Ga naar inhoud

Ecommerce: Klant vraagt om aangepaste af leverplek

Geplaatst:

Domé

Hallo,

Toch maar eens informeren hoe andere ondernemers hier mee omgaan.

Het gaat om zowel zakelijke als particuliere klanten.

Bij het bestellen via onze webshop wordt er een opmerking geplaatst in de trant van "Leg maar naast de voordeur" of natuurlijk een variant hierop.

Wij geven in tekst al aan dat met dergelijke verzoeken niets gedaan wordt, en dat de klant dit in zijn/haar PostNL app kan/moet regelen.

Maar hoe zit dit nu juridisch.

Als wij op het pakje een sticker plakken "Leg maar naast de voordeur" en PostNL zou dit ook doen.

Vervolgens komt er een voorbijganger langs en neemt het pakje mee (of de ontvanger zelf pakt het pakje).

Dan kan de klant dus claimen dat hij/zij het pakje niet ontvangen heeft en dus alsnog levering eisen.

PostNL geeft aan wij hebben het pakje zoals gevraagd geleverd, dus is de ondernemer de pineut en dient opnieuw te verzenden.

In het verlengde van dit scenario, is het ook voorgekomen dat PostNL op eigen initiatief het pakje in de "papier container" legt en deze wordt door de klant, buur of oppasser tijdens vakantie aan de weg gezet.

PostNL geeft aan wij hebben het pakje geleverd, dus is de ondernemer de pineut en dient opnieuw te verzenden.

Featured Replies

Geplaatst:

herman van der helm

Is dit niet het risico van werken met een webshop? Als je een fysieke winkel heht speelt dit niet.

aangepast door herman van der helm

Geplaatst:

Derek-Jan

In geval van consumentenkoop ben je als ondernemer juridisch aansprakelijk tot het moment dat de klant of een door hem aangewezen derde het pakket daadwerkelijk ontvangen heeft. Dus zelfs als er in het opmerkingenveld staat “leg maar naast de deur” en jij handelt daar zelf naar, loop je juridisch risico: het pakket is dan niet officieel geleverd. Alleen als de consument zelf via PostNL instructies geeft (bijv. via hun app), verschuift het risico naar de klant.

Ikzelf doe niet aan opmerkingen etc. Er zijn genoeg mogelijkheden via de PostNL app als de klant het anders zou willen. Mijn advies is overigens altijd om het naar een PostNL punt te laten sturen. Geen gezeur meer van voorbijrijdende busjes of "afgeleverd maar niet te vinden" claims.

Geplaatst:

Domé

• Auteur
10 uur geleden, Derek-Jan zei:

In geval van consumentenkoop ben je als ondernemer juridisch aansprakelijk tot het moment dat de klant of een door hem aangewezen derde het pakket daadwerkelijk ontvangen heeft. Dus zelfs als er in het opmerkingenveld staat “leg maar naast de deur” en jij handelt daar zelf naar, loop je juridisch risico: het pakket is dan niet officieel geleverd. Alleen als de consument zelf via PostNL instructies geeft (bijv. via hun app), verschuift het risico naar de klant.

Precies, wij doen dit exact hetzelfde.

Maar het antwoord is dus: dat wij verantwoordelijk zijn als je er in mee gaat.

En dat idee had ik dus ook al.

10 uur geleden, Derek-Jan zei:

Mijn advies is overigens altijd om het naar een PostNL punt te laten sturen.

Hier is echter wel een hiaat op.
Ook al geeft PostNL aan dat het op een pickup point is afgegeven of in de pakket automaat is geleverd en het pakje blijkt er niet te zijn, is de verzender volgens PostNL hier verantwoordelijk voor.

Wat ik overigens ook vreemd vind.

De verzender moet een zending verzekeren tegen het verlies van de enige taak welke PostNL heeft: het vervoeren van punt A naar B.

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator

Je kunt ook kiezen voor een handtekening voor ontvangst (HVO). Daarbij kun je met “alleen huisadres” bovendien nog bezorging bij de buren uitsluiten.

Geplaatst:

herman van der helm

Handtekening  voor ontvangst betekent vaak: retour afzender.

Geplaatst:

Derek-Jan

4 uur geleden, herman van der helm zei:

Handtekening  voor ontvangst betekent vaak: retour afzender.

Ik verzend alles met handtekening voor ontvangst, ik weet niet waar je dit op baseert maar bij mij allerszins niet.

Geplaatst:

herman van der helm

Als de klant niet thuis is wordt het bij mij vaak retour afzender gestuurd door Post.nl

Afgelopen maanden 4x gehad naar  Duitsland. Nu doe ik het niet meer en wordt het gewoon bij de buren of zo afgeleverd.

Geplaatst:

patmaniak

9 uur geleden, herman van der helm zei:

Als de klant niet thuis is wordt het bij mij vaak retour afzender gestuurd door Post.nl

Afgelopen maanden 4x gehad naar  Duitsland. Nu doe ik het niet meer en wordt het gewoon bij de buren of zo afgeleverd.

Je hebt bij PostNL 2 varianten.

Variant 1: Handtekening voor ontvangst (burenbezorging toegestaan)

Variant 2: Handtekening voor ontvangst (retour afzender)

Geplaatst:

herman van der helm

Klopt, maar werkt niet voor duitsland.

Geplaatst:

Derek-Jan

7 uur geleden, herman van der helm zei:

Klopt, maar werkt niet voor duitsland.

Heel PostNL werkt in mijn ogen niet voor Duitsland, want ze besteden de bezorging daar uit aan verschillende partijen waardoor je geen zicht meer over je zendingen hebt ( En dat telt dan ook gelijk voor de rest van Europa of zelfs de wereld).

Als je bv met DHL werkt, die doet het hele traject zelf waardoor je een zending perfect kan volgen.

Geplaatst:

patmaniak

Even terug richting de topic starter.

In onze checkout hebben wij ook de mogelijkheid voor opmerkingen en daarin komt ook vrij veel een vergelijkbaar verzoek in terug. 

Met veel opmerkingen doen wij niets. Het beleid van PostNL is dat als ontvanger niet thuis is, dat het dan naar de buren of afhaalpunt gaat. Dat gaat in de meeste gevallen ook goed. Helaas niet altijd...

Alleen als klant expliciet aangeeft dat het niet bij de buren bezorgd mag worden dan passen wij het verzendlabel aan. Als klant niet thuis is dan gaat het direct naar een afhaalpunt. 

Op 15-6-2025 om 11:17, Domé zei:

In het verlengde van dit scenario, is het ook voorgekomen dat PostNL op eigen initiatief het pakje in de "papier container" legt en deze wordt door de klant, buur of oppasser tijdens vakantie aan de weg gezet.

PostNL geeft aan wij hebben het pakje geleverd, dus is de ondernemer de pineut en dient opnieuw te verzenden.

De papierbak, achter de struiken of een vaas, wij zien het ook gebeuren. Als klanten ons contacteren dan geven wij aan hier ook even te kijken. De mooiste pakketten zijn degene die een week achter een struik in de regen hebben gelegen....

Geplaatst:

Domé

• Auteur
1 uur terug, patmaniak zei:

Alleen als klant expliciet aangeeft dat het niet bij de buren bezorgd mag worden dan passen wij het verzendlabel aan. Als klant niet thuis is dan gaat het direct naar een afhaalpunt. 

Wij hebben dan in de checkout de volgende melding:
Verzenden via PostNL, bij niet thuis bezorging bij uw buren wilt u dit niet kies dan voor bezorgen op een pick-up point
En de mogelijkheid om een pick-up point te kiezen.
Alleen met de opmerking niet bij de buren leveren en geen pick-up point gegeven sturen we de klant een mail met de opmerking dat ze dan ons een pick-up point moeten door geven.
Vreemd genoeg komt hiervan dan misschien eens 25% terug met een pick-up point.
Allen overige opmerkingen doen we helemaal niets mee, wat we ook duidelijk bij het opmerkingen veld vermelden.
Bizar genoeg krijgen we toch heel vaak verzoeken.

Geplaatst:

patmaniak

9 minuten geleden, Domé zei:

Alleen met de opmerking niet bij de buren leveren en geen pick-up point gegeven sturen we de klant een mail met de opmerking dat ze dan ons een pick-up point moeten door geven.
Vreemd genoeg komt hiervan dan misschien eens 25% terug met een pick-up point.

Tja, dan moet je handmatig een mail gaan sturen en dat ook weer verwerken. Dat lijkt mij vrij tijdrovend en weinig toegevoegde waarde hebben. 

10 minuten geleden, Domé zei:

Wij hebben dan in de checkout de volgende melding:
Verzenden via PostNL, bij niet thuis bezorging bij uw buren wilt u dit niet kies dan voor bezorgen op een pick-up point

Allen overige opmerkingen doen we helemaal niets mee, wat we ook duidelijk bij het opmerkingen veld vermelden.
Bizar genoeg krijgen we toch heel vaak verzoeken.

Mensen lezen vaak niet. Ik vraag mij af of een extra tekst wel toegevoegde waarde heeft of dat je beter een a/b test kunt doen met het verwijderen van de tekst. Zou het aantal verzoeken niet moeten verminderen maar levert misschien wel meer conversies op. 

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.