In de loop van 2005 passeeerde de beurswaarde van Apple Computer die van Royal Philips Electronics. Hoe kan het dat technologiebedrijf Apple, met maar twee productlijnen, iPods en Macs, meer waard is geworden dan technologiebedrijf Philips met een vijfmaal grotere omzet en activiteiten in verlichting, medische apparatuur, halfgeleiders, huishoudelijke apparaten, consumentenelectronica en een aantal belangrijke patenten, joint ventures en deelnemingen?

 

Interessant stuk, ben beniewd wat jullie ervan vinden.

 

Lees hier verder: Waarom Apple doet veranderen en Philips altijd moet veranderen

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7790-apple-versus-philips/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als er rekening wordt gehouden met de merkwaarde van Apple is het niet vreemd dat de beurswaarde hoger ligt dan bij Philips. Apple is zo een sterk merk dat het zeker in de top 5 van meest sterke merken ter wereld staat (met Coca Cola uiteraard op nr. 1).

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7790-apple-versus-philips/#findComment-78282
Delen op andere sites

  • 0

 

En dan te bedenken dat Philips een poging heeft gedaan om Apple over te nemen. Maar zonder Steve Jobs was het bedrijf nooit zo hersteld. Ook grappig: iPod komt uit de la van een voormalige Philips-medewerker.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7790-apple-versus-philips/#findComment-78283
Delen op andere sites

  • 0
Gast Verwijderd account

Ook hieruit blijkt weer dat Philips zeer sterk is met het ontwikkelen van nieuwe technologieen, maar dit niet goed aan een product weet te koppelen. De cd is bijv. door philips uitgevonden (daarom is het gaatje in het midden precies even groot als een oud dubbeltje), maar wie weet dat nou?

Vernieuwend zijn ze zeker wel, maar zoals gesteld, vooral in het lab.

Apple is juist sterk in combineren van bestaande technologieen, design en bruikbaarheid in goede producten.

Ze hebben dus verschillende sterke punten.

Grootste probleem van philips is misschien dat ze zich teveel richten op 'shareholder value' in plaats van hun core-business.

 

Cheers!

Matthijs

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7790-apple-versus-philips/#findComment-78289
Delen op andere sites

  • 0

Ja, zo kan je doorgaan : hoe kan het dat een startup AOL het oude gevestigde Time Warner over kon nemen ?

 

Hoe kan het dat Google groter is dan General Motors in beurswaarde ?

 

Antwoord : It's All In The Mind.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7790-apple-versus-philips/#findComment-78368
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Ewout (en mijn mede HLers),

 

Ja, je hebt gelijk zo is het precies.

 

Je kunt ook zeggen dat alle aandelenbeurzen tezamen een groot psychologisch spel vormen. In veel opzichten is de beurs vergelijkbaar met een pyramide spel (MLM).

 

In het verlengde hiervan is de waarde van een bedrijf (beursgenoteerd of niet) altijd subjectief of met andere woorden, de waarde is het geld dat iemand er voor wil voor betalen. Trouwens, dit geldt ook voor onroerend goed, obligaties etc.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7790-apple-versus-philips/#findComment-78430
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.