• 0

Eenmanszaak -> Werkmij + Holding met terugwerkende kracht. Mutaties dit jaar?

Hi allemaal, ik ga met terugwerkende kracht over (per 01-01-2025) van een eenmanszaak naar BV. 

Hiervoor is een eindbalans van de eenmanszaak en beginbalans van de BV opgesteld. Tussen 01-01 en 18-03 zijn er mutaties geweest, denk aan kosten, omzet en uitkering aan privé/mutaties in banksaldo.

Hoe verwerkt ik deze mutaties van de afgelopen 2,5 maand?

Dit is wellicht een beginnersvraag, maar ik kon deze niet snel terugvinden in andere topics.

Als iemand die wel weet, zet gerust de link hierneer.

Dankjulliewel alvast.

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0
2 uur geleden, SvanderW zei:

Hoe verwerkt ik deze mutaties van de afgelopen 2,5 maand?

Gewoon. Omzet is omzet, kosten zijn kosten. En het "privé-gebeuren" komt ten laste van (of ten gunste van) je rekeningcourant.

Alle 'BV dingen' doe je er later bij.

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)
Op 18-3-2025 om 17:17, shoptillyoudrop zei:

Gewoon. Omzet is omzet, kosten zijn kosten. En het "privé-gebeuren" komt ten laste van (of ten gunste van) je rekeningcourant.

Alle 'BV dingen' doe je er later bij.

Dankjewel voor je reactie! Maar 'gewoon' is het voor mij helaas niet, daarom de hulpvraag.

De omzet en kosten (in- en verkoopfacturen vanuit de eenmanszaak en diens KvK/BTW-nr) die ik afgelopen maanden, na 01-01 heb gemaakt via mijn eenmanszaak - hoe verwerk ik die in de W&V van mijn nieuwe administratie van de BV? En hoe zit dat met de BTW-aangifte Q1 bijvoorbeeld? Die is nog gekoppeld aan het BTW-nummer van de eenmanszaak neem ik aan?

aangepast door SvanderW
  • 1
12 uur geleden, SvanderW zei:

En hoe zit dat met de BTW-aangifte Q1 bijvoorbeeld?

Hangt er van af: wordt de (nieuwe) BV geacht om een BTW aangifte in te sturen over het 1e kwartaal, dan zou ik daar alles in verwerken (en - als de eenmanszaak ook geacht wordt om aangifte te doen - daar een nihilaangifte doen).

Anders zou je alles onder het nummer van de eenmanszaak kunnen aangeven.

Je moet wel (nihil)aangifte(n) blijven doen zo lang de BTW plicht blijft bestaan trouwens, want anders gaat het fout (schattingen, boetes enz.).   

"What, me worry?"

• 1
Op 18-3-2025 om 14:25, SvanderW zei:

Dit is wellicht een beginnersvraag,

In tegendeel. Ik ken zelfs boekhouders die hier niet uitkomen. 

Je zult eerst moeten beginnen met het maken van de openingsbalansen. Daarna boek je alle mutaties van je EMZ in de BV administratie, waarbij je je privéopnames boekt op rekening courant DGA. Een tot slot moet je nog een voorbeloning verwerken als personeelskosten met als tegenboeking de rekening courant DGA. Diezelfde voorbeloning komt in je IB aangifte onder resultaat uit overige werkzaamheden.

Heb je begeleiding bij de geruisloze inbreng?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dankjulliewel shoptillyoudrop en Joost Rietveld!

Ik ga ermee aan de slag. Ik heb gelukkig begeleiding bij de geruisloze inbreng, maar fijn om het zelf ook (tot redelijk niveau) te kunnen begrijpen.

De begeleiding ga ik inschakelen na het invoeren van de openingsbalansen etc. Mocht ik nog vragen hebben dan zal ik ze in dit topic weer even stellen. Super dat dit platform er is met zoveel expertise.

• 0
Op 20-3-2025 om 10:07, Joost Rietveld zei:

In tegendeel. Ik ken zelfs boekhouders die hier niet uitkomen. 

Je zult eerst moeten beginnen met het maken van de openingsbalansen. Daarna boek je alle mutaties van je EMZ in de BV administratie, waarbij je je privéopnames boekt op rekening courant DGA. Een tot slot moet je nog een voorbeloning verwerken als personeelskosten met als tegenboeking de rekening courant DGA. Diezelfde voorbeloning komt in je IB aangifte onder resultaat uit overige werkzaamheden.

Heb je begeleiding bij de geruisloze inbreng?

Ik heb inmiddels de openingsbalansen in zowel de BV als Holding ingericht. Ook alle mutaties uit de EMZ zijn gekoppeld, enkel nog niet de privé opnames. 

Klopt het dat ik in de boekhouding van de BV dus ook een Rekening-Courant DGA moet aanmaken? Ik dacht dat deze enkel in de Holding zat.

• 1
7 uur geleden, SvanderW zei:

Klopt het dat ik in de boekhouding van de BV dus ook een Rekening-Courant DGA moet aanmaken?

Je moet "aanmaken" wat je nodig hebt om alle transacties te verantwoorden.

Maar normaal gesproken doet een DGA alleen transacties met entiteiten waar hij/zij DGA van is (dus aandelen heeft en ook nog bestuurder is).

Mocht het een werkmaatschappij zijn (met een holding als 'DGA') dan dat ook wel spelen natuurlijk.

Het is dus niet de bedoeling dat jij als persoon ineens geld uit de werkmaatschappij gaat trekken (of onkosten gaat declareren) want dat doe je in de holding. En de holding zal meestal ook wel een rekening-courant hebben in de werkmaatschappij.

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)

Ik heb de afgelopen maanden (toen het een eenmanszaak was) een aantal betalingen naar privé gedaan. Om van te leven zeg maar. Die betalingen moet ik nu boeken in de BV administratie, dit zijn de enige banktransacties die ik nog niet verwerkt heb. Joost Rietveld (of iemand anders die dit weet), hoe boek ik dit?

Dus de korte versie: Stel dat ik in de periode van de eenmanszaak (jan/feb) €15.000,- aan privé opnames heb gedaan, welke journaalposten/boekingen doe ik dan in (a) de BV/werkmij, en indien nodig (b) de Holding?

En volgens mij moet ik dan ook nog iets doen met voorbeloning/salaris/overige personeelskosten in de Holding? Het DGA-salaris is ± €6.000 p/m.

Dankjewel weer voor jullie hulp.

aangepast door SvanderW
  • 1

Die 15.000:

In de werk BV:

RC holding

Aan bank

In de holding

Bank

Aan RC werk BV 

En

RC Dga 

Aan bank.

Die voorbeloning: 

In de werk BV: 

Overige personeelskosten 

Aan RC holding 

In de holding 

RC werk BV 

aan RC DGA

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar