen en afgeronde cijfers - wat niet zal werken in een echte winstaangifte!

Succes verder.

"What, me worry?"

• 0

Bedankt voor jullie reacties, fijn dat ik dit forum ontdekt hebt. Ik ga hier veel uithalen. Ik ben alleen Reddit gewend, dus wilde zeker zijn dat ik het in de juiste categorie had gepost!

1 minute ago, shoptillyoudrop said:

En jullie bedrijf (een VOF, neem ik aan) heeft niets met BTW te maken zo te zien...?

Da's vreemd. 

En alle gemaakte facturen (waar dan kennelijk geen BTW op in rekening zijn gebracht) zijn ook allemaal voldaan vóór het einde van het jaar, begrijp ik.

Lijkt mij een beetje sterk allemaal, maar natuurlijk niet onmogelijk.

Overigens sluiten je cijfers ook helemaal niet aan, maar misschien zijn het benaderingen en afgeronde cijfers - wat niet zal werken in een echte winstaangifte!

Succes verder.

Klopt inderdaad, scherp! Ik heb enkel even globale schatting gemaakt om alvast een proefberekening te maken en de basis te begrijpen. De nummers zijn dus afgerond om makkelijker te rekenen. De exacte cijfers staan in Exact waar Harm toegang tot heeft aangezien hij degene is die alles inboekt. Mocht we er later met de exacte cijfers (en ook de btw) niet uitkomen dan volgt er een situatie schets met de exacte nummers.

• 0
(aangepast)

En stel dat ik dit jaar een zakelijke lening afsluit van zeg €20.000.  Dan moet ik dus om het ondernemingsvermogen te berekenen de passiva kant (langlopende schulden) balanceren met het ondernemingsvermogen zodat deze gelijk is aan de activa kant (liquide middelen + voorraad)?

Dus zeg even puur om een versimpelde rekensom te maken waarbij alle andere cijfers niet meegenomen worden:
Activa:
- Liquide middelen einde boekjaar: €15.000

- Voorraad: €0 

Passiva: 
- Langlopende schulden: €20.000 
- Dan wordt het ondernemingsvermogen einde boekjaar dus €15.000 - €20.000 = €-5.000

Klopt dit?

aangepast door Sumi Yon
  • 1
Op 28-1-2025 om 00:02, Sumi Yon zei:

Passiva: 
- Langlopende schulden: €20.000 
- Dan wordt het ondernemingsvermogen einde boekjaar dus €15.000 - €20.000 = €-5.000

Klopt dit?

Ja, dat klopt. Als je meer schulden dan bezittingen hebt, is het eigen vermogen van de onderneming negatief.

Neem eens op je gemak het Geldboek voor ondernemers van de Kamer van Koophandel door.

• 0
(aangepast)

Wat betreft het afronden van de bedragen op de IB aangifte, hoe zit dat met de bedragen op de balans? Ik begrijp dat ik in mijn voordeel mag afronden, dus zaken zoals opbrengsten en privé onttrekkingen rond je naar beneden af en kosten en privé stortingen naar boven. 

Maar hoe rond je de passiva en activa af? Allebei naar beneden? En wat als je door afronden dan een verschil van een euro of 2 tussen de passiva en activa kant krijgt. Hoe lossen jullie dit op?

aangepast door Sumi Yon

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar