• 0

Marketing bedrijven zonder geld

Hallo Higherlevelaars,

 

Ik zit al een tijdje op de forum, maar heb nooit een bericht geplaatst.

 

Ik loop al meer dan een jaar met een idee om een bedrijf op te starten:

Een webwinkel waar je een produkt voor het huis kan kopen.

 

Een produkt wat niet bestaat! :D

 

Alleen..ik heb geen geld. Geen geld om te investeren...geen geld om onderzoek te doen of het wel nuttig is om het produkt op de markt te brengen.

Dan heb ik wel een manier gevonden om mijn idee te realiseren zonder veel geld te investeren.

 

1 daarvan is om zelf de marktonderzoek te doen..waarbij ik nu bezig ben om de markt in kaart te brengen mbv internetbronnen , artikelen, tijdschrifen enz enz.

 

Ik heb alleen 1 vraag: Het produkt dat ik wil verkopen kan verschillende soorten bevolkingsgroepen in de behoefte voorzien...Ik heb dus te maken met meerdere doelgroepen. Kan dat? Vaak lees ik dat jeje doelgroep zo specifiek mogelijk moet beschrijven,

 

Kan je dat doen voor meerdere doelgroepen mbt je enkele product?

 

Ik hoor het graag! groetjes,

 

Samantha

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Er bestaat ook niet echt een doelgroep voor pindakaas. Hoewel: iedereen die pindakaas lust, misschien. Omdat het product al een tijd op de markt is, kunnen fabrikanten nagaan wie dat nou precies koopt en wie het eet. Maar echt precies is dat nooit. Fabrikanten leren bv dat ouders pindakaas gezond vinden (gezonder dan hagelslag) en dat kinderen later pindakaas blijven eten, dus wordt een marketingdoelgroep: kinderrijke gezinnen. Maar dan komt er weer een slimmerd die sambal in de pindakaas doet, voor de wat rijpere gebruiker. En zo voort.

 

Je mag je doelgroep zo omschrijven als je zelf wilt. Het wordt natuurlijk een stuk praktischer als je daar vervolgens ook iets mee kan doen. Verkoop je bv perzische tapijten, dan kun je je doelgroep aanvankelijk omschrijven als 'iedereen die perzische tapijten mooi vindt', maar dan weet je nog niks. Misschien ontdek je echter dat dat doorgaans oudere huishoudens zijn met een conservatieve smaak. Dan kun je keuzes maken. Veel oudere huishoudens zien te bereiken, of misschien wel perzische tapijten interessant maken voor jonge stellen.

 

De manier waarop je doelgroepen uitwerkt, is met andere woorden gericht op de praktische toepasbaarheid en de kans dat je marketinginspanning effectief is. Denk bv in contactmomenten, koopmomenten en gebruiksmomenten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kan je dat doen voor meerdere doelgroepen mbt je enkele product?

 

Je maakt zelf de keuze of je al je tijd in een doelgroep steekt of dat je minder tijd per doelgroep besteedt en meer doelgroepen doet. In het algemeen is het handig om eerst de doelgroep te benaderen waar je het snelste geld kan verdienen om met dat geld de volgende doelgroep aan te pakken. Wat je ook wel ziet is dat je de ene doelgroep gebruikt om veel bekendheid te krijgen terwijl je aan een andere doelgroep je geld verdient. Google is zo begonnen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de waardevolle tips...Ik richtte mijn boog al op 1 "hoofddoelgroep" . Daar zal ik me dan het meest op richtten.

 

Ik doe meestal 80-20: 80% van de aandacht op die ene doelgroep en 20% op een aantal andere. Dan pak je de makkelijke deals buiten je doelgroep mee (de "low hanging fruits"), en stel dat je hoofddoelgroep toch niet blijkt te kopen, dan heb je vast een basis gelegd om te switchen naar een andere doelgroep.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Heb je voor dat product zelf dan geen geld nodig (om het te laten produceren of voorraad te hebben)?

 

 

In principe wel , maar niet veel. Ik heb wel te maken met 2 leveranciers en een koeriersdienst.

 

Ik kan aanspraak op hen doen op het moment er een bestelling binnenkomt..zodat ik de onkosten betaal met het geld wat ik met een bestelling ontvang...

 

Maar dat doe ik niet, dat zou niet zo slim zijn. Daarom ben ik al bezig met het vergaren van een (mini) kapitaaltje, waarmee ik de eerste bestellingen kan voorschieten.

Link naar reactie
  • 0

Kun je geen onderscheid maken in huiseigenaren en huurders? ALs het een product is dat aardig wat kosten en aan een huis verbonden is, kun je volgens mij daarmee al aardig afbakenen.

 

Misschien ligt het aan mij hoor...maar ik begrijp je post niet.

Link naar reactie
  • 0

Je begint deze draad met de vraag over de doelgroepen. Kan ej verschillende doelgroepen bedienen.

 

Mijn vraag is eigenlijk: vallen huurders van woningen/flats ook onder je doelgroep. Zo niet, dan kun je meen ik 50% van de Nederlanders al buiten je doelgroep laten vallen. Dat maakt het beschrijven van je doelgroep al een stuk eenvoudiger.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

OWWKEE!! sorry

 

Mijn "hoofddoelgroep" zijn inderdaad mensen met een niet al te royale inkomen!

 

Maar ...het produkt kan ik zodanig afstemmen op mensen die wél in de hogere inkomenklasse vallen :)..maar daar kan ik me later op concentreren..

 

één tegelijk :P (goede advies van Christine!)

 

En nu is het inderdaad zo dat de helft al kan af vallen!

 

Bedankt dat jullie mijn post zo serieus nemen!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi, diaz :)

 

Ik zie dat je al veel handige tips hebt gekregen, misschien kan je ook een paar van mijn ideeen gebruiken.

 

1. Ik denk dat het esht belangrijk is om je doel groep heel specifiek te maken, geen duidelijke doelgroep wordt vaak een probleem al heb je een super product.

2. Je product zal een probleem van iemand kunnen oplossen, dat is ook de bedoeling waarom hij of zij het koopt. Het is handig om na te denken wat voor probleem dat dat is (soms is het moeilijker dan het lijkt: Parker dacht heel lang dat ze een oplossing hadden voor mensen die op zoek naar goede pennen zijn, niet dus. De meeste mensen die Parker kopen, kopen het als cadeau voor iemand anders, hun "probleem" is: "wat zal ik voor Piet zijn verjaardag kopen?" in plaats van "wat voor pen zal lang en goed voor me werken?" Toen ze er achter kwamen dat het zo was, zagen ze meteen andere conurrenten (andere typische cadeau aanbieders), nieuwe mogelijkheden (cadeau setjes), richtingen ezv.)

3. Denk daarna wie dat probleem heeft: wie zijn deze mensen in het algemeen? wat doen ze? waar zoeken ze hun producten? Wat willen ze ervoor betallen? Hoe handig zijn ze?

 

Jouw klanten kopen geen product, ze kopen een oplossing voor hun problemen.

 

Good Luck! ;)

 

I am not that dutch, you know...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Samantha,

 

Met bovenstaande tips over het afbakenen van je doelgroep ben ik het helemaal eens. Je webwinkel zal denk ik toch een atmosfeer aan moeten weergeven, waar je doelgroep zich lekker in voelt. Dat is voor elke doelgroep weer anders ;).

 

Ik las ook wat je gedaan hebt aan marktonderzoek, zo te lezen heb je er al veel moeite in gestoken!

Nog een manier van marktonderzoek is om in verschillende buurten bij jou in de buurt enquêtes af te nemen. Dat is iets wat ik ook gedaan heb en daar heb ik nog steeds veel plezier van! Nu had ik alleen de mogelijkheid om daarmee al gelijk een product (een koekje) te promoten en de mensen warm te laten lopen om mee te doen aan de enquête :). Misschien is het handig om ook een beloning dan voor je deelnemers in het vooruitzicht te stellen. Dit hoeft allemaal niet duur te zijn!!

 

Heel veel succes! ;)

 

Groetjes, Susanne

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.