• 0

Afschrijvingen afboeken na 36 maanden

Ik heb een vraag. Ik kan het het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

 

In de eerste maand van een onderneming wordt er voor 3600 euro inventaris gekocht die in 36 maanden wordt afgeschreven. Aan het einde van het boekjaar (er zijn 12 maanden afschrijving voorbij) heb je post inventaris met een bedrag van 3600 credit, en een post afschrijving inventaris met een bedrag van 1200 debet.

 

Na 3 jaar is het compleet afgeschreven. Dienen dan die twee rekeningen tegen elkaar weggestreept te worden of laat je dat gewoon staan? Mijn boekhoudprogramma doet dat namelijk niet automatisch, dus dan zou ik voor allerlei aankopen terug moeten kijken of ik al wat moet vereffenen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Normaal is dat je dan op het moment dat de machine uit productie word genomen (verkocht, weggedaan, etc.) je een boeking maakt, een voorbeeld van een dergelijke boeking (nummers en grootboekrekeningen verzonnen):

412 afschrijvingskosten 36000 euro

aan 421 machine's 36000 euro

 

Je kunt de afschrijvingen ook iedere maand van de machine's afhalen, let wel dat een dergelijke afschrijvingsmethode nooit een 100% betrouwbaar beeld geeft van de werkelijke waarde!

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Normaal is dat je dan op het moment dat de machine uit productie word genomen (verkocht, weggedaan, etc.) je een boeking maakt, een voorbeeld van een dergelijke boeking (nummers en grootboekrekeningen verzonnen):

412 afschrijvingskosten 36000 euro

aan 421 machine's 36000 euro

 

Je kunt de afschrijvingen ook iedere maand van de machine's afhalen, let wel dat een dergelijke afschrijvingsmethode nooit een 100% betrouwbaar beeld geeft van de werkelijke waarde!

OK, snap ik. Het is echter zo dat veel van de inventaris / machines in 3 jaar afgeschreven zijn, maar nog wel meedraaien in de organisatie. Technisch zijn ze dus nog niet afgeschreven... Geldt dan toch dat ik ze na 3 jaar van de balans wegstreep?

Link naar reactie
  • 0

Normaal is dat je dan op het moment dat de machine uit productie word genomen (verkocht, weggedaan, etc.) je een boeking maakt, een voorbeeld van een dergelijke boeking (nummers en grootboekrekeningen verzonnen):

412 afschrijvingskosten 36000 euro

aan 421 machine's 36000 euro

 

Je kunt de afschrijvingen ook iedere maand van de machine's afhalen, let wel dat een dergelijke afschrijvingsmethode nooit een 100% betrouwbaar beeld geeft van de werkelijke waarde!

OK, snap ik. Het is echter zo dat veel van de inventaris / machines in 3 jaar afgeschreven zijn, maar nog wel meedraaien in de organisatie. Technisch zijn ze dus nog niet afgeschreven... Geldt dan toch dat ik ze na 3 jaar van de balans wegstreep?

 

Zoals ik het heb geleerd laat je ze dan nog op de balans staan. echter heb je ze aan beide kanten van de balans dan volledig vermeld of aan 1 kant gedeeltelijk, ze hebben immers nog een waarde (mogelijk 1 euro) voor het bedrijf.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Normaal is dat je dan op het moment dat de machine uit productie word genomen (verkocht, weggedaan, etc.) je een boeking maakt, een voorbeeld van een dergelijke boeking (nummers en grootboekrekeningen verzonnen):

412 afschrijvingskosten 36000 euro

aan 421 machine's 36000 euro

 

Je kunt de afschrijvingen ook iedere maand van de machine's afhalen, let wel dat een dergelijke afschrijvingsmethode nooit een 100% betrouwbaar beeld geeft van de werkelijke waarde!

OK, snap ik. Het is echter zo dat veel van de inventaris / machines in 3 jaar afgeschreven zijn, maar nog wel meedraaien in de organisatie. Technisch zijn ze dus nog niet afgeschreven... Geldt dan toch dat ik ze na 3 jaar van de balans wegstreep?

 

Zoals ik het heb geleerd laat je ze dan nog op de balans staan. echter heb je ze aan beide kanten van de balans dan volledig vermeld of aan 1 kant gedeeltelijk, ze hebben immers nog een waarde (mogelijk 1 euro) voor het bedrijf.

Echt een economische waarde hebben ze dus niet meer, ze zijn volledig afgeschreven... Technisch hebben ze nog wel waarde zeg maar... Iemand die hier de regels echt in weet, is belangrijk voor de beginbalans van 2006 ;)

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet mag je ze van de balans afhalen omdat ze geen economische waarde meer vertegenwoordigen. Er is ook niemand die er nog iets aan heeft om het te vermelden?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mijn kennis:

Je haalt een machine van de balans af op 1 van onderstaande momenten:

-De machine is 100% afgeschreven.

-De machine is verkocht voor hij 100% is afgeschreven.

 

EDIT:

Dit houd in dat een machine niet op de balans hoeft te staan om aanwezig te zijn wat ik persoonlijk vreemd vind maar dat terzijde (de balans geeft dan naar mijn idee geen correcte informatie).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Martijn,

 

allereest dient je inventaris DEBET op je balans te staan! De afschrijvingen worden vervolgens de debiteerd in je winst-en verliesrekening en gecrediteerd op je cumulatieve afschrijvingen, die als het goed is negatief debet op je balans staat.

 

Als delen van je inventaris volledig afgeschreven zijn is het de beste optie om je items op de balans te laten staan tot het moment dat je de items daadwerkelijk verkoopt of weg doet.

 

Op het moment dat je een controle krijgt en je wordt verplicht te inventariseren kan er geen discussie ontstaan. Je kan dan aantonen dat de items geen waarde meer hebben en er correct over hebt afgeschreven.

 

Als je items volledig zijn afgeschreven kan je systeem er, als het goed is, ook geen afschrijvingen meer over berekenen. Het item staat niemand in de weg als het in je systeem staat.

 

Dus mijn advies: gewoon lekker laten staan, dat is een stuk duidelijker en voor komt lastige vragen bij een belasting controle.

Link naar reactie
  • 0

Martijn,

 

allereest dient je inventaris DEBET op je balans te staan! De afschrijvingen worden vervolgens de debiteerd in je winst-en verliesrekening en gecrediteerd op je cumulatieve afschrijvingen, die als het goed is negatief debet op je balans staat.

 

Als delen van je inventaris volledig afgeschreven zijn is het de beste optie om je items op de balans te laten staan tot het moment dat je de items daadwerkelijk verkoopt of weg doet.

 

Op het moment dat je een controle krijgt en je wordt verplicht te inventariseren kan er geen discussie ontstaan. Je kan dan aantonen dat de items geen waarde meer hebben en er correct over hebt afgeschreven.

 

Als je items volledig zijn afgeschreven kan je systeem er, als het goed is, ook geen afschrijvingen meer over berekenen. Het item staat niemand in de weg als het in je systeem staat.

 

Dus mijn advies: gewoon lekker laten staan, dat is een stuk duidelijker en voor komt lastige vragen bij een belasting controle.

Kijk, een duidelijker antwoord kan ik natuurlijk niet krijgen :) Erg bedankt, ik laat ze lekker staan dan :). En uiteraard staat de inventaris debet, ff een foutje van mij hierboven... :) 8)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de post afschrijvingen niet op de balans staan, is dat dan fout? Ik vond het een winst en verlies rekening en daarom crediteer ik met iedere afschrijving mijn balanspost inventaris.

 

De post inventaris geeft daardoor bij mij altijd de economische waarde van de inventaris is af. Per saldo is er natuurlijk geen verschil, maar is er een reden waarom mijn handelswijze niet juist zou zijn?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de post afschrijvingen niet op de balans staan, is dat dan fout? Ik vond het een winst en verlies rekening en daarom crediteer ik met iedere afschrijving mijn balanspost inventaris.

 

De post inventaris geeft daardoor bij mij altijd de economische waarde van de inventaris is af. Per saldo is er natuurlijk geen verschil, maar is er een reden waarom mijn handelswijze niet juist zou zijn?

 

Afschrijvingen zijn kosten en komen dus tot uiting in de resultatenrekening en niet als post in je balans. Het is immers geen schuld of bezitting. Dus naar mijn idee is je handelswijze correct.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de post afschrijvingen niet op de balans staan, is dat dan fout? Ik vond het een winst en verlies rekening en daarom crediteer ik met iedere afschrijving mijn balanspost inventaris.

 

De post inventaris geeft daardoor bij mij altijd de economische waarde van de inventaris is af. Per saldo is er natuurlijk geen verschil, maar is er een reden waarom mijn handelswijze niet juist zou zijn?

 

Welleke, jouw handelswijze is prima. Het maakt voor het saldo op de balans inderdaad niks uit.

 

Sommige bedrijven willen echter meer informatie uit hun administratie kunnen halen. Zo is bij jou minder makkelijk te achterhalen hoeveel je in de aanwezige activa hebt geinvesteerd. Door de activa te splitsen in een investeringsrekening en een cumulatieve afschrijvingsrekening krijg je hier meer inzicht in.

Link naar reactie
  • 0
Zo is bij jou minder makkelijk te achterhalen hoeveel je in de aanwezige activa hebt geinvesteerd.
Klopt wel, hiervoor moet ik een apart overzicht raadplegen dat ik heb gemaakt (of de grootboekrekening) Maar ik vind dat eerlijk gezegd wel beter dan de hele zwik op de balans zetten. Ieder zijn meug natuurlijk ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.