• 0

Hallo,

Ik werkte altijd als Hypotheekadviseur, BTW vrijgesteld. Nu geef ik cursussen over hoe om te gaan met AI bij hypotheekaanvragen. Feitelijk ben ik dus geen hypotheekadviseur maar iemand die AI trainingen geeft.

Ik werk tweeledig: 

A: Bedrijven huren mij in voor een cursus—> ik reken 21% BTW

B: Ik werk voor een onderwijsinstelling (CRKBO erkend) die mij inhuurt om cursussen te geven. Ik factureer hun zonder BTW. 

Ik heb een (nieuwe) boekhouder die 2024 afrondde en zei: “ik vind het gek dat jij klant A met BTW factureert, klant B zonder. Ik ben geen fiscalist, maar volgens mij is jouw dienst leidend,  niet de afnemer. Als ik papier aan een particulier betaalt hij 21% BTW. Als ik papier verkoop aan een bedrijf betalen zij 21% BTW. Als ik papier verkoop aan een school betalen zij 21%. Ik ga datzelfde papier niet vrijgesteld van BTW maken omdat zij een vrijstelling hebben. Ik ben maar een simpele boekhouder, ik zou alleen wel zeer zeker van mijn zaak willen zijn in jouw geval omdat je anders zo aan duizenden euro’s naheffing komt als blijkt dat dit incorrect is.” 

Daar schrok ik van. Wat is juist? Kan ik mijn diensten gewoon zonder BTW (Moneybird heeft Geen BTW/0% BTW of BTW vrijgesteld) rekenen? Of heeft hij gelijk en moet ik gewoon met 21% rekenen, ongeacht wie de afnemer is?

Bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77480-btw-vrijgesteld-of-21-btw-bij-ai-cursus/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 3
(aangepast)

Welkom op Higherlevel.

1 uur terug, Rein-AI zei:

Ik ben geen fiscalist, maar volgens mij is jouw dienst leidend,  niet de afnemer.

Ik ben ook geen fiscalist, maar jouw dienst danwel vrijstelling is inderdaad leidend. Het gaat er niet om of zij zijn vrijgesteld, maar of jij bent vrijgesteld van btw.