• 0

Concurrentiebeding voor 3 jaar binnen straal van 5 km

In februari 2023 heb ik mijn horecazaak verkocht, met een concurrentiebeding van 3 jaar dat ik binnen een straal van 5 km geen eenzelfde dan wel aanverwante onderneming mag exploiteren dan wel wel in dienst van derden. Uitsluiting hiervan was de verkoop van drank via Internet en mijn Slijterij. Tenzij de koper schriftelijke toestemming zou geven

Ík heb mijn Slijterij moeten verkopen, door omstandigheden. Nu kan ik in dienst komen bij een café (binnen een straal van 5 km, wat eigenlijk mijn enige bron van inkomsten zijn)) , maar wordt door het concurrentiebeding tegen gehouden. De koper wil nl geld zien.

Ben ik nu gebonden aan het concurrentiebeding, of mogen ze mijn loopbaan niet tegenwerken, werk nl al 15 jaar in de dranken verkoop (café & winkel)

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 2

Ja je bent gehouden aan het concurrentiebeding, dat heb je namelijk als ondernemer gesloten en is daardoor kun je je niet zo makkelijk beroepen op blokkeren van je loopbaan. WAs het door een werkgever opgelegd had je misschien nog een kans.

Al is de 5km straal een zeer redelijke afstand. Als het 50km was had je misschien een punt.

Maar 5 km is echt niet zodanig belemmerend dat jij niet aan het werk kan komen.

3e punt. je bent nog tot februari 2026 aan dit beding gebonden, 3 jaar is ook heel redelijk voor een onderneming.

Na februari 2026 ben je vrij te doen wat je wil

Als je al 15 jaar in de drankenverkoop zit dan zou je netwerk toch ook wel een stukje groter zijn dan 5 km rond je oude bedrijf?

Een concurrentiebeding kan alleen aangepast worden door de rechter als de voorwaarden wat extreem zijn. Dat lijkt hier niet het geval .

Misschien moet je nog een maand of 10 aan een broodbaan ipv nu je droombaan..

In elke (middel)grote stad zit de horeca te springen om personeel zoals ik zei misschien niet je droombaan. Maar je kunt daarmee wel in je levensonderhoud voorzien.

afspraak is afspraak.

• 1

Precies wat Roel zegt. Je hebt als ondernemer, niet als werknemer, een afspraak gemaakt en daar moet je je aan houden. De kans dat een rechter dit beding onredelijk vindt is in mijn ogen nihil. 

Dus zoek iets verder weg, zoek ander werk. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 1

Concurrentiebeding voor 3 jaar binnen straal van 5 km …

Persoonlijk vind ik dat een heel redelijke beperking, zowel in tijd als ook in afstand. Geen rechter die dit als onredelijk zal uitspreken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar