• 0

bankkosten boeken (bijv: paypal fees)

Ik zit met de volgende situatie:

Vrijwel al mijn betalingen komen binnen via paypal (soort online bank iets voor o.a. creditcardbetalingen te ontvangen), als een klant hiermee mij betaald (bijv 100 euro) dan houden zij een "fee" in, bijv 3%, dus op mijn rekening komt dan 97 euro.

 

Mijn vraag is: hoe boek je zoiets?

Immers moet alles mooi in balans komen, dus ik denk dat ik die bankkosten gewoon ergens apart nog moet afboeken?

 

De fees zijn niet altijd vooraf goed te berekenen en paypal heeft geen optie om de kosten voor de verzender (klant) te hebben, dus ik moet echt iets aan mijn kant doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben zeker geen expert maar het lijkt mij dat de kosten meteen ingehouden worden en dus feitelijk gewoon een mindere opbrengst geven.

Als je iets inkoopt voor 10 Euro en verkoopt voor 22 en je krijgt feitelijk 20 dan heb je 20 Euro inkomsten waar je BTW en inkomsten belasting over moet betalen. De bankkosten kan je dan niet nog eens aftrekken. Wel de inkoop en de BTW over de inkoop.

Link naar reactie
  • 0

Ik reken in uw voorbeeld dus op 22 euro inkomen en reken over 22 euro btw (op dit moment), vandaar dat ik over het boeken van de bankkosten begon. Maar u heeft gelijk, hoe boek je dat dan.. ik dacht gewoon zelf als bankkosten 0%, maar dan betaal je dus teveel btw eigenlijk dus logisch is anders (om het correct te compenseren zou ik de bankkosten moeten boeken als 'bedrag al incl btw', maar aangezien hier niks qua btw eigenlijk betaald wordt lijkt mij dit fiscaal/juridisch niet correct).

 

Maar.. hier zou toch eigenlijk iets over bekend moeten zijn, zo ongebruikelijk kan dit toch niet zijn? In iedergeval elke paypal gebruiker op dit forum zou dit probleem moeten hebben.

 

Anders gesteld... de meeste zakelijke banken hebben toch ook kosten per transactie enz.? Maar die krijg je misschien maar 1x per maand afgeboekt? Is dat niet technisch ongeveer hetzelfde als bij paypal ?

Link naar reactie
  • 0

Ben zeker geen expert maar het lijkt mij dat de kosten meteen ingehouden worden en dus feitelijk gewoon een mindere opbrengst geven.

Als je iets inkoopt voor 10 Euro en verkoopt voor 22 en je krijgt feitelijk 20 dan heb je 20 Euro inkomsten waar je BTW en inkomsten belasting over moet betalen. De bankkosten kan je dan niet nog eens aftrekken. Wel de inkoop en de BTW over de inkoop.

Ben blij dat je even vermeld dat je geen expert bent... ;)

 

Als je iets verkoopt voor 100 euro, moet je daar ook de btw over afdragen...!

Als je daarna bankkosten hebt van 3 euro, boek je deze als bankkosten.

Op deze bankkosten zit geen btw.

 

Zoals jullie het willen doen, draag je over drie euro te weinig btw af...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

tja, maar denk dat t probleem is dat je van te voren niet precies weet hoeveel er af gaat aan kosten..

(lijkt me dat daar toch wel een regel voor is? bijv % van het over te boeken bedrag of tussen 0-99 euro x bedrag, 100-199 x bedrag etc...???)

 

dus dat je die kosten niet letterlijk kan verhalen op de klant en zodoende niet op de factuur kan vermelden, of je moet er zelf een regel op maken volgens bovenstaand schema..

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, nu ik er weer eens over nadenk:

 

Van die transactiekosten krijg je, voor zover ik weet, geen factuur van paypal of iets dergelijks. Wat is dan een nette manier om ze toch correct te administreren?

 

Het zelfde viel me trouwens ook op bij de abonnementskosten van girotel, dat wordt wel afgeboekt, maar een mooie factuur met btw en de hele bups heb ik er nooit van gezien. Nu gaat dat maar op een paar euro per maand, dus is het geen drama, maar toch ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zie gelukkig wel op mijn overzicht bij paypal precies hoeveel het is telkens enzo.

 

Ik denk dat "ik" het gewoon neerzet als 100 eur factuur (en dus 19% over 100 eur aan btw), dan boeken als 100 eur ontvangen en dan weer 3 eur aan paypalkosten boeken (waarvan die 3 eur belast is met 0% btw), en dan de 19% over 100 aan kosten/verschuldigd -> belasting.

Dan betaal ik in iedergeval niet te weinig btw.

Of er een nettere manier is weet ik niet.

 

(edit: had beter een voorbeeldfactuur van 119 eur kunnen nemen geloof ik ;p)

Link naar reactie
  • 0

De kosten van de fees bekijken is geen enkel probleem inderdaad, die staan overal vermeld (achteraf dus): bij globaal transactieoverzicht, transactiepagina zelf, etc.

 

On-topic: Bedankt allen voor het meedenken, geeft me toch weer een iets comfortabeler gevoel hoe dit geboekt ed moet worden ;). Misschien helpt het in de toekomst andere paypal gebruikers op dit forum ook wel...

Link naar reactie
  • 0

Vraag ik me toch nog af hoe het qua administratie met die kosten zit: Als je ze als kosten wilt opvoeren heb je eigenlijk toch wel een factuur of iets dergelijks nodig.

 

Is dan de uitdraai van zo'n staatje betalingskosten voldoende? Dingen als google adwords bieden de mogelijkheid tot het printen van facturen, maar bij paypal heb ik die optie nooit gezien.

Link naar reactie
  • 0

Ben blij dat je even vermeld dat je geen expert bent... ;)

 

Als je iets verkoopt voor 100 euro, moet je daar ook de btw over afdragen...!

Als je daarna bankkosten hebt van 3 euro, boek je deze als bankkosten.

Op deze bankkosten zit geen btw.

 

Zoals jullie het willen doen, draag je over drie euro te weinig btw af...

 

Als ik ergens 100 Euro voor vraag en ik krijg er uiteindelijk 95 Euro voor (bewijs is het bankafschrift) dan lijkt mij het toch verdedigbaar dat ik BTW afdraag over de uiteindelijke opbrengst.

Paypal betaalt dan over de ingehouden kosten BTW en andere (inkomsten) belastingen. De paypal kosten hou je dan gewoon buiten je eigen boekhouding. Of is dit gewoon te simpel gedacht?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad te simpel gedacht...Over financiele transacties wordt geen btw afgedragen namelijk...

Als jij ergens 100 euro voor vraagt en je krijgt maar 95 (ivm bankkosten)..dan heb je eigenlijk stieken toch 100 euro gekregen..dat heeft je klant immers WEL betaald...alleen krijg je nog kosten (zonder BTW) van je bank(paypal) in dit geval ... in rekening gebracht.

 

 

Vraag ik me toch nog af hoe het qua administratie met die kosten zit: Als je ze als kosten wilt opvoeren heb je eigenlijk toch wel een factuur of iets dergelijks nodig.

Die kosten boek je direct bij het boeken van de ontvangst via Paypal...

Je moet Paypal eigenlijk ook gewoon zien als een bankrekening en daar boek je ook de kosten rechtstreeks toch...of krijg jij van je bank een factuur voor de bankkosten???

 

Note:

Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom iedereen plots zo moeilijk doet over fees van Paypal...

Als je een betaling uit het buitenland krijgt op je gewone bankrekening dan zitten daar ook bankkosten bij.....en van je bank krijg je ook (als je een zakelijke rekening hebt) 1 keer per kwartaal een kostenpost over de ontvangsten etc...

Bij een gewone bankrekening doet niemand moeilijk en boekt dit zonder na te denken op de rekening bankkosten....Bij paypal doe je eigenlijk gewoon hetzelfde !!!

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

denk dat iedereen er moeilijk over doet omdat je bij een bank de kosten apart betaald, je ontvangt dus wel 100% van je gafactureerde bedrag

nu ontvang je niet je 100% maar wordt er per transactie iets ingehouden

je betaald dus direct je bankkosten

bij een andere bank betaal je die later...

 

maar is in feite hetzelfde idd

Link naar reactie
  • 0

Loop inmiddels ook tegen het probleem aan van de (forse) fee van Paypal. Heb daarbij de oplossing van gebruiker SEISS gelezen.

 

Denk echter dat dit niet de manier is. Waarom niet?

 

Met name als het om substantiële bedragen gaat, loop de fee aardig op. Stel:je betaalt 1000 euro fee (over een periode), komt het erop neer dat je over deze gederfde inkomsten toch BTW betaalt. tel uit je verlies....

 

Ik vraag me dan toch af of er iemand binnen het forum is die hier een pasklare oplossing voor heeft.

 

Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar reactie
  • 0

Met name als het om substantiële bedragen gaat, loop de fee aardig op. Stel:je betaalt 1000 euro fee (over een periode), komt het erop neer dat je over deze gederfde inkomsten toch BTW betaalt. tel uit je verlies....

Dat is alleen maar een gevoel. Feit is dat je pakweg 30000 binnen hebt gekregen, compleet met BTW en zo.

 

Over die periode rekend PP bij elkaar 1000 fee. Dat zijn gewoon kosten voor jouw, net zogoed als je telefoon, de kvk en dergelijke. Alleen PP int de fee direct van het ontvangen bedrag, maar dat maakt voor het principe natuurlijk geen verschil.

 

Dat je ook fee betaald over de ontvangen BTW is ook logisch, net zogoed als dat je stortingskosten betaald voor contant geld (waar meestal ook 1/6 deel BTW is). Andere kosten die verband houden met de afhandeling van de BTW (bv boekhouding) kun je toch ook niet als BTW aftrekken... (Wel de BTW over die boekhoudkosten, maar de kosten zelf niet.)

 

Om het maar even in het extreme te trekken; de postzegel op je factuur wordt voor 1/6 deel aangewend om een BTW te heffen bij je klant. Wat je nu eigenlijk wil is die 1/6*39ct gedekt krijgen...

 

Hmm, eigenlijk wel een grappig idee natuurlijk. Kosten voor de inning van BTW doorberekenen aan de belastingdienst :D

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Volgens mij begrijp je het verkeerd.

 

Ik zal het nogmaals (wat beter) weergeven.

 

Dat je bankkosten betaalt is OK. Het bizarre is echter dat je aan de Belastingdienst 19% BTW betaalt over in rekening gebrachte bankkosten van Paypal.

 

Met andere woorden: je betaalt aan Paypal de fee en aan de Belastingdienst 19% BTW over de in rekening gebrachte fee.

 

Dit is natuurlijk merkwaardig en kan nooit de bedoeling zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over de paypal fees betaal je ook geen BTW.

 

En je draagt alleen de 19% af die geheven is over jouw factuur (en die de klant ook betaald heeft). Wel is dat 19% aandeel in euro's wat minder geworden.

 

Als dat je niet zint, dan zit er niets anders op dan de fees apart te boeken en niet als onderdeel van de betreffende transactie.

Dan zul je zien dat er geen wezenlijk verschil is tussen de PP fees en je andere kosten.

 

Wat is dan verder het verschil tussen de fees van Paypal en de kosten bij het innen van creditcards, of de procentuele provisie bij een bankgarantie.

 

Stel dat je bijvoorbeeld giraal 1190 euro ontvangt, waarvan 190 BTW. Verder doe je niets met die rekening, maar de bank wel, want die schrijft terloops nog wat kosten af (al dan niet gerelateerd aan de ontvangst van die 1190 euri). Het netto resultaat is dan toch hetzelfde?

 

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Ik heb alle artikelen gelezen in dit forum, betreffende de btw over de kosten die je maakt voor het ontvangen van klantbetalingen, maar ik weet het nu eigenlijk nog niet zo zeker....

 

Als ik het dus goed begrijp, dan is het bij Paypal dus zo, dat je geen btw kan terugvragen over de kosten die je maakt? Betekent dus, dat je wel de volle 19% moet afdragen aan de belastingdienst over het bedrag wat je van de klant krijgt, maar dat je dus niet over de kosten van Paypal btw kunt terugvragen? Lekker oneerlijk..

 

Als klanten via Mollie, IDeal betalingen doen, zijn de kosten ten eerste aanzienlijk minder voor mij. Ook staat de btw wel keurig netjes vermeld over de kosten die je maakt voor het ontvangen van klantbetalingen. Dus bijvoorbeeld:

totale omzet week: € 753,70

kosten transacties: € 15,32- (waarvan -€ 2,45 btw)

Totaal ontvangen: € 738,38

 

Bij Ideal zijn dit toch zeker ook kosten, maar bij Mollie/Ideal mag je dus wel de btw terugvragen aan de belastingdienst.

Waarom niet bij Paypal? Dat klopt toch niet?

 

Eigenaresse bij CT Fashion

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.