• 0

TV-format, de echte oplossing?

Hallo,

 

Aangezien ik een tv-format heb geschreven en personen die het hebben gelezen dit vernieuwend en best een kanshebber vinden, wil ik binnenkort met m'n idee naar (één van de) producenten stappen.

In word heb ik gewoon een korte uitleg gegeven en per ronde verder uitgewerkt wat de bedoeling is.

Ik heb bij mijn idee ook in 3D de gehele studio gemaakt. Niet dat deze er persee zo uit moet komen te zien, maar om het geheel te verduidelijken.

 

Hoe kan ik het beste met mijn idee naar buiten treden? Natuurlijk bedoel ik dan ook de bescherming ervan. Tot nu toe heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord hierop gevonden.

 

Ik hoop dat iemand mij echt de oplossing kan geven!

Groetjes,

Twan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Aangezien ik een tv-format heb geschreven en personen die het hebben gelezen dit vernieuwend en best een kanshebber vinden, wil ik binnenkort met m'n idee naar (één van de) producenten stappen.

In word heb ik gewoon een korte uitleg gegeven en per ronde verder uitgewerkt wat de bedoeling is.

Ik heb bij mijn idee ook in 3D de gehele studio gemaakt. Niet dat deze er persee zo uit moet komen te zien, maar om het geheel te verduidelijken.

 

Hoe kan ik het beste met mijn idee naar buiten treden? Natuurlijk bedoel ik dan ook de bescherming ervan. Tot nu toe heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord hierop gevonden.

 

Ik hoop dat iemand mij echt de oplossing kan geven!

Groetjes,

Twan

 

Beste Twan,

je bent wel heel erg vaag.

Waar ligt het vernieuwende, aan wat voor soort bescherming heb je gedacht, bestaat die mogelijkheid wel en dat n.m. t.a.v. het vernieuwende???? ???

Zo zijn er diverse vragen. Probeer eens wat concreter te zijn zodat we je misschien een beetje op weg kunnen helpen.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Het doet er toch niet toe wat 't format inhoud? Of wat juist het vernieuwende is? Om er een bescherming op aan te vragen, Ofwel? ???

 

Ik wil gewoon weten met welke bescherming ik de rechten bezit (en kan behouden bij eventuele verkoop) zodat ik het voor kan leggen aan een of meerdere producenten. :)

Link naar reactie
  • 0

Oow ik had zover niet doorgelezen bij de eerste want het leek niet een antwoord te hebben, die andere vond ik niet al te duidelijk, sorry.

 

Nou de studio heb ik al uitgewerkt in 3D! Hot format heb ik tot in details uitgewerkt. Met o.a. de tijd per vraag, geld per vraag, voorbeelden.

Misschien dat ik dus het beste een pilot kan maken via m'n 3d programma? Het echt filmen is nogal onmogelijk omdat ik geen decor kan kopen en niet over de appareteur beschik.

 

dus als ik het bij de belastingdienst laat vastleggen, of mijn pa zei gewoon bij de notaris neerleggen, is voldoende voorloopig?

 

Misschien een contract opstellen wat dient getekend te worden voor je het laat zien?

de Merkplaats had ik gemaild en daar wacht ik nog op antwoord van.

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Het doet er toch niet toe wat 't format inhoud? Of wat juist het vernieuwende is? Om er een bescherming op aan te vragen, Ofwel? ???

 

Ik wil gewoon weten met welke bescherming ik de rechten bezit (en kan behouden bij eventuele verkoop) zodat ik het voor kan leggen aan een of meerdere producenten. :)

 

dennenappel werkt bij Octrooicentrum Nederland dus het lijkt me waarschijnlijk dat zijn vragen relevant zijn voor jouw situatie.

 

Je documenten laten dateren kan altijd, zodat je bij een eventuele rechtzaak kan aantonen dat jij eerder was. Vergeet echter niet dat grote bedrijven vaak een groot, wat ik noem "naaiatelier" hebben; een batterij advocaten (juridische afdeling) die eenlingen en kleine bedrijven gewoon in een (financiële) uitputtingsslag de nek omdraaien.

 

Rechtsgeldig online registreren kan trouwens ook via http://www.file-reg.com/nl en kost € 15.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor grote omroepbedrijven zijn er weinig barrieres om jou dwars te zitten. Als je ze een overeenkomst voorlegd die ze moeten tekenen voordat ze het plan mogen zien (een non-disclosure agreement,dga), dan is hun reactie:'dan kijken we toch niet?' Daar verlies jij meer mee danzij, dus daar heb je niets aan. Als ze je concept willen kopieren, dan doen ze het met een paar verbeteringen (daar hebben ze tenslotte vaklui voor) en als jij ze daarvoor wilt aanklagen wordt het David tegen Goliath, of nog beter: Calimero tegen Goliath.

