• 0

Stichting & BV

hallo iedereen,

 

Ik wil graag het volgende weten over een stichting:

 

Ik dacht altijd dat een stichting iets was voor bijv; goede doelen.

Maar nu heb ik pas geleden iemand gezien met twee rechtsvormen op zijn naam:

 

1) administratiekantoor v/d Voort bedrijven B.V.

2) stichting administratiekantoor v/d Voort bedrijven

 

Wat is nu dan het doel van die stichting?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien is dat belastingtechnisch interessant? Dat zou ik me voor kunnen stellen. Of misschien stoppen mensen geld in die stichting waarmee ze werkzaamheden uitvoeren? Dus mensen die ook in dat bestuur zitten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

de winstrechten op de aandelen worden gescheiden van de stemrechten, waarbij de stemrechten in de STAK zitten(dat zijn dan certificaten van aandelen en niet de aandelen zelf)

 

Puur uit interesse, maar zou je dit in een wat meer Jip en Janneke taal kunnen uitleggen? Als leek begrijp ik het niet, doch zou graag wel willen weten hoe het zit.

 

Alvast bedankt :D

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Puur uit interesse, maar zou je dit in een wat meer Jip en Janneke taal kunnen uitleggen? Als leek begrijp ik het niet, doch zou graag wel willen weten hoe het zit.

 

Het wordt bijvoorbeeld toegepast bij de overgang van een familiebedrijf naar de volgende generatie. Het tijdstip van overgang van het economisch eigendom (en daarmee de winstrechten) wordt bepaald door fiscale (erfrecht) gronden. Dat hangt mogelijk niet samen met het tijdstip waarop de 'pater familias' voldoende vertrouwen heeft gekregen in de volgende generatie om de zeggenschap over te dragen. De zeggenschap wordt dan ondergebracht in prioriteitsaandelen beheerd door een Stichting Administratiekantoor.

In dit geval lijken er andere gronden (zoals een huwelijk, strategische belangen) aanwezig voor het gebruik van zo'n constructie.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat is nu dan het doel van die stichting?

 

Een Stichting Administratiekantoor (STAK) kan voor verschillende doeleinden worden opgericht.

 

Een aandeelhouder kan besluiten om een STAK op te richten en (een deel van) haar aandelen daar in onder te brengen. Dit is niet meer dan een vehicel/instrument om bijvoorbeeld een beschermingsconstructie in het leven te roepen, werknemersparticitpatie mogelijk te maken en/of simpelweg extern kapitaal binnen te halen.

 

Zoals al is opgemerkt worden in de STAK de aandelen ondergebracht. Bij de STAK rust het stemrecht op de aandelen. De STAK geeft vervolgens certificaten op haar aandelen uit. Het certificaat komt in de plaats van het echte aandeel zij het dat de rechten daarvan verschillen van het onderliggende aandeel omdat het stemrecht ontbreekt. Er bestaan wel rechten op dividend.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.