Ga naar inhoud

Persbericht onder embargo

Geplaatst:

Fons

Beste mensen,

 

Wanneer je op een persbericht een embargo aangeeft, is het dan wettenlijk verboden voor de pers om het persbericht eerder te publiceren of is dit meer een ongeschreven regel?

 

Zijn er nog meer juridische aspecten waar ik op moet letten bij het opstellen van een persbericht...

 

Alvast bedankt!

 

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

Het is niet verboden en het is zelfs geen ongeschreven regel. Je bent afhankelijk van de goodwill bij de ontvanger.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Anders Floor

Het is niet verboden en het is zelfs geen ongeschreven regel.

 

Dat laatste vraag ik me af, gezien de commotie over de schending van het embargo bij de laatste miljoenennota. Wel is het zo dat je er niet blindelings op kunt vertrouwen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Geplaatst:

TwaBla

 

Wanneer de pers een embargo schendt, zal de afzender een volgende keer het nieuws niet meer onder die noemer vooraf beschikbaar stellen. Bij de miljoenennota betekent zulks, dat redacties geen tijd meer hebben om op hun eigen manier verslaggeving voor te bereiden. Er is wederzijds belang bij een embargo. Maar dan dienen beide partijen zich daar aan te houden. De commotie rond de miljoenennota is vooral ook ontstaan, doordat menig ministerie vooraf al begint te lekken.

 

Een embargo wordt doorgaans alleen gerespecteerd wanneer er een duidelijk belang is voor beide partijen. Als het de introductie van een nieuw product, activiteit of bedrijf betreft, is een embargo overbodig. Zo belangrijk is dat immers niet. Je hebt nieuws, of je hebt geen nieuws.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Christine

Persberichten hebben voornamelijk zin als je al bekend bent of als je iets heel bijzonders te melden hebt. Een embargo maakt alleen indruk op journalisten als jijzelf iets voor ze betekent, als nieuwsbron bijvoorbeeld. Ik weet zowel uit ervaring als van de vele journalisten die ik goed ken dat de meeste journalisten persberichten snel aan de kant leggen. Alleen dingen als info over nieuw product komen vrij gemakkelijk in de productenkolom van een blad.

 

Het werkt beter om wat selectiever te zijn met je berichten aan journalisten. Als je er helemaal geen ervaring mee hebt dan raad ik je aan een PR bureau in de arm te nemen. Laat ze geen communicatieplan maken want dat kost handenvol geld en je hebt er weinig aan, maar laat ze concrete acties uitvoeren omdat een PR bureau een meer onverdachte bron is dan een leverancier en omdat een PR bureau beter de weg weet.

 

dagdag

Christine

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.