• 0

Hallo,

Ik werkte altijd als Hypotheekadviseur, BTW vrijgesteld. Nu geef ik cursussen over hoe om te gaan met AI bij hypotheekaanvragen. Feitelijk ben ik dus geen hypotheekadviseur maar iemand die AI trainingen geeft.

Ik werk tweeledig: 

A: Bedrijven huren mij in voor een cursus—> ik reken 21% BTW

B: Ik werk voor een onderwijsinstelling (CRKBO erkend) die mij inhuurt om cursussen te geven. Ik factureer hun zonder BTW. 

Ik heb een (nieuwe) boekhouder die 2024 afrondde en zei: “ik vind het gek dat jij klant A met BTW factureert, klant B zonder. Ik ben geen fiscalist, maar volgens mij is jouw dienst leidend,  niet de afnemer. Als ik papier aan een particulier betaalt hij 21% BTW. Als ik papier verkoop aan een bedrijf betalen zij 21% BTW. Als ik papier verkoop aan een school betalen zij 21%. Ik ga datzelfde papier niet vrijgesteld van BTW maken omdat zij een vrijstelling hebben. Ik ben maar een simpele boekhouder, ik zou alleen wel zeer zeker van mijn zaak willen zijn in jouw geval omdat je anders zo aan duizenden euro’s naheffing komt als blijkt dat dit incorrect is.” 

Daar schrok ik van. Wat is juist? Kan ik mijn diensten gewoon zonder BTW (Moneybird heeft Geen BTW/0% BTW of BTW vrijgesteld) rekenen? Of heeft hij gelijk en moet ik gewoon met 21% rekenen, ongeacht wie de afnemer is?

Bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77480-btw-vrijgesteld-of-21-btw-bij-ai-cursus/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 3
(aangepast)

Welkom op Higherlevel.

1 uur terug, Rein-AI zei:

Ik ben geen fiscalist, maar volgens mij is jouw dienst leidend,  niet de afnemer.

Ik ben ook geen fiscalist, maar jouw dienst danwel vrijstelling is inderdaad leidend. Het gaat er niet om of zij zijn vrijgesteld, maar of jij bent vrijgesteld van btw.

Je kunt voor het geven van beroepsonderwijs gebruik maken van de btw-vrijstelling, maar alleen als je zelf ook bent opgenomen in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs. Die btw-vrijstelling geldt alleen voor beroepsonderwijs. Instellingen of docenten die daarnaast algemeen vormend onderwijs, advisering, vrijetijdscursussen of andere diensten aanbieden moeten over de opbrengsten uit deze activiteiten wél btw afdragen, zegt het CRKBO.

Mijn eigen onderneming is als onderwijsinstelling geregistreerd. Daarvoor moet je een audit ondergaan en jaarlijks een bijdrage betalen. Uiteraard mag ik dan ook een navenant deel van de btw over mijn kosten niet terugvragen, dus het geeft wel wat extra administratie.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar