• 0

Saldo fiscalewinstberekening, saldo winst-en-verliesrekening?

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig met de inkomstenbelasting, ik ben beginnend ondernemer en heb niet veel administratie. Echter, als ik mijn gegevens invul in het programma van de belastingdienst, krijg ik een foutmelding:

 

Het saldo fiscalewinstberekening is niet gelijk aan het saldo winst-en-verlisrekening of winstaandeel van uw onderneming. Controleer de bedragen.

 

Ik heb alles meerdere malen nagekeken, maar heb geen idee wat ik verkeerd heb gedaan. In totaal heb ik vorig jaar 2 facturen gestuurd, en heb ik wat kantoorartikelen gekocht, wat van het geld over is, is niets mee gedaan. Ook heb ik 100 euro prive opgenomen. Ik naast mijn eigen bedrijfje een baan.

 

Zo ingewikkeld is mijn situatie nu ook weer niet, iemand enig idee waar die foutmelding meestal op gebaseerd is?

 

Alvast bedankt!

 

[Edit door moderator: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog even een aantal dingen geprobeerd, als ik bij "prive ontrekkingen" het bedrag invul, wat 31-12 mijn saldo van mijn zakelijke rekening was, krijg ik de foutmelding niet..

 

Ik denk dus dat het programma het zo ziet, dat wat je over hebt aan geld (verdient geld), je bij prive ontrekkingen moet neerzetten.. Terwijl ik dat niet prive op wil nemen, maar zakelijk wil houden, om b.v. voor te investeren.

 

Ik vermoed zelf dat dit moet worden ingevuld bij activa en passiva.. Iemand enig idee?

Link naar reactie
  • 0

het saldo wat je over hebt is je eigen vermogen, dit zal je dus ook daar moeten invullen...

Eigen Vermogen is namelijk winst + gestort privegelden - opgenomen privegelden...

 

(correct me if i'm wrong...)

 

Hallo,

Gretha heeft helemaal gelijk- je fopt het aangifteprogramma van de belastingdienst namelijk niet. Het programma combineert de resultaten uit de Balans en V&W rekening met de zogenaamde "kapitaalsvergelijking"

 

Groeten Ad

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een soortgelijk probleem.

 

Ik vul de aangifte in zoals mijn accountant dat in 2004 deed. Ik heb omzet en afschrijvingen. Ik zet de omzet minus de afschrijving bij privé-onttrekkingen neer en de afschrijving bij afschrijvingen. Nu moet ik nog ergens de omzet of de afschrijving een keer extra neerzetten om de balans te laten kloppen, maar ik ben vergeten waar precies. De uitdraai van mijn vorige aangiften laten bij 'opbrengsten', 'eigen vermogen', 'activa' en 'passiva' = 0 zien.

 

De foutmelding is:

Het saldo fiscalewinstberekening [hier staat het bedrag van de privé-onttrekkingen] is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of winstaandeel [hier staat het bedrag van de afschrijving met een min ervoor] van uw onderneming. Controleer de ingevulde bedragen.

 

Als uitleg kan ik nog vinden dat het aan 'passiva' en 'activa' ligt, omdat die velden ontvinkt worden na de melding.

 

Alvast dank voor de hulp.

Link naar reactie
  • 0

Freelancer,

 

Zoals reeds eerder in dit draadje aangegeven controleert het programma middels de kapitaalsvergelijking of cijfers correct zijn.

 

Begin met het invullen van de baten en lasten (de resultatenrekening); dus omzet en afschrijvingen. Dan komt daaruit een saldo winst.

 

Vervolgens naar de balans. Indien je geen vorderingen hebt is de gehele omzet op een bank(giro)rekening terechtgekomen. Mogelijk dat daarvan alleen nog privé-onttrekkingen van af moeten. Vul dan het saldo van de bankrekening in en vul het eigen vermogen per begin van het boekjaar en de privé-onttrekkingen in.

 

Het programma controleert nu of saldo liquide middelen gelijk is aan saldo eigen vermogen begin boekjaar minus privé-onttrekkingen en verhoogd met de winst volgens de resultatenrekening.

 

Lukt het niet dan wil ik je wel verder helpen. Stuur dan maar even een mailtje.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je hulp! Hij klopt nu, in die zin dat ik geen foutmelding krijg. Maar hij is toch niet hetzelfde als die van vorig jaar. Ik heb het zo gedaan:

 

Bij 'netto omzet' heb ik mijn omzet neergezet, bij 'afschrijvingen' de afschrijvingen en het verschil van die twee bedragen heb ik bij 'privé-onttrekkingen' gezet.

 

In de aangifte van 2005 staat echter niets bij netto-omzet, terwijl bij 'inkomsten uit werk en woning' en 'winst uit onderneming' toch de juiste bedragen staan. Voor de aangifte van 2004 (die van mijn destijdse accountant dus) geldt hetzelfde. Ik zou alleen niet weten waar ik het bedrag anders dan bij 'netto omzet' zou moeten zetten.

 

 

Link naar reactie
  • 0
... en het verschil van die twee bedragen heb ik bij 'privé-onttrekkingen' gezet.

Hiermede wordt gesteld dat de gehele winst uit het bedrijf is opgenomen van de zakelijke rekening; hetgeen natuurlijk zeer wel mogelijk en toegestaan is overigens.

Was het eigen vermogen 1/1 en 31/12 dan nihil?

 

De aangiftes 2004/2005 zijn er van uitgegaan dat er geen onderneming bestond maar dat er een bron van inkomen bestond naast b.v. inkomen uit arbeid.

 

Indien je b.v. naast een baan inkomen krijgt uit advieswerk o.i.d. dan kan dat inkomen onder dat hoofd worden opgenomen. Er is dan geen sprake van een onderneming.

 

ecofin

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, daar kom ik ook niet uit. Ik geef mijn inkomsten bij schatting e.d. op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' omdat er zo nadrukkelijk staat dat je freelance-inkomsten daar op moet geven. Maar ik doe alleen maar freelancewerk, dat is mijn hele inkomen. Op de aangifte echter zet ik het daar niet neer. Heb van de Belastingdienst tegenstrijdige adviezen gekregen hierover en volg het voorbeeld van mijn destijdse accountant. Dus om alles bij privé-onttrekkingen te zetten wat ik omgezet heb minus de afschrijvingen, en bij eigen vermogen nihil te zetten.

 

Voor de Belastingdienst ben ik wel ondernemer, maar ik sta niet ingeschreven bij de KvK en heb geen bedrijfsnaam. Misschien dat hij het daarom zo gedaan heeft?

 

Link naar reactie
  • 0

Oh, maar dan is het eenvoudig. Dan behoef je het ondernemersgedeelte helemaal niet in te vullen. Je vult gewoon bij Overige inkomsten het saldo in van omzet minus afschrijvingen en klaar ben je. Dan heb je ook geen sluiting nodig van het eigen vermogen met het resultaat over het lopende boekjaar.

 

Je zult zien als je genoemd saldo invult bij Overige inkomsten en dan de gegevens in het ondernemersgedeelte weghaalt dat ook geen fouten meer worden aangegeven door het programma. Daarmee ben je ook weer op hetzelfde punt aangekomen als in de aangiftes 2004 en 2005.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat werkt niet. Dan telt hij het bedrag dubbel, wrschl. omdat ik het ook bij 'winst uit onderneming' als privé-onttrekking heb staan. En dat laatste wilde ik wel aanhouden, omdat het dan het meest lijkt op wat mijn accountant deed :).

 

Voorlopig ga ik dus voor netto omzet... Bedankt voor het meedenken steeds.

Link naar reactie
  • 0

Voor de belastingaangifte van 2007 heb ik een andere situatie die dezelfde melding oplevert als hierboven. Dit jaar heb ik aan eigen werk besteed en geen omzet gemaakt. Ik heb wel aftrekposten die ik bij 'afschrijvingen' neerzet. Wederom meldt het programma dat de balans niet gelijk is. Maar nu kan ik niets bij 'prive-onttrekkingen' zetten. Als ik bij activa de afschrijvingen neerzet als negatief getal met nul als restwaarde, krijg ik geen foutmelding. Maar klopt dit? Ik heb geen afschrijvingen die over meerdere jaren lopen, het gaat om uitgaven voor de telefoon, internetaansluiting e.d. Dus ik weet ook niet precies waar ik het neer moet zetten bij activa.

Link naar reactie
  • 0

Die uitgaven moet je ook niet bij afschrijvingen neerzetten maar opnemen als kosten. Als er verder geen baten zijn krijg je vanzelf een verliessaldo.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik haak even in op deze discussie. Ook ik worstel hier mee. Al een aardige tijd.

Als iemand zijn licht zou kunnen laten schijnen zou ik dat zeker waarderen!

 

Ik stel mijn vraag aan de hand van een voorbeeld: (Zie tevens bijlage, Excuses voor de breedte, deze mag ik niet meer veranderen).

 

Winst en verliesrekening

Omzet €50.000,-

kosten €10.000,-

huisvesting €1.000

Afschrijvingen €2.000,-

---- +

Totale kosten: €13.000,-

---- -

Saldo winst-en-verliesrekeninig: fiscaal € 37.000,-

 

Balans Begin (b) Eind (e)

Matr. vast. Act b €8.000,- e € 6.000,- (ik schrijft €2.000,- af)

Liq midd b € 200,- e € 100,- (ik neem €100 cash op).

---- +

Totaal Activa: b € 8.200,- e € 6.100,-

(Passiva dito)

 

Welnu. Ik laat (zoals op de balans te zien is) geen geld achter in mijn bedrijf. Ik leef ervan. Mijn inkomen is dus € 37.000,- + die € 100,- cash.

 

Optie a) Om in het aangifteprogramma geen foutmelding te krijgen, moet ik bij prive-onttrekkingen €39.100,- invullen.

Ik krijg dan het gevoel dat ik inkomstenbelasting ga betalen over mijn winst, die 100 cash én de waardevermindering van mijn bedrijf.?!?!

 

Optie b) Wat ik in wíl vullen bij prive-onttrekkingen is €37.100,-. Mijn winst en die 100 cash.

Maar dan volgt natuurlijk de welbekende foutmelding waar deze draad over gaat.

 

Optie c) Het geld dat van mijn zaak naar mijn prive gaat, hoort helemaal niet bij Prive-onttrekkingen*.

Dan moet p.o. dus op nul. Het saldo fiscale winst komt dan op -/- €2.100,- de waardevermindering. Welbekende foutmelding.

 

*Prive-onttrekkingen:

Privé-onttrekkingen zijn uitgaven die uit het ondernemingsvermogen zijn betaald, maar niet aftrekbaar zijn, omdat het geen

zakelijke kosten zijn.

Voorbeelden hiervan zijn:

– overboekingen naar een privé-rekening;

– privé-gebruik van goederen;

– privé-gebruik van de auto van uw onderneming;

– ter beschikking stellen van woning die tot uw ondernemingsvermogen behoorde.

 

Ik krijg niet de indruk dat inkomen hieronder valt.

 

Ik denk dat de kern van mijn vraag is: "Op welke plaats in het aangifteprogramma voor ondernemers vul je het geld in,

dat 'over de muur' van onderneming naar privé gaat? Want over dat bedrag wordt IB gerekend."

 

???

 

Dank voor de reactie(s), Thomas.

 

PS. Ik heb maar even uitstel aangevraagd... ;)

voorbeeld.thumb.gif.9355fd7c6300baeb4182d9084c8ef266.gif

Link naar reactie
  • 0

Om maar even met je laatste opmerking te beginnen "ik krij gniet de indruk dat inkomen hier onder valt" Eh, hoe dacht je dan die prive mutaties / opnames te noemen?

 

Even kort gekeken naar je case en heb de volgende vraag:

Je geeft aan dat je geleefd hebt van de volledige winst (37.000 dus). Daarnaast is je eigen vermogen ook met 2.100 afgenomen. Waar is dit heen gegaan? Is het niet zo dat je misschien meer hebt opgenomen dan die 37.000, namelijk 39.100?

Je geeft naast kosten "huisvestingskosten" en "afschrijvingen" apart op. Deze heb je toch ook als kosten geboekt hoop ik? Zoniet dan alsnog doen en is je vraag volgens mij opgelost.

 

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stien,

 

Dank voor je antwoord.

 

Je vraagt:

"ik krijg niet de indruk dat inkomen hier onder valt" Eh, hoe dacht je dan die prive mutaties / opnames te noemen?

Je hebt helemaal gelijk. Vandaag met een frisse kijk, zie ik dat het logisch is dat die onder "overboekingen naar een privé-rekening" horen.

 

Je vraagt:

...is je eigen vermogen ook met 2.100 afgenomen. Waar is dit heen gegaan?

 

Dit is hoofdzakelijk waardevermindering van mijn inventaris. Computer en foto-camera. Sinds 2007 mag je jaarlijks 20% afschrijven. In mijn voorbeeld is dit € 2.000,-.

Aan het begin van het jaar waren mijn spullen € 8.000,- waard, aan het einde nog maar € 6.000,-.

Deze € 2.000,- geef ik op als "afschrijving inventaris". Dat zou dan toch geen deel moeten uitmaken van privé opname / onttrekking?

 

(Verder is het saldo van mijn bankrekening aan het einde van het jaar € 100,- lager dan aan het begin, en dat dat bij de privé onttrekkingen moet vind ik logisch, aangezien ik in dit voorbeeld het niet in zakelijke middelen heb geïnvesteerd).

 

Je vraagt:

Is het niet zo dat je misschien meer hebt opgenomen dan die 37.000, namelijk 39.100?

