• 0

Toepassingsgebied, Internet Automatisering?

Een vraagje, zijn er binnen dit forum leden die ervaring(en) hebben met Internet automatisering?

Niet zo zeer met de gebruikte hard en software maar meer met het toepassingsgebied.

Het gaat niet om Webpages, databases of andere toepassingen, maar meer om controleren en besturen van apparatuur op afstand. Denk hierbij aan bestuurbare digitale video camera’s en controleren en bedienen van diverse apparatuur in en rond de woning en of bedrijf.

 

Ik heb nu uit Taiwan verschillende hardware beschikbaar om te testen, dit werkt naar behoren maar ik twijfel nog of er in Nederland een markt voor is, of zal komen? Dus nu is mijn vraag, wat is jullie mening.

 

Ik vraag niet aan Jullie, geef mij eens even wat project ideeën dan kan ik aan de slag.

Nee dus niet, gewoon Jullie visie met het oog op de toekomst.

 

Ik denk nu aan:

 

Bewaakt wonen, beveiliging, proces controle, kwekerijen, winkels, vergrijzing, het activeren en uitlezen van apparatuur op afstand, vakantiewoningen, bedrijfspanden, entertainment.

 

Thanks en gr Henk,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me zeker een toekomst voor, het is alleen de timing........ ::)

 

Er wordt al jaren gepraat over domotica, over huisnetwerken etc, maar het is nog steeds niet echt van de grond.

 

Zo is het ook jarenlang over routenavigatie gegaan, zonder dat er ook maar iets van terecht kwam. En dan opeens: Beng!

 

Ik durf te wedden dat het hiermee ook zo gaat. Als ik de timing goed zou kunnen schatten zou ik zo met je meedoen. Mij lijkt het nu nog lastig. :-\

Link naar reactie
  • 0

Er zijn al diverse webcams op Internet die je remote kan besturen. Denk dat het aanzetten van je magnetron/oven met je mobiel vanuit de auto over een paar jaar ook standaard is. In home-automation (X10 o.a.) heb je een aantal systemen die ook via Internet bestuurbaar zijn. Pasfoto hokjes hebben nu een modem om storingen te melden, zou ook via het web kunnen. Kopieerapparaten idem. Heb bij een tuinder wel eens een inbelverbinding gezien om de status van z'n kas op afstand uit te lezen en bij te sturen.

 

Volgens mij zijn er nog veel meer van dit soort remote toepassingen waar je zonder probleem het transport kunt vervangen door een Internet verbinding. Zolang het niet real-time karakter van Internet geen probleem is kun je de kabel doorknippen en twee microcontrollertjes met een TCP/IP verbinding er tussen zetten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Domotica is in opkomst: maar vooral in collectief toegepaste voorzieningen. In de ouderenzorg komen zulke projecten (met subsidie) al goed van de grond. Als het gebruiksgemak hiervan bekend wordt,denk ik dat het zeker een groeimarkt is. Als je een voorziening biedt die ook nog eens het werk voor de verzorgende ontlast, kun je dubbel subsidie ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Domotica is in opkomst: maar vooral in collectief toegepaste voorzieningen. In de ouderenzorg komen zulke projecten (met subsidie) al goed van de grond. Als het gebruiksgemak hiervan bekend wordt,denk ik dat het zeker een groeimarkt is. Als je een voorziening biedt die ook nog eens het werk voor de verzorgende ontlast, kun je dubbel subsidie ontvangen.

Ja in deze richting denk ik ook, maar na wat rondbellen en smurven zie je vaak dat dit in grote bouwprojecten met subsidie is opgenomen. Domotica is in bestaande bouw relatief duur. Ik denk dus aan particulier en MKB, maar wat willen we op afstand in onze woning of bedrijfspand doen? Webcam is leuk, maar koop je voor 120,00 euro plak je achter de router en hoppa beeld overheel de aardbol. Dus geen markt voor. Maar nu hardware controle, Oma, Opa, Ouders enz drukken op een noodstop, computer reageert of geeft alarm. Of er is een x aantal uren geen beweging waar genomen, computer meld dit even aan familie en of controlepost, gaskraan dicht, stroom van kookplaat, electrische deur vergrendeling er af, bij gasdampen ramen open, niet bij brand! Let wel, ik zit wat hardop te denken. ;) Zoek nog even verder naar toepasingen, thanks voor jullie meedenken.
Link naar reactie
  • 0

als er hardware technisch gezien het volgende haalbaar zou zijn dan is er icm de juiste software zeker vraag naar lijkt mij.

 

bewegingsmelder die een camera aanzet en in de juiste richting draait en op een andere plek een lamp aan laat gaan als er een beweging word waargenomen.

 

vergelijkbaar kun je ook iets doen dat als er een bepaalde periode geen beweging word waargenomen dat dan bijvoorbeeld de verwarming omlaag gaat.

 

zo zijn inderdaad ook de ideeën die eerder genoemd zijn zeer goed.

 

overigens zou je de verwarming dan via een sms'je aan kunnen zetten (indien hij via tcp/ip te besturen zou zijn). zo zou je dit bij andere apparaten ook mogelijk kunnen maken. het enige probleem is dat de apparaten geen tcp/ip opdrachten ondersteunen, zodra dit mogelijk en betaalbaar is dan is er zeker vraag naar lijkt mij.

 

de software kant online is wel te ontwikkelen, echter mis ik de hardware kant bij de eind gebruikers nog, als iemand dat zou kunnen leveren dan zou ik met die partij gaan praten over samenwerking (immers de 1 levert de hardware en de ander de software).

 

Henk:

Kun jij de apparaten voor een betaalbare prijs indien nodig leveren? Zo ja dan zou verdere innovatie mogelijk worden.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

 

overigens zou je de verwarming dan via een sms'je aan kunnen zetten (indien hij via tcp/ip te besturen zou zijn). zo zou je dit bij andere apparaten ook mogelijk kunnen maken. het enige probleem is dat de apparaten geen tcp/ip opdrachten ondersteunen, zodra dit mogelijk en betaalbaar is dan is er zeker vraag naar lijkt mij.

 

Dat kan met mijn modulerende, zelflerende chronotherm ook al (per telefoon). Dat is inmiddels allang op de markt....

 

Bij de keuze voor toepassing van domotica speelt wel mee dat partijen met een beetje goede leverancier in zee willen gaan: ze willen een product getest zien, en een duidelijke continuiteit met korte levertijden in de productie zien. Met andere woorden: ze willen een (innovatief) product van de plank, geen belofte dat het gemaakt kan worden. En om dat punt te bereiken heb je wel tijd en geld nodig.

Link naar reactie
  • 0

Denk wel met dit soort toepassingen aan de veiligheid.

 

Alle apparatuur of wat je ook aan deze modules koppelt moet ifail safe zijn.

Je geeft het voorbeeld van de gaskraan, klinkt leuk, maar wat gebeurt er als de kraan weer opengaat, er mag nooit een situatie ontstaan dat er gas vrijkomt omdat er nog een draaiknop van het fornuis openstaat.

Het zelfde geld in-principe ook voor elektrische apparatuur, neem bijvoorbeeld de magnetron, die mag niet na het vrijgeven verder gaan met zijn programma, denk aan de draaiklokken op een magnetron.

 

Omgekeerd kan het systeem ook automatisch handelen terwijl er niets aan de hand is, bewoners kunnen door het overwacht uitschakelen in paniek raken met alle gevolgen van dien.

 

Een aantal jaren geleden ben in verantwoordelijk geweest voor een GBS (gebouw beheer systeem), zeg maar de industrieele variant van domotica.

In de aanloopfase heb ik verschillende malen met fabrikanten om tafel gezeten, heikel punt was de benadering in hoeverre mensen op afstand het systeem kunnen "bedienen".

Landis en Staefa, tegenwoordig Siemens, waren er van overtuigd dat je op afstand geen apparatuur aan mag schakelen, alleen het wijzigen van instellingen binnen een bepaalde bandbreedte en het uitlezen van meetopnemers en standen van schakelaars waren met de software op afstand uit te lezen danwel in te stellen.

 

Op zich geef ik ze daar helemaal gelijk in, alleen iemand die de situatie ter plaatse goed kent, en in staat is een goede diagnose te stellen kan verantwoord een beslissing nemen.

 

Praktijk voorbeeld.

Tijdens een koude periode klaagt een afdelingshoofd van een zorginstelling dat een vleugel van een groot gebouw niet echt warm word.

De beheerder logt in op het systeen en ziet en relatief lage retouwater temperatuur vanuit de vleugel waar een koude wind op staat te beuken.

De beheerder schakelt op afstand een extra circulatiepomp in om te zorgen voor een hogere aanvoersnelheid van warm water het gebouw weer op temperatuur brengt.

In werkelijkheid bleek er een scheur te zitten in een recirculatieleiding waardoor er lucht in het circuit kwam die de doorstroom van het water belemmerde.

Het opschakelen van een extra pomp zorgt voor een extra belasting op de gescheurde leiding, resultaat, leiding barste open waardoor het systeem leegliep, het gebouw en de inventaris waterschade opliepen. Het heeft heel wat uurtjes geduurd voordat het systeem weer op druk was en er een deel van het circuit tot na reparatie afgesloten is geweest.

 

Toch zijn er voldoende mogelijkheden te bedenken, maar zoiets gaat alleen werken als er een platform is waaraan iedereen meedoet.

Denk aan het behren op afstand van meterstanden, mogelijkheden tot het aan en af schakelen van huishoudelijke apparaten op een moment dat een netbeheerder dat past, key-les entry van huizen voor de bewoners en hulpdiensten, op afstand beheren van een grote pakketbus voor pakket en boodschappenbezorging. Deurontgrendeling voor een service monteur.

 

Verder moet het systeem natuurlijk naast fool proof ook inbraak proof zijn. Een handige jongen die met een laptop door de wijk de huisdeuren één voor één kan ontgrendelen, daar moet je niet aan denken.

Link naar reactie
  • 0

Merkava geeft duidelijk aan dat je indien je het wilt doen duidelijk dubbele veiligheidsmaatregelen moet nemen, zo had bij de zorginstelling de hoeveelheid water dat terug kwam en wat naar de vleugel ging via de verwarming gecontroleerd moeten worden. Was er een afwijking geweest indien je het omrekende naar 0 Kelvin dan was duidelijk geweest dat er een probleem was en dat er een controle van de leiding noodzakelijk was geweest. Zulk soort controles zullen in dat geval ook nodig zijn (dat maakt het relatief duur ten opzichte van de ouderwetse systemen).

 

Dat kan met mijn modulerende, zelflerende chronotherm ook al (per telefoon). Dat is inmiddels allang op de markt....

 

Dan vraag ik mij toch af waarom ik er nog nooit van gehoord heb en er geen winkel van ken ondanks het feit dat ik vrij veel met verwarmingssystemen te maken heb.

 

Uiteraard zou op een moment dat de verbinding weg valt uit voorzorg alles uitgezet moeten worden op de radio na en zou op de radio een tekst te horen moeten zijn dat het probleem aangeeft (dat de verbinding met de centrale server die alles controleert weggevallen is dus). Testen kan al op het moment dat je van het apparaat 1 exemplaar hebt en dat zou relatief goedkoop moeten zijn om het een succes te laten worden.

 

Wat betreft de beveiliging kun je in de eerste periode beter niet de deuren open doen via dit systeem, in het begin (tot het drie dubbel getest is) beter enkel radio's/tv's/computer's/verwarmingsinstallatie's en vergelijkbare niet veiligheidsgevoelige apparaten gebruiken hierbij.

 

De beveiliging kan aan de hand van een telefoonnummer + login code relatief goed zijn, echter behoud je altijd een risico. De pinpas is bijvoorbeeld ondanks de combinatie ook niet onkraakbaar. Het risico dat het te kraken is behoud je zolang er gebruik gemaakt word van een netwerk zeer zeker.

 

De beveiliging tot een veiligheid van 99,999% is relatief snel te behalen, wil je het veiliger dan moet je de beveiliging uitbreiden. Vraag bijvoorbeeld naar 3 codes en daarna de opdracht en het is nog veiliger, daarnaast heb je het risico dat iemand zijn/haar mobiel verliest en dan kan deze persoon geen gebruik meer maken van dit systeem (aangezien het nummer een onderdeel van de beveiliging vormt). Over de beveiliging moet dus eerst nagedacht worden en indien deze goed genoeg is dan kunnen we eigenlijk pas een volgende stap zetten. Draadloze netwerken zijn ivm de beveiliging al uitgesloten terwijl dit niet altijd praktisch is.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

 

Dat kan met mijn modulerende, zelflerende chronotherm ook al (per telefoon). Dat is inmiddels allang op de markt....

 

Dan vraag ik mij toch af waarom ik er nog nooit van gehoord heb en er geen winkel van ken ondanks het feit dat ik vrij veel met verwarmingssystemen te maken heb.

 

Niet alleen die chronotherm kan dat, ik heb hier ook nog ergens een thermostaat van een ITHO ketel zwerven die dat ook al kan, en er zijn er vast nog meer.

 

Uiteraard zou op een moment dat de verbinding weg valt uit voorzorg alles uitgezet moeten worden op de radio na en zou op de radio een tekst te horen moeten zijn dat het probleem aangeeft (dat de verbinding met de centrale server die alles controleert weggevallen is dus). Testen kan al op het moment dat je van het apparaat 1 exemplaar hebt en dat zou relatief goedkoop moeten zijn om het een succes te laten worden.

 

Wat betreft de beveiliging kun je in de eerste periode beter niet de deuren open doen via dit systeem, in het begin (tot het drie dubbel getest is) beter enkel radio's/tv's/computer's/verwarmingsinstallatie's en vergelijkbare niet veiligheidsgevoelige apparaten gebruiken hierbij.

 

De beveiliging kan aan de hand van een telefoonnummer + login code relatief goed zijn, echter behoud je altijd een risico. De pinpas is bijvoorbeeld ondanks de combinatie ook niet onkraakbaar. Het risico dat het te kraken is behoud je zolang er gebruik gemaakt word van een netwerk zeer zeker.

 

De beveiliging tot een veiligheid van 99,999% is relatief snel te behalen, wil je het veiliger dan moet je de beveiliging uitbreiden. Vraag bijvoorbeeld naar 3 codes en daarna de opdracht en het is nog veiliger, daarnaast heb je het risico dat iemand zijn/haar mobiel verliest en dan kan deze persoon geen gebruik meer maken van dit systeem (aangezien het nummer een onderdeel van de beveiliging vormt). Over de beveiliging moet dus eerst nagedacht worden en indien deze goed genoeg is dan kunnen we eigenlijk pas een volgende stap zetten. Draadloze netwerken zijn ivm de beveiliging al uitgesloten terwijl dit niet altijd praktisch is.

 

 

Ik moet zeggen dat je een aardig betoog houd, vooral bekeken vanuit de techniek, je komt met vele oplossingen, het enige wat jij je niet afvraagt is wat de klant nu eigenlijk wil, want in principe komt dit op Big Brther achtige toestanden neer.

Ook het koppelen van systemen brengt niet te voorziene gevaren met zich mee, je zult de systemen op alle varianten moeten tetsen en fail safe maken die je kunt bedenken, de verzekering zal zeer waarschijnlijk eisen dat je het door een gerenomeert instituut laat testen.

De tijd die je erin moet investeren en de periode die ertussen zit met keuringen e.d. zal al snel meer dan een jaar zijn, maar goed at is mijn mening. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties, hier blijkt maar weer hoe krachtig het HL forum is om te brainstormen. Ik ga het nog eens goed evalueren. Ik heb nu interfaces met 8 output's (4xno en 4xnc relais) en 8 x Input 4x 0..24vcd en 4x omhs. dit voor onder de 150,00 euro. Maar daar ben je er lange na niet mee. Heb mijn eigen werkplaats nu 2 weken online. En het werkt tot nu toe prima. Er zitten wat sensoren op, beweging, gas en wat bediening deur, lampen enz. Maar de punten waar ik tegen aan liep en door jullie ook genoemd worden kunnen wel eens wat meer gewicht als "probleem" in de schaal leggen? Ten eerste als de controle via een webrowser loopt, is realtime ver te zoeken en het gevaar van uitval en of niet op tijd reageren zeer groot. Mijn peer to peer tcp/ip programma opent een socket en houd deze open. Maar dit geeft echt geen realtime besturing en of zekerheid voor een stabiele en betrouwbare verbinding. Wat dus inhoud de computer in woning moet autonoom kunnen werken en zijn data via tcp/ip overdragen naar centrale controlepost of server. Bij stroomuitval kun je kleppen en relais gebruiken die spanningloos afvallen en of uitgaan. Maar het belangrijkst voor mij is dan dat ik dit al jaren heb draaien, pc met een berg I/O met "slimme" software geen probleem. Maar dan heb je het niet goedkoop zoals de nieuwe kastjes. Deze hebben ingebakken firmware, dus.... maar misschien is daar een mouw aan te passen? Maar toch, met het oog op veiligheid en aansprakelijkheid is het maar de vraag of het kan? Het Big Brother effect daar gelaten, dat wordt vanzelf normaal. Winkels en winkelstraten gemeenschappelijke gebouwen, en vergeet je (IP) webcam niet weg te draaien want als poortje bv 8080 staat te streamen kun je via de niet erg slimme firewall in de firmware en een beetje hacker zo meekijken. Nee daar wennen we wel aan ;) Maar goed, ik heb stof voldoende tot nadenken.nogmaals mijn dank Henk.

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties, hier blijkt maar weer hoe krachtig het HL forum is om te brainstormen. Ik ga het nog eens goed evalueren. Ik heb nu interfaces met 8 output's (4xno en 4xnc relais) en 8 x Input 4x 0..24vcd en 4x omhs. dit voor onder de 150,00 euro. Maar daar ben je er lange na niet mee. Heb mijn eigen werkplaats nu 2 weken online. En het werkt tot nu toe prima. Er zitten wat sensoren op, beweging, gas en wat bediening deur, lampen enz. Maar de punten waar ik tegen aan liep en door jullie ook genoemd worden kunnen wel eens wat meer gewicht als "probleem" in de schaal leggen? Ten eerste als de controle via een webrowser loopt, is realtime ver te zoeken en het gevaar van uitval en of niet op tijd reageren zeer groot. Mijn peer to peer tcp/ip programma opent een socket en houd deze open. Maar dit geeft echt geen realtime besturing en of zekerheid voor een stabiele en betrouwbare verbinding. Wat dus inhoud de computer in woning moet autonoom kunnen werken en zijn data via tcp/ip overdragen naar centrale controlepost of server. Bij stroomuitval kun je kleppen en relais gebruiken die spanningloos afvallen en of uitgaan. Maar het belangrijkst voor mij is dan dat ik dit al jaren heb draaien, pc met een berg I/O met "slimme" software geen probleem. Maar dan heb je het niet goedkoop zoals de nieuwe kastjes. Deze hebben ingebakken firmware, dus.... maar misschien is daar een mouw aan te passen? Maar toch, met het oog op veiligheid en aansprakelijkheid is het maar de vraag of het kan? Het Big Brother effect daar gelaten, dat wordt vanzelf normaal. Winkels en winkelstraten gemeenschappelijke gebouwen, en vergeet je (IP) webcam niet weg te draaien want als poortje bv 8080 staat te streamen kun je via de niet erg slimme firewall in de firmware en een beetje hacker zo meekijken. Nee daar wennen we wel aan ;) Maar goed, ik heb stof voldoende tot nadenken.nogmaals mijn dank Henk.

 

Dat het via een browser loopt zou je kunnen vervangen door het via servers te latewn lopen en hier (zoals ze het op *nix systemen noemen) crons op tew laten draaien die eens per minuut bijvoorbeeld alle aangesloten systemen controleren.

 

Merkava ik heb als eis veiligheid genomen en heb als basis genomen hoe ik zelf mijn servers monitor (vanaf 2 servers voor de zekerheid), hierbij word alles getest en werkt er iets niet naar behoren dan start het zichcelf opnieuw op. Indien dit niet lukt dan krijgt de server een reboot en ontvang ik een sms'je. Een gedeelte van de veiligheid die ik noem is niet big brother achtig lijkt mij (er word bijvoorbeeld gecontroleerd of er geen water uit de verwarmingsinstallatie verdwijnt), zolang jew het bij dit nivo houd is er geen bezwaar naar mijn idee. Zelf werk ik wel steeds meer naar deze methodes toe indien toepasbaar enkel en alleen voor de veiligheid.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Merkava ik heb als eis veiligheid genomen en heb als basis genomen hoe ik zelf mijn servers monitor (vanaf 2 servers voor de zekerheid), hierbij word alles getest en werkt er iets niet naar behoren dan start het zichcelf opnieuw op. Indien dit niet lukt dan krijgt de server een reboot en ontvang ik een sms'je. Een gedeelte van de veiligheid die ik noem is niet big brother achtig lijkt mij (er word bijvoorbeeld gecontroleerd of er geen water uit de verwarmingsinstallatie verdwijnt), zolang jew het bij dit nivo houd is er geen bezwaar naar mijn idee. Zelf werk ik wel steeds meer naar deze methodes toe indien toepasbaar enkel en alleen voor de veiligheid.

 

Beste Streamservice,

 

Wat ik vooral wil benadrukken is dat een dergelijk proces goed doordacht moet zijn, dat de tcp/ip infra structuur stabiel moet zijn is daar slechts een deeltje van. No offence, maar dit is andere koek dan een server die je op afstand laat herstarten. Daar heb je echt proceservaring en gevoel voor nodig.

Neem van mij aan dat ik in mijn jaren als td'er heel wat procesinstallaties plat heb zien gaan door een onverwachte samenloop van omstandigheden.

Bij dergelijke processen heb je de regelkamer letterlijk naast het proces, en kun je er zo naar toe lopen, en zelf waarnemen wat er mis gaat.

De toepassing die Descartes voor ogen heeft is wel degelijk het bedienen op afstand, en het op afstand activeren van processen zal een aardige investering in veilighiedsmaatregelen met zich mee brengen.

En dat laatse is wat de toepassing ook een beetje remt, hoewel een webcam veel mogelijkheden geeft voor weinig geld.

Link naar reactie
  • 0

<

 

Dit is toch al zo oud als de weg naar Rome? Of mis ik een nieuwe techniek? PLC's , webcam, camservers, remote desktop, domotica en ga zomaar door.

 

Ik denk dat je eerder in de vervangingsmarkt zit!

 

Voor nieuwe toepassingen zie ik in de woningbouw nog wel veel gebeuren, maar luchtbalonnen als op afstand je bad kunnen laten vol lopen, of je oven aan zetten is natuurlijk allemaal niet echt zinvol en zie ik mezelf niet echt doen.

 

De leukste praktische nuttigste foefjes vvan afgelopen jaar vind ik:

- de deur opener op afstand, zien wie er voor je deur staat op je mobiel.

- een stofzuiger die het helemaal zelf kan.

 

Ik zie nog wel interesante nieuwe ontwikkelingen op 3d gebied. camera's die beelden in 3 dimensionale objecten kunnen omzetten bijvoorbeeld.

 

Verder hierbij opmerkend met welk doel met welk nut gaan klanten dit allemaal gebruiken? Beter om hier eerst over na te denken en dan pas bekijken of je je technische werkruimte wel afstand bestuurbaar moet zetten :-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

<

 

Dit is toch al zo oud als de weg naar Rome? Of mis ik een nieuwe techniek? PLC's , webcam, camservers, remote desktop, domotica en ga zomaar door.

 

Ik denk dat je eerder in de vervangingsmarkt zit!

 

Voor nieuwe toepassingen zie ik in de woningbouw nog wel veel gebeuren, maar luchtbalonnen als op afstand je bad kunnen laten vol lopen, of je oven aan zetten is natuurlijk allemaal niet echt zinvol en zie ik mezelf niet echt doen.

 

De leukste praktische nuttigste foefjes vvan afgelopen jaar vind ik:

- de deur opener op afstand, zien wie er voor je deur staat op je mobiel.

- een stofzuiger die het helemaal zelf kan.

 

Ik zie nog wel interesante nieuwe ontwikkelingen op 3d gebied. camera's die beelden in 3 dimensionale objecten kunnen omzetten bijvoorbeeld.

 

Verder hierbij opmerkend met welk doel met welk nut gaan klanten dit allemaal gebruiken? Beter om hier eerst over na te denken en dan pas bekijken of je je technische werkruimte wel afstand bestuurbaar moet zetten :-)

 

Perry

 

Natuurlijk Perry, dat kon al lang, heb al jaren geleden besturingen gebouwd die hetzelfde kunnen of konden. Maar als je die nu wat betreft afmetingen en kostplaatje vergelijkt met deze kastjes krijg je een ander marktsegment? Tenminste dat zou kunnen, ook was de infrastructuur totaal anders, PLC's moesten via een modem zelf inbellen met een bandbreedte van max 56kb. Met deze IPpower hoef je geen hele pc het hele jaar rond te laten draaien en toch 8 in en 8 output met eigen webserver, leuk spul. Maar deze topic geeft mij stof tot nadenken wat betreft toepassingen. En Perry, zijn bepaalde software toepassingen ook niet zo oud als de weg naar kralingen, maar krijgen we toch steeds updates? Een PLC met dezelde I/O en buitenwereld verbinding als deze Taiwannertjes kost nu nog steeds rond de 500,00 euro of meer deze nog geen 110,00 euro, en veel eenvoudiger geen software met programmering, extra voeding enz..

Link naar reactie
  • 0

Voor enkele toepassingen zijn dit wel leuke kastjes.

 

Praat je over low-cost moet je ook alle praktische bezwaren (lees kosten) wegnemen bij het installeren,ontwerpen, engineeren en onderhouden van een applicatie.

Het gaat over de totale prijs in relatie tot de prijs-kwaliteitsverhouding.

Ik hoef je dat (als ik even je site bekijk) niet te vertellen.

 

Ik heb dat gezien bij de PC-gebaseerde meet-automatisering; vroeger werd een meetkaart gekocht op de aankoopprijs en werd er vervolgens enkele maanden geprogrammeerd.

Nu ga je een weekje grafisch programmeren (of besteed het uit, is vaak duurder maar dan weet je wel dat het gaat werken) en selecteert met een product-explorer de meest geschikte hardware.

O.K, die hardware en vooral de banale dingen als adapters en stekkers is drie keer zo duur als de goedkoopste concurrent.

Tel je echter de totale kosten op, dan zie je dat de duurste kaart de goedkoopste blijkt te zijn. De goedkope meetkaarten blijven dan ook steken in toepassingen als hobby of voor studenten.

Geldt dit ook niet voor dergelijke producten?

 

Dat het leuk is voor demonstratie-toepassingen, maar dat er, zodra er echt iets mee geautomatiseerd moet worden, de combinatie hard-software niet toereikend is.

Internet is natuurlijk heel erg leuk, maar in de meet- en besturingsprojecten die ik voor toch wel redelijk gerenomeerde klanten heb uitgevoerd, werd nimmer gevraagd om een web-koppeling, terwijl dit wel al vele jaren mogelijk is.

Waarom? Niet omdat men niet op de hoogte was van de beschikbare technologie (dit waren opdrachtgevers die middenin de nieuwste technische ontwikkelingen zaten en voor een deel soms zelf aan de bakermat van nieuwe technische ontwikkelingen stonden), maar eenvoudigweg omdat men geen veiligheidsrisico's door koppeling met het internet wilde nemen.

 

Een klant van me zou in principe met de automatiseringsspullen die hij in de duurste jachten ter wereld inbouwt het scheepje via het web kunnen besturen. Wijselijk wordt deze optie bij inbedrijfstelling gedisabled.

 

Maar voor lichte toepassingen waar weinig veiligheidsrisico''s spelen zoals het monitoren (en dus niet aansturen) van bijv. een gemaal (geinspireerd door de regenval op het moment) lijkt me dit wel een aardig product.

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor enkele toepassingen zijn dit wel leuke kastjes.

 

Praat je over low-cost moet je ook alle praktische bezwaren (lees kosten) wegnemen bij het installeren,ontwerpen, engineeren en onderhouden van een applicatie.

Het gaat over de totale prijs in relatie tot de prijs-kwaliteitsverhouding.

Ik hoef je dat (als ik even je site bekijk) niet te vertellen.

 

Ik heb dat gezien bij de PC-gebaseerde meet-automatisering; vroeger werd een meetkaart gekocht op de aankoopprijs en werd er vervolgens enkele maanden geprogrammeerd.

Nu ga je een weekje grafisch programmeren (of besteed het uit, is vaak duurder maar dan weet je wel dat het gaat werken) en selecteert met een product-explorer de meest geschikte hardware.

O.K, die hardware en vooral de banale dingen als adapters en stekkers is drie keer zo duur als de goedkoopste concurrent.

Tel je echter de totale kosten op, dan zie je dat de duurste kaart de goedkoopste blijkt te zijn. De goedkope meetkaarten blijven dan ook steken in toepassingen als hobby of voor studenten.

Geldt dit ook niet voor dergelijke producten?

 

Dat het leuk is voor demonstratie-toepassingen, maar dat er, zodra er echt iets mee geautomatiseerd moet worden, de combinatie hard-software niet toereikend is.

Internet is natuurlijk heel erg leuk, maar in de meet- en besturingsprojecten die ik voor toch wel redelijk gerenomeerde klanten heb uitgevoerd, werd nimmer gevraagd om een web-koppeling, terwijl dit wel al vele jaren mogelijk is.

Waarom? Niet omdat men niet op de hoogte was van de beschikbare technologie (dit waren opdrachtgevers die middenin de nieuwste technische ontwikkelingen zaten en voor een deel soms zelf aan de bakermat van nieuwe technische ontwikkelingen stonden), maar eenvoudigweg omdat men geen veiligheidsrisico's door koppeling met het internet wilde nemen.

 

Een klant van me zou in principe met de automatiseringsspullen die hij in de duurste jachten ter wereld inbouwt het scheepje via het web kunnen besturen. Wijselijk wordt deze optie bij inbedrijfstelling gedisabled.

 

Maar voor lichte toepassingen waar weinig veiligheidsrisico''s spelen zoals het monitoren (en dus niet aansturen) van bijv. een gemaal (geinspireerd door de regenval op het moment) lijkt me dit wel een aardig product.

 

Patrick

 

@Patrick precies, Je slaat de spijker op zijn kop. ik zou nooit Internet gebruiken voor meet en regeltechniek waar eisen worden gesteld aan betrouwbaarheid en realtime procescontrol. Veel te afhankelijk van externe servers waar je geen grip op hebt, Ook al vergeet je de controle via webbrowsers, en gebruik je alleen peer to peer tcp/ip dan nog zit er vaak een ISP achter, zelfs al zet jezelf een server achter je breedband weg,dan nog loopt het via kasjes van kpn of welke backbone ook. Het afdekken van de veiligheid en aansprakelijkheid is weer een ander facett. Nee ik houd deze kastjes voor leuke niet risico dragende projecten. Ook omdat ik niet de firmware kan programmeren (ben wel met Taiwan bezig..of er?) kun je hem ook geen autonome programmering meegeven. Dan kom je weer bij de PC terecht, embedded of niet. En dan is de cirkel rond, want dit draait al perfect. Maar goed ik heb ze toch staan. en je weet nooit, toch?

 

Nogmaals dank voor jullie reacties, Henk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.