 

De mentaliteit van een grote producent zal zijn: als we het op de buis brengen is het leuk voor je dat je idee op tv komt: maar rijk zullen we je niet maken.

Een aspect klopt daar ook wel van:goede ideeen an sich hebben geen waarde:het gaat om de uitvoering van ideeen. Je enige kans: zorg dat je onmisbaar bent in het format: Bart's B.O.O.S. kon niet zonder Bart (de voorloper van BNN).

Link naar reactie
  • 0

Registratie bij http://www.file-reg.com/nl en kost € 15 en/of een datumstempel bij de Belastingdienst geeft aan dat je op een x-moment over een idee beschikte. Het voordeel (maar duurder) van een notaris is dat de notaris (i.t.t. de anderen) jouw identiteit controleert en dus (aanvullend) vastlegt dat jij diegene was die het idee op moment X had.

 

Verder beschik je door de enkele creatie van je TV-Format over een auteursrecht indien het voldoende origineel is en uitgewerkt ('neergelegd in een materiele drager'). Je 3d concept is dus belangrijk aangezien het een uitwerking is, naast de documenten die je verder hebt ontwikkeld. Als je daar vanuit gaat ben je dus beschermd door het auteursrecht (je hebt het auteursrecht).

 

Naar buiten treden dien je dan met de nodige omzichtigheid te doen: een vuistregel is wel om inderdaad het algemene concept te beschrijven met weglaten van juist die elementen die het juist zo uniek maken. Ik weet het: het is balanceren op slap koord omdat juist die speciale elementen het uniek (dus wellicht verkoopbaar) maken.

 

Mocht je nu in de toekomst problemen krijgen, dan is de kern van de zaak: dossiervorming. Hou dus vanaf het begin (liefst schriftelijk) vast welke stappen je hebt genomen, wie je hebt benaderd, wat je hebt overgelegd en laat niet na op alle documenten of uitwerkingen aan te geven dat jij diegene bent die het auteursrecht heeft op het concept. Beter te veel dan te weinig. Bevestig eventuele afspraken schriftelijk, bij voorkeur met het wederom herhalen van het uitgangspunt dat jij auteursrechthebbende op het concept bent.Mocht je trouwens een naam hebben voor het spel dan kun je de naam ook registreren als merk. Dat levert weer een bouwsteen op in de muur van bescherming.

 

Bedenk verder wat je wil: wil je het concept verkopen of eventueel in licentie uitgeven. Nonex heeft gelijk dat een idee niet te beschermen is, het gaat juist over de onderscheidende elementen. Die moet je dus voor je houden totdat je (in ieder geval van jouw kant) duidelijk hebt gemaakt dat je daar pas inzicht in kunt geven indien het idee niet gepikt wordt. Wordt dit dan toch gedaan, dan heb je een zaak doordat je vooraf uitgebreid aan dossiervorming hebt gedaan en dus qua verdediging op 1-0 staat.

Succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal veel bedankt voor de reacties!

 

De eerste uitwerking van mijn format heb ik uitgeprint, vorige week vrijdag, maar daar staat natuurlijk geen datum op... die kan ik niet bewijzen, totdat ik dat dus heb vast laten leggen?

 

Van alle renders die ik heb gemaakt van mijn 3D uitwerking, heb ik ze steeds naar de datum vernoemd waarop ze gerenderd zijn. Natuurlijk zet de computer ze ook op datum vast.

 

Goed, ik ga dus beginnen met het printen ;)

 

Maar wat kan ik over het idee zeggen zonder teveel prijs te geven waardoor men toch nieuwsgierig wordt? Dat is zeker een moeilijke vraag...

Wat niet nieuw hierin is, is dat er gewoon vragen worden gesteld (logisch). Wat ook niet nieuw is, is dat er op tijd wordt gespeeld en dat er iemand weggestemd moet worden.

Maar de manier waarop, de tijd belangrijk is, het stemmen gaat, de vragen worden gesteld in bepaalde rondes en de samenwerking binnen 't team, is wel nieuw! Vooral m.b.t. de tijd is alles vernieuwend aan mijn format. De puntentelling (het gaat gewoon om euro's per ronde/vraag) wordt hierdoor uniek en wel iets ingewikkelder misschien, maar als ik dit kan bedenken, moeten anderen dit zeker kunnen snappen als ze het programma zouden kijken.

 

Zelf vind ik het wel een quiz van iets hoger niveau dan de gemiddelde quiz.

 

Een naam heb ik inderdaad al, hoewel ik niet weet of deze wel pakkend genoeg is... daar zit ik sterk mee in de twijfel. Hoewel de titel wel direct een punt van het belangrijkste emelent aangeeft.

 

Hoe ik mezelf onmisbaar kan maken weet ik niet. Ik wil later wel presentator worden, maar nu heb ik geen tijd daarvoor. Ik moet nog een ruim jaar m'n huidige opleiding volgen. Daarbij komt ook dat een presentator niet onvervangbaar is.

 

Trouwens, dit forum, de posts van mij hier, staan ook op datum, zouden ook al als document kunnen gelden? Want hier praat ik er ook al over!

 

Probleem is vaak ook, dat je alles schriftelijk in moet dienen. Zo heb je slecht bewijs vind ik, dat andere het hebben gelezen. Als je er zelf bij zit, kan je alles op laten nemen op band ofzo, danwel stiekem ::)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt documenten natuurlijk aangetekend laten verzenden, of e-mails voor afspraken versturen met een notificatie als ze gelezen en geopend zijn. E-mails zijn gelijk aan brieven betreft rechtsgeldigheid. Wel op tijd Outlook back-uppen...

 

De naam als merk laten vastleggen zal een mediaproducent met kwaad in de zin niet tegenhouden: dan verzinnen ze wel een andere. Ik denk dat het verstandigst is om je concept zo te presenteren, dat jouw unieke kwaliteiten onderdeel zijn van het concept. Als ze het op de buis willen brengen, en je zou je opleiding moeten onderbreken om mee te werken zou ik niet zeuren: je opleiding later afmaken kan altijd nog, maar zo'n kans krijg je niet volgend jaar weer. Als je iets wilt bereiken moet je natuurlijk neit meteen allerlei hobbels opwerpen.

 

En in bovenstaande post bedoel ik niet zozer dat jouw unieke kwaliteiten het concpet beschermen: maar ik bedoel echt dat het idee an sich geen waarde heeft. Iemand moet het uitvoeren, en die voegt vaak een veel grotere economische waarde toe. Dat is de grootste drempel die je tegen gaat komen: de producent zegt: 'leuk idee, maar wij moeten er tonnen insteken en lopen al het risico, en jij niet, dus verwacht niet dat jij er rijk van wordt.' Het zelfde geld voor mensen die boeken schrijven over hun vakgebied: er zijn er veel die blij zijn als het boek uitgegeven wordt, en er naamsbekendheid mee krijgen, maar niet geheel mee binnenlopen. Karen Romme heeft met Calimeromarketing een aardige naam opgebouwd, maar ik geloof niet dat ze alleen nog maar voor de lol hoeft te werken. (please correct me if wrong)

 

Bedenk wat je voor het concept wil hebben: hoe waardeer je dat, op basis van je uren die je erin hebt gestoken? Op basis van risico die je hebt gelopen?

 

En last but not least: presentatie is een belangrijke component van je succeskansen. Bedenk dat de mediawereld gewend is aan de meest fantastische 3d-animaties. Geniale concepten die niet de presentatie krijgen die ze verdienen, kunnen in de prullenbak liggen voordat ze de aandacht hebben gekregen die jij verwacht.

 

Buffel ze, en succes!

Link naar reactie
  • 0

Kijk, ik ben maar een student die toevallig ineens op een leuk idee kwam (althans ik vind m leuk ;) ) Het zou leuk zijn als ik er wat aan zal verdienen, maar dat kan ik ook niet verwachten denk ik. Het is waarschijnlijk ook een leuk opstapje naar de tv!

 

Ik heb het word-document van t format al laten registreren bij www.file-reg.com

 

Mijn 3D vermogens gaan niet zooooo ver dat ik nou echt super mooie presentaties kan geven van de studio. Althans, dat idee heb ik...

 

Dit is een kopie van De Zwakste Schakel studio, die ik heb gemaakt (nog niet af hoor)

dzi-studio.jpg

 

M'n eigen studio voor de show is al af, ik ben nu alleen wat meer aan het toevoegen en aan het verbeteren (lees Pimpen). Ik wil best een render posten, maar ik denk dat t slimmer is van niet :)

 

Maar ik denk dat de presentatie van het concept zelf, belangrijker is dan de 3D die erbij zit. Je moet het gewoon goed overbrengen, toch?

 

Veel tijd heb ik er geloof ik niet in gestoken, nouja, uurtje of 60, maar dat komt omdat de studio gewoon veel werk is, want renderen gaat niet zo snel door alle lichtjes :)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Twan, Ik weet niet precies wat jouw format is (hoeft ook niet) maar ik ben tweemaal op projectbasis bij "nieuwe" TV formats aanwezig geweest. Nu Twan ik ga je veel succes wensen, want dat gaat echt niet zomaar. Het was niet mijn project maar ik heb wel gezien en zie nog wat zij er voor moeten doen. De ene teleurstelling na de andere, er gaat veel geld zo maar de vuilnisbak in. Een pilot moest er sowieso gemaakt worden. Zij maakten ook nog gebruik van tussenpersonen, anders kom je al helemaal niet op het bureau van de juiste persoon terecht. Maar goed, dat hoeft niet voor jouw te gelden. Misschien heb je wel een totaal ander format? Meestal moet je ook bijdragen in de produktie kosten, of sponsers zelf zoeken. En ook de Pilot en het 3d werk zijn van zeer hoge kwaliteit. Veel succes.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Eyeworks, naast endemol en bij rtl staat het op de site, ook gemaild over het insturen van formats.

Ik kreeg een mailtje terug met een bijlage waarin de eisen staan waaraan de inzending moet voldoen. Hierbij zat ook een 4 stappenplan om je idee te laten vastleggen en te beschermen. Dit vind ik toch een opmerkelijk pluspunt! :)

Alle punten waaraan de inzending moet voldoen heb ik uitgewerkt.

Ik ga nu mijn 3D verbeteren en afmaken. Dan alles vastlaten leggen bij de belasting sowieso.

 

Dan ga ik het denk ik dan gewoon opsturen en zie ik wel wat het me brengt!

Ik heb niks, dus kan ook weinig verliezen als het niet lukt! :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Eyeworks, naast endemol en bij rtl staat het op de site, ook gemaild over het insturen van formats.

Ik kreeg een mailtje terug met een bijlage waarin de eisen staan waaraan de inzending moet voldoen. Hierbij zat ook een 4 stappenplan om je idee te laten vastleggen en te beschermen. Dit vind ik toch een opmerkelijk pluspunt! :)

Alle punten waaraan de inzending moet voldoen heb ik uitgewerkt.

Ik ga nu mijn 3D verbeteren en afmaken. Dan alles vastlaten leggen bij de belasting sowieso.

 

Dan ga ik het denk ik dan gewoon opsturen en zie ik wel wat het me brengt!

Ik heb niks, dus kan ook weinig verliezen als het niet lukt! :)

 

Kan je die 4 stappenplan mischien hier publiceren ? mischien handig voor anderen mensen die opzoek waren naar het zelfde.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn idee ingestuurd naar Eyeworks, alleen heel stom, vergeten de leesbevestiging aan te zetten en ik zag een heeel miniscuul foutje (geen spellings fout) maarja opzich kan het niet zoveel uitmaken.

Ik heb in elk geval een screenshot van outlook gemaakt.

 

Dit is trouwens de studio die bij de quiz hoort, nu kan ik 'm showen! Het is allemaal niet helemaal zoals ik precies had gewild, maarja dat is niet erg, het gaat om het idee!

tig-studio.jpg

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi decor, maar de producenten vinden het format natuurlijk belangrijker.

 

Zelf heb ik ook meerdere pogingen gedaan (inmiddels al jaren geleden) om een programma-idee onder de aandacht van diverse omroepen en producenten te brengen te brengen.

Destijds heb ik mijn idee vast laten leggen bij de Belastingdienst, naderhand heb ik ook een tweede idee daar vastgelegd.

 

Er werd met enige regelmaat zelfs redelijk en soms zelfs behoorlijk enthousiast op gereageerd. Maar uiteindelijk heb ik het er toch maar bij laten zitten, er ging teveel tijd in zitten. Eén keer heb ik een uitnodiging gehad van een programmaleider van een omroepvereniging om naar Hilversum te komen. Ik heb toen met hem een uitvoerig gesprek gehad over het format.

Deze man was zelfs erg enthousiast na afloop en hij wilde er heel graag mee aan de slag gaan.

Hij moest het alleen nog wel met de directie en programmamakers bespreken. Naderhand kreeg ik van hem het bericht dat mijn idee erg aantrekkelijk gevonden werd, máár... dat ze het produceren ervan te duur vonden.

 

Tja, was ik zover gekomen en werd het uiteindelijk toch niet gebruikt.

Het tweede idee heb ik (máánden na het eerste) ook maar gelijk aan dezelfde programmaleider toegezonden. Wederom was de man onder de indruk, maar hij schreef mij dat er tot zijn grote spijt op dat moment geen geld beschikbaar was voor het opzetten van nieuwe programma's.

 

Hij stuurde mij wèl een aanbevelingsbrief die ik zou kunnen gebruiken als ik andere producenten/programmamakers zou gaan benaderen.

Ik heb die brief nog een paar keer gebruikt bij het benaderen van andere omroepen en programmamakers, maar uiteindelijk ben ik er toch mee gestopt.

Misschien doe ik er naderhand nog wat mee...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.