Nee. Wat ik heb opgenomen aan privé onttrekkingen staat onder "Optie b)",

maar wat ik móét opgeven van het programma, staat onder "Optie a)".

 

Je geeft aan:

Je geeft naast kosten "huisvestingskosten" en "afschrijvingen" apart op.

Dit heb ik waarschijnlijk incompleet geformuleerd. Ik schreef:

- kosten €10.000,-

- huisvesting €1.000

- afschrijvingen €2.000,-

Ik bedoel:

- Kosten, Diversen €10.000,-

- Kosten: Huisvestingskosten €1.000

- Afschrijvingen inventaris €2.000,-

 

ad- Kosten, Diversen: Voor: CD-roms, Printpapier, zakelijke telefoonkosten, randapparatuur etc.

ad- Kosten: Huisvestingskosten: Voor mijn werkruimte. Een klein percentage van mijn huur, (ik verdien >70% vanuit huis).

ad- Afschrijvingen inventaris: Ik schrijf 20% van beginwaarde -/- eindwaarde (compu/camera) per jaar af.

 

Mijn probleem, misschien weer net iets anders geformuleerd, waardoor het duidelijker wordt, is:

Om Saldo fiscalewinstberekening <--> saldo winst-en-verliesrekening kloppend te maken, moet ik bij mijn privéonttrekkingen, de waardevermindering, oftwel de afschrijvingen van mijn onderneming optellen. Dus lijkt het er mij op, dat ik inkomstenbelasting ga betalen over mijn afschrijvingen...!

 

Opnieuw hartelijk dank voor de reactie(s)!

 

Groeten, Thomas.

Link naar reactie
  • 0

Thomas, ik denk dat het probleem erin zit dat je de waardevermindering van je inventaris op een of andere manier ook hebt toegepast op je eigen vermogen (aan de passiva kant). Dit is niet juist, immers:

 

als de (balans)waarde van je activa met 2.000 euro afneemt heb je hierop een tegenboeking (afschrijvingskosten 2.000). Deze kosten gaan ten laste van je winst en zijn geen priveboeking.

Zou je deze niet als afschrijvingskosten hebben geboekt dan zou je winst immers wel 39.000 hebben bedragen (want je zou dan 2.000 euro minder aan kosten hebben geboekt).

Als je een (commerciele) winst hebt van 37.000 en je hebt prive 37.100 opgenomen dan is je eigen vermogen per saldo met 100 euro verminderd. De 37.000 euro winst boek je over naar je eigen vermogen maar de prive opnames van 37.000 boek je weer ten laste van je EV. Vervolgens boek je de extra opname van 100 euro ook ten laste van je EV en is je EV per saldo dus met 100 euro afgenomen en niet met 2.100.

De waardevermindering (2.000) op de inventaris staat aan de activakant van de balans (en heeft als tegenboeking de afschrijvingskosten die ten laste van je winst zijn gegaan).

Hopelijk kun je hiermee verder?

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Om maar even met je laatste opmerking te beginnen "ik krij gniet de indruk dat inkomen hier onder valt" Eh, hoe dacht je dan die prive mutaties / opnames te noemen?

 

Even kort gekeken naar je case en heb de volgende vraag:

Je geeft aan dat je geleefd hebt van de volledige winst (37.000 dus). Daarnaast is je eigen vermogen ook met 2.100 afgenomen. Waar is dit heen gegaan? Is het niet zo dat je misschien meer hebt opgenomen dan die 37.000, namelijk 39.100?

Je geeft naast kosten "huisvestingskosten" en "afschrijvingen" apart op. Deze heb je toch ook als kosten geboekt hoop ik? Zoniet dan alsnog doen en is je vraag volgens mij opgelost.

 

 

 

(Eindkapitaal-beginkapitaal) + priveontrekkingen - privestortingen= winst € 35000

Afschrijving staat op de balans en zit al in de vermogensmutatie verwerkt (Eindkapitaal-beginkapitaal)

Link naar reactie
  • 0

(Eindkapitaal-beginkapitaal) + priveontrekkingen - privestortingen= winst € 35000

Afschrijving staat op de balans en zit al in de vermogensmutatie verwerkt (Eindkapitaal-beginkapitaal)

 

 

Ik begrijp hier helemaal niets van. Wil je Marjan iets duidelijk maken over een bijna 2 jaar oude reactie? Of ben je het draadje kwijt waarin je zelf jouw vraag stelde: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=11158;start=15#msg279064

 

Daarbij: de afschrijving hoort helemaal niet op de balans thuis! Wellicht toch even lezen in jouw vraag hierboven.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.