Ik heb twee balansen. Echter heb ik te maken met een verschil bij het invullen van de "Balans: activa" en "Balans: passiva" bij de inkomstenbelasting.

• Activa einde jaar €8686
    • Hardware + Voorbelasting + Kruisposten + Liquide Middelen
  • Passiva einde jaar €11357
    • Bank 2 (schuld) + Crediteuren + Schuld omzetbelasting

Dit zorgt voor een verschil van €2671

Echter heb ik de voorraad nog niet opgenomen binnen de post "Voorraden" (dit hou ik niet bij in mijn boekhoudsysteem, maar in een systeem los hiervan). De waarde hiervan is €7050.

Betekend dit dat het slechts een kwestie is van de €7050 toevoegen aan "Voorraden" (activa) en het verschil tussen de activa €15736 (€8686 + €7050) en passiva €11357 op te nemen als Eigen vermogen (€4379) aan de passiva kant?

t/m 31-12-2023

image.png.aa7b9b62719d2b39b2c4a20f3eb49867.png

t/m 31-12-2024

image.png.fb71bc163cac56f4dc76f6f8e2d83534.png

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77654-klopt-deze-boekhouding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0
7 uur geleden, Sevn77 zei:
  • Activa einde jaar €8686
    • Hardware + Voorbelasting + Kruisposten + Liquide Middelen
  • Passiva einde jaar €11357
    • Bank 2 (schuld) + Crediteuren + Schuld omzetbelasting

Dit zorgt voor een verschil van €2671

Dat verschil is je eigen vermogen (privé opnamen en stortingen plus winstsaldo). Je eigen vermogen is negatief 2.671. Het klopt dus wel.

Nu zomaar je voorraad erin zetten, is wellicht niet handig. Want tegen welke waarde heb je de 7.500 berekend? 

En hoe heb je tot nu toe de inkoopprijs van de voorraad verwerkt in het resultaat?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
12 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat verschil is je eigen vermogen (privé opnamen en stortingen plus winstsaldo). Je eigen vermogen is negatief 2.671. Het klopt dus wel.

Nu zomaar je voorraad erin zetten, is wellicht niet handig. Want tegen welke waarde heb je de 7.500 berekend? 

En hoe heb je tot nu toe de inkoopprijs van de voorraad verwerkt in het resultaat?

Dit is het eerste jaar waarbij er voorraad is aangelegd. Er is een voorraadtelling geweest op 31/12 en het aantal is vermenigvuldigd met de betaalde stukprijs. De €7050 is dus echt de daadwerkelijke voorraad.

Nu kan je er natuurlijk voor kiezen om het continu bij te houden in de boekhouding, echter heb ik er voor gekozen om het ieder jaar op 31/12 te registreren (in de tussentijd doe ik wel wat controles of er niks raars met de voorraad gebeurd, maar dat neem ik niet op in het boekhoudsysteem)

• 0
1 uur terug, Sevn77 zei:

De €7050 is dus echt de daadwerkelijke voorraad.

Dan verminder je dus het bedrag in het resultaat, de kostenpost "kostprijs" normaal gesproken (of hoe het ook genoemd wordt in jouw systeem), met datzelfde bedrag en stop je dit in je voorraad op de balans.

Niet veel bijzonders, vrij normaal eigenlijk, nadat je geconstateerd hebt dat er een voorraad is.

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar