Aanbevolen berichten

Ondernemer Jasper Otten van Otten Prefab gooit de handdoek in de ring. De aanleiding vormt een zzp-dispuut met de Belastingdienst over schijnzelfstandigheid. “Ik moest mijn zzp-timmerlieden in vaste dienst nemen, maar ze willen niet. Goede vaklieden willen alleen als zzp’er werken.”

In: De Ondernemer

Heel vervelend voor de ondernemer, maar het was wel te verwachten. Er is volgens mij ook heel veel over gepraat en geschreven.
Als iemand fulltime bij je werkt is hij gewoon werknemer. Ongeacht wat de freelancer wil.
En als je dan geen goede krachten kan vinden zul je tijd en energie moeten steken in de opleiding.
De werknemers zullen ook geen honderden euro's per uur kosten, dus ik zie er echt wel mogelijkheden in. Immers is geen enkele expert geboren met ervaring en kennis.

Wij hebben hetzelfde in onze branche gehad, goede mensen wilde niet in loondienst.
Maar Nederlanders zijn altijd te paaien met geld. Dus zodra de salarissen hoger werden dan de vergoedingen van de freelancers is dit behoorlijk veranderd.

Ik heb het niet over de echte experts en zijn wel degelijk geluidstechnici en riggers die als freelancer werken, maar die werken zelden langer dan 2 weken aan 1 opdracht of bij 1 opdrachtgever.
Voor zover ik weer, krijgen deze freelancers wel een veel hogere vergoeding.
Maar de sjouwers en bouwers komen er beter vanaf als ze in loondienst zijn, vooral als het uitzendbureau er ook nog aan wil verdienen.
Zo zijn er in onze branche nog zat bureaus die 25 euro per uur rekenen, terwijl men in een mooi kantoor zit en de directeur niet in een fiat panda rondrijdt.

8 uur geleden, Jasper S. zei:

Als iemand fulltime bij je werkt is hij gewoon werknemer. Ongeacht wat de freelancer wil.

Het is ook maar net wat de ‘werkgever’ wilt.

Er zijn ook genoeg andere vormen van samenwerking.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Beetje huilen met de Wolven artikel. Lees niets over de omstandigheden en afspraken die tussen hem en de ZZP-ers gemaakt zijn.

Bij prefab denk ik aan kant en klare dakkapellen, kozijnen enzovoort. Die gemaakt worden vanaf bestaande tekeningen. Vraag me af hoe een ZZP-er daar een eigen draai aan kan geven. Werkt die met zijn eigen gereedschap? Zie de gemiddelde ZZP-er nog niet zijn eigen zaagtafel of cnc freesmachines de werkplaats inrijden. En een kozijn naar eigen inzicht maken zal de klant ook niet waarderen.

En laten we eerlijk zijn het zzp-schap heeft de laatste jaren een wildgroei doorgemaakt. Alles voor Bassie betekent wel de lusten maar niet de lasten.

Ook in de schoonmaak bieden zich genoeg ZZP-ers aan en als ik vraag hoe ze arbeidsongeschiktheid en pensioen geregeld hebben blijven ze het antwoord schuldig. En melden doodleuk dat ze wel van de KOR gebruik willen maken.

14 uur geleden, henkh zei:

En laten we eerlijk zijn het zzp-schap heeft de laatste jaren een wildgroei doorgemaakt. Alles voor Bassie betekent wel de lusten maar niet de lasten.

Laten wij ook eerlijk zijn over het feit dat bij lange na niet iedere opdrachtgever een Bassie is.

Het merendeel van de opdrachtgever/opdrachtnemer-relaties hebben nog steeds een gedeeld voordeel. Dat de Overheid en de Vakbonden daar anders tegenaan kijken, komt door een gebrek aan kruipolie om het vastgeroeste denken los te maken.

15 uur geleden, henkh zei:

Lees niets over de omstandigheden en afspraken die tussen hem en de ZZP-ers gemaakt zijn.

Inzake het startverhaal ... Inderdaad een hoog huiliehuilie verhaal, waarvan wij de omstandigheden en afspraken én voorgaande geschiedenis niet kennen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar