(aangepast)

Goedendag, ik heb op het internet al het een en ander gelezen, maar kom niet tot een antwoord. Aangezien de kennis hier groot is stel ik mijn vraag graag hier.

Minder dan een jaar geleden ben ik een BV gestart en ik keer mijzelf een DGA salaris uit. Ik weet dat dit moet voldoen aan gebruikelijk loon.

Ik las een artikel waarin stond dat het beter is om het DGA salaris te verhogen/verlagen naar het maximale bedrag waarover in box 1 het laagste tarief wordt betaald en de rest van de winst uit te keren als dividend om zo min mogelijk belastingdruk te realiseren.

Nu kan ik mij zo voorstellen dat elke situatie anders is. Maar als de winst niet perse uit de BV getrokken hoeft te worden, bijvoorbeeld zodat er belegd kan worden, zou er in algemene zin gesteld kunnen worden dat op deze manier de belastingdruk lager/laagst is?

Alvast dank!

Groeten, Romeem

aangepast door Romeem
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77464-dga-salaris-versus-dividend/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Romeem, Welkom op HL

De marginale belastingdruk op elke euro meer salaris is doorgaans vanaf 25.000 euro loon al hoger dan op dividend. Elke volgende euro loon wordt namelijk niet alleen belast met 37% IB, maar ook nog met 5,26% premie ZVW en de algemene heffingskorting daalt vanaf dat bedrag. Terwijl de gecombineerde belastingdruk VPB en box 2 (samen de belastingdruk op dividend) vanaf 38% is.

Dat artikel waaraan je refereert, mist echter 1 kritiek punt: je moet éérst voldoen aan het DGA-loon. Als je een DGA-loon hebt vastgesteld dat voldoet aan de vergelijking met wat voor jouw functie een gebruikelijk loon is, dan kun je natuurlijk niet zomaar even je loon verlagen. Dat zou geen weldenkend directeur doen.

En als je al wel voldoet aan de eisen van het DGA-loon dan is het dus dom om het zomaar te verhogen naar de grens van de hoogste IB-schijf.

En tot slot klopt het dus ook niet dat je dan zomaar je loon net onder de grens van de hoogste belastingschijf kunt zetten. Het DGA-loon is niet afhankelijk van wat voor de DGA optimaal is, maar gewoon wat een passende beloning is voor de functie.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

Maar wat wél klopt.

Zolang je winst niet uitkeert als dividend betaal je dus alleen Vpb over je winst  en nog niet de Box 2 heffing. Daarmee kun je belastingheffing in privé uitstellen en kun je overtollig kapitaal in de Holding beleggen en dat is logischerwijs dan meer geld dan wanneer je het wel uitgekeerd zou hebben.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar