• 0

Loonbelasting als zelfstandige

Gast renekalsbeek

Via welke manier doe ik aangifte van mijn loonbelasting? Is dat gewoon via de particuliere aangifte waar je een post opbrengsten uit overige werkzaamheden? Ik heb een WUO bevestiging van de belastingdienst gekregen. Ik kan op de site van de belastingdienst het antwoord nog niet vinden. Wie helpt me?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je geen personeel in dienst hebt (als eenmanszaak) hoef je geen loonbelasting af te dragen... Als je opgeeft bij de belastingdienst (opgaaf startende onderneming) dat je wel mensen in dienst hebt krijg je automatisch -voor zover er iets geautomatiseerd is daar :-\ - de hele rompslomp (anslagen, nummer) toegestuurd van de loonbelasting-administratie.

 

Hoe dat zit bij andere ondernemingsvormen, geen idee.

Link naar reactie
  • 0
Gast renekalsbeek

innderdaad, geen personeel in dienst. kan ik dan dus gewoon als particulier aangifte doen, en bij overige werkzaamheden mijn omzet invullen en bij kosten de kosten invullen, dan blijft mijn belastbare bedrag over en daar moet ik dan nog belasting over betalen. klopt dat?

Link naar reactie
  • 0

innderdaad, geen personeel in dienst. kan ik dan dus gewoon als particulier aangifte doen, en bij overige werkzaamheden mijn omzet invullen en bij kosten de kosten invullen, dan blijft mijn belastbare bedrag over en daar moet ik dan nog belasting over betalen. klopt dat?

 

Van belastingaangiftes heb ik weinig verstand (gelukkig) dus daar kan ik je niet bij helpen...

 

Link naar reactie
  • 0

Ziet de belastingdienst je als ondernemer?

 

Ik bedoel daarmee of je ook bericht hebt gehad van de belastingdienst dat je winst uit onderneming geniet.

 

Ze maken namelijk wel een verschil tussen winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden.

 

groetjes

 

Willie

Link naar reactie
  • 0

Beste Rene,

 

WUO = Winst Uit Onderneming. Hiervoor is een aparte vraag opgenomen in de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers. Op het biljet van particulieren komt deze vraag niet voor.

 

Het onderdeel 'winst uit onderneming' wijkt substantieel af van het onderdeel 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Zo kan je bijvoorbeeld bij het onderdeel 'inkomsten uit overige werkzaamheden' de startersaftrek en/of zelfstandigenaftrek niet verwerken. Ook eventuele investeringsaftrek kan je alleen bij 'Winst uit onderneming' verwerken. Je kan jezelf dus behoorlijk tekort doen als je dit niet juist verwerkt.

 

Mijn advies: laat je adviseren! Eventueel hieruit voortvloeiende kosten verdien je daarmee denk ik dubbel en dwars terug.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Gast renekalsbeek

en waar vind ik die aangifte voor ondernemers dan?

 

ik wil me wel laten adviseren, maar alleen hiervoor gaat me wat ver. de rest heb ik al uitegzocht, en ik heb zelf een jaaroverzicht en dergelijke gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

De winstaangifte voor ondernemers moet verplicht elektronisch ingediend worden. Iedere IB-ondernemer heeft hiervoor een eigen domein via de site van de Belastingdienst. Als het goed is heb je hiervoor een gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen. Op www.belastingdienst.nl is hierover informatie te vinden.

Link naar reactie
  • 0
Gast renekalsbeek

ja gebruikersnaam en ww heb ik, maar ik vraag me af wanneer ik de mail/ brief krijg dat ik aangifte moet doen... 8)

 

en ik heb vorig jaar een deel in loondienst gewerkt en een deel als zelfstandig ondernemer.

het loondienst deel kan ik dat samen met mijn partner gewoon als particulier doen?

en dan heb je ook nog zoiets als de hypotheekrente die je dus weer kan verdelen....

Link naar reactie
  • 0

ja gebruikersnaam en ww heb ik, maar ik vraag me af wanneer ik de mail/ brief krijg dat ik aangifte moet doen... 8)

 

Als je je gebruikersnaam en wachtwoord van de belastingdienst binnen hebt, kan je inloggen en dan zie je vanzelf welke aangiften er voor je "klaar staan". Daarnaast, als je emailadres bij de BD bekend is, krijg je per email reminders.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Gast renekalsbeek

advies ter harte nemen of niet, maar daarvoor hebben we toch ook dit forum?

 

ik weet dat de bdienst mij gaat mailen, maar het is toch wel handig om te weten wanneer...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

die mail heb k allang gehad

tevens ook een melding dat de uiterste inzenddatum eerst niet klopte :p

 

ik ben ook part time ondernemer, part time werknemer

moet ik gewoon een aangifteformulier aanvragen voor de aangifte van mn loon?

en daar dus verder niets op vermelden over mn bedrijf? of hoe gaat dat?

Link naar reactie
  • 0

advies ter harte nemen of niet, maar daarvoor hebben we toch ook dit forum?

 

In zekere zin wel, maar als je vragen gaat stellen waaruit blijkt dat je toch wel heel elementaire zaken niet beheerst, dan kun je die dingen beter eerst even zelf uitzoeken, en bij voorkeur met de hulp van een boekhouder.

 

moet ik gewoon een aangifteformulier aanvragen voor de aangifte van mn loon?

en daar dus verder niets op vermelden over mn bedrijf? of hoe gaat dat?

 

Idem...

Link naar reactie
  • 0

advies ter harte nemen of niet, maar daarvoor hebben we toch ook dit forum?

 

In zekere zin wel, maar als je vragen gaat stellen waaruit blijkt dat je toch wel heel elementaire zaken niet beheerst, dan kun je die dingen beter eerst even zelf uitzoeken, en bij voorkeur met de hulp van een boekhouder.

 

moet ik gewoon een aangifteformulier aanvragen voor de aangifte van mn loon?

en daar dus verder niets op vermelden over mn bedrijf? of hoe gaat dat?

 

Idem...

 

dus ik moet een boekhouder gaan zoeken enkel om te vragen welk formulier ik zoek?

gaat wel erg ver als je de hele boekhouding zelf doet

snap je antwoord echt niet

vind het ontzettend bot, zeker niet gewend van dit forum

met t verkeerde been uit bed gestapt?????

Link naar reactie
  • 0
vind het ontzettend bot, zeker niet gewend van dit forum

met t verkeerde been uit bed gestapt?????

 

Nee hoor, maar als je dit vraagt:

 

en daar dus verder niets op vermelden over mn bedrijf? of hoe gaat dat?

 

dan spijt het me om te zeggen, en dat klinkt misschien inderdaad bot (doe maar een kneusje als je wilt ;)), maar dan heb je geen idee van wat er bij het doen van aangifte komt kijken en lijkt het me een goed idee om even een boekhouder te vragen. Dit is namelijk ook heel elementair.

 

Hint: natuurlijk moet je daar iets op vermelden over je bedrijf. Denk bijvoorbeeld eens aan je inkomsten...

Link naar reactie
  • 0
Gast renekalsbeek

nou, eerder met 2 benen verkeerd uit bed gestapt!

Sander West heeft me zelf nog gemaild en ik heb contact gehad met de belastingdienst, dan krijg je tenminste normale antwoorden (ook via Sander !), die behulpzaam zijn, maar er lopen hier kennelijk ook rare gasten rond die alles direct afwijzen!

 

De duidelijkheid over wat je als zelfstandige wel en niet moet, laat te wensen over. Voor de particulier is het duidelijk, en voor de BV, maar wat er tussen in zit niet!

 

Zaph - Peter - ga gewoon lekker wat anders doen, maar geef niet van die domme reacties!

 

 

Link naar reactie
  • 0
...maar er lopen hier kennelijk ook rare gasten rond die alles direct afwijzen!

 

:)

 

Helemaal niet. Het enige dat ik doe is je adviseren er een professional bij te halen omdat het duidelijk is dat je de kennis zelf ruim onvoldoende voorradig hebt. Dit kan je op termijn een hoop gelazer met de belastingdienst en een hoop geld besparen.

 

De duidelijkheid over wat je als zelfstandige wel en niet moet, laat te wensen over.

 

Precies, en een boekhouder kan je dat zo uit zijn hoofd vertellen.

 

Zaph - Peter - ga gewoon lekker wat anders doen, maar geef niet van die domme reacties!

 

Dus je loopt liever het risico dat je grote fouten in je aangifte gaat maken dan dat je mijn domme reakties ter harte neemt? Prima, moet je helemaal zelf weten.

 

Enneh...succes! Je zult het nodig hebben.

Link naar reactie
  • 0

vind het ontzettend bot, zeker niet gewend van dit forum

met t verkeerde been uit bed gestapt?????

 

Nee hoor, maar als je dit vraagt:

 

en daar dus verder niets op vermelden over mn bedrijf? of hoe gaat dat?

 

laat maar, snap de opmerking wss al

heb eerder dit topic al vermeld dat ik mn opgave al gedaan heb, electronisch

maar zie nu zelf dat ik 2 dingen door elkaar haal :p

OB opgaaf gaat electronisch en winst (inkomsten)opgaaf op papier :p

 

sorry dus!!

 

dan spijt het me om te zeggen, en dat klinkt misschien inderdaad bot (doe maar een kneusje als je wilt ;)), maar dan heb je geen idee van wat er bij het doen van aangifte komt kijken en lijkt het me een goed idee om even een boekhouder te vragen. Dit is namelijk ook heel elementair.

 

Hint: natuurlijk moet je daar iets op vermelden over je bedrijf. Denk bijvoorbeeld eens aan je inkomsten...

Link naar reactie
  • 0

Jongens, lees het topic nog eens rustig van het begin af aan door. Zaph helpt jullie wel degelijk, dat hij niet het door jullie gewenste antwoord geeft wil niet zeggen dat hij met het verkeerde been uit bed is gestapt is of rare opmerkingen maakt.

 

Het is toch helemaal niet zo vreemd om een adviseur in te schakelen voor een aangifte, je schakelt toch ook een tandarts in als je kiespijn hebt of zoiets dergelijks. We zijn hier om elkaar te helpen, maar voor sommige dingen moet je gewoon bij de bron zijn (belastingdienst) of een adviseur die precies naar jouw persoonlijke situatie bekijkt.

 

De oorspronkelijke vraag over welke aangifte gedaan moet worden is beantwoord, dus ik beschouw dit topic als gesloten. Ik geef iedereen nog de ruimte om een reactie te geven en "elkaar de hand te schudden" en daarna gaat dit topic op slot ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

het is niet raar om een adviseur in te schakelen

maar mn bedrijf is nog iets te veel hobby afgelopen jaar

dus te weinig inkomsten om een adviseur te kunnen betalen

en deze levert me zeker geen geld op (in de zin dat er regelingen zijn die ik zelf niet zie)

dus helaas is een adviseur voor mij geen optie

en had t gewoon wat verkeerd gelezen/begrepen, haalde wat dingen door elkaar

daarvoor ook netjes mn excuses voor aangeboden, dus snap niet waar er nog moeilijk over gedaan wordt...???

 

Link naar reactie
  • 0
en deze levert me zeker geen geld op (in de zin dat er regelingen zijn die ik zelf niet zie)

 

Misschien heb je in je kenniskring iemand die boekhouder is? Er zijn zo veel dingen waar je geld op kunt besparen dat het je kan verbazen dat je zelf een investering van 500 euro in een boekhouder soms makkelijk terug kan verdienen.

 

daarvoor ook netjes mn excuses voor aangeboden, dus snap niet waar er nog moeilijk over gedaan wordt...???

 

Doen we ook niet. No worries! ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.