• 0

Ondernemerschap een droom (onderzoek)

Cobben & Van Tulder heeft net weer een onderzoek gedaan met als titel:

 

Alleen zelfstandig ondernemers hebben de capaciteiten om zelfstandig ondernemer te worden.

Als zelfstandig ondernemer slaap je iedere dag uit, verdien je bakken met geld, roep je af en toe wat naar je zaakwaarnemers en breng je je dagen door op de golfbaan. Wat is daar nou moeilijk aan?......

 

De belangrijkste conclusie van de poll van deze maand is dat persoonlijke competenties belangrijker gevonden worden dan inhoudelijke kennis.

 

lees de rest op: http://www.cobtul.nl/

 

Ik ben het wel eens met de conclusie. Persoonlijke competenties maken of breken een ondernemer en zijn daarom belangrijker dan kennis.

 

Eens?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het (succesvol) aangaan van zelfstandig ondernemerschap is vaak afhankelijk met een bepaalde mentaliteit van de ondernemer. Deze mentaliteit bestaat inderdaad uit een aantal competenties die ervoor zorgen dat ondernemen een stukje makkelijker gaat.

 

Misschien hangt dit samen met het feit dat een zelfstandig ondernemer een soort van helicopterview moet kunnen hebben, en een overzicht over zoveel mogelijk bedrijfsaspecten moet kunnen bewaren. Dit is voor een ondernemer zijn focus. De menselijke geest is in veel gevallen slechts in staat topprestaties te leveren op het moment dat er een bepaalde focus is. Daarom zullen uitzonderlijk begaafde technisch ontwerpers bijvoorbeeld eerder productiever zijn op het moment dat zij al hun energie in het ontwerpen kunnen steken (dus in dienst van een werkgever), dan wanneer ze ook nog rekening moeten houden met de administratie, strategie en organisatie van hun eigen bedrijf. Dit wil echter niet zeggen dat ze niet kwalitatief waardige prestaties kunnen leveren als zelfstandig ondernemer.

 

Toch is kennis in veel gevallen ook een zeer belangrijk aspect, ook voor ondernemers. Zoals djluc al opmerkt is het echter ook weer zo dat op het moment dat een persoon de competentie heeft om snel informatie te achterhalen en kennis te verwerven dat het `kennisprobleem` van een ondernemer een stuk minder wordt.

 

Een ondernemer is constant bezig om zijn competenties zo effectief mogelijk in te zetten al is dat gerelateerd aan kennis, of niet, gebrek aan kennis kan een ondernemer in sommige gevallen echter ook opbreken.

Link naar reactie
  • 0

Het zal er ook erg vanaf hangen wat je precies doet qua onderneming, sommige zaken vergen meer inhoudelijke kennis dan andere. Natuurlijk kun je dat wel afdoen door 'kunnen leren' als competentie te bestempelen, maar dat is naar mijn idee toch erg kort door de bocht.

 

Als ik die stelling en antwoorden daar bekijken, is de conclusie een beetje "zelfstandig ondernemen is een droom, MAAR ...". Wellicht is de belangrijkste competentie wel het vermogen om het ondanks dat MAAR toch te wagen ;)

Link naar reactie
  • 0

Veel mensen zullen hun escapisme ook ergens op afreageren en ondernemerschap is daar een dankbaar onderwerp voor. Ze gaan het nooit doen maar koesteren die droom, om zichzelf te sussen. Als je die mensen serieus vraagt naar hun plannen gaan ze ook tegensputteren. Ze willen ook niet ècht.

Ik droom ook wel eens van een goeie baan, zullen we maar zeggen

;)

Link naar reactie
  • 0
Ze gaan het nooit doen maar koesteren die droom, om zichzelf te sussen. Als je die mensen serieus vraagt naar hun plannen gaan ze ook tegensputteren. Ze willen ook niet ècht.

 

Ze willen het waarschijnlijk wel zijn, maar ze willen het niet worden. Vraag eens hoe men over ondernemers denkt en je krijgt al snel antwoorden als: rijk, veel vrije tijd, vaak op vakantie, grote dure auto's, etc...

 

Dat blijkt in de praktijk toch heel anders uit te pakken........

 

Je krijgt namelijk zelden het antwoord dat ondernemers in de regel veel, hard en lang werken voor een relatief laag 'salaris'.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijke competenties maken of breken een ondernemer en zijn daarom belangrijker dan kennis.

 

Eens?

 

 

Misschien een dooddoener, maar: geldt dat niet voor alle posities?

 

Als ondernemer heb je volgens mij wel andere competenties (en kennis) nodig dan andere werkenden.

 

In ieder geval de gave om jezelf steeds te blijven motiveren, je aan je eigen haren uit het moeras te trekken, zeg maar. :)

Link naar reactie
  • 0
Als ondernemer heb je volgens mij wel andere competenties (en kennis) nodig dan andere werkenden.

 

Niet alleen andere maar ook meerdere. Je bent vaker op jezelf aangewezen en zult je als gevolg daarvan dus veel breder moeten ontwikkelen.

 

Voor ik ondernemer was had ik echt geen kaas gegeten van zaken die niet direct met mijn vakgebied te maken hadden. Nu moet ik me ineens ook bezig houden met allerlei 'andere' vakgebieden.

Link naar reactie
  • 0

Voor ik ondernemer was had ik echt geen kaas gegeten van zaken die niet direct met mijn vakgebied te maken hadden. Nu moet ik me ineens ook bezig houden met allerlei 'andere' vakgebieden.

 

Leuk hé? Eén van de aspecten waarom ik ondernemen een (geestelijke) verrijking in mijn levennoem: ik heb me zoveel breder moeten ontwikkelen dan als ik in loondienst zou zijn gebleven, en dat doet een mens goed.

 

Mijn periode in loondienst hiervoor ervaar ik nu als een dier zijn in een reservaat: je denkt de wereld te kennen, maar ziet pas als je in het wild rondloopt, dat er meer is dan een reservaat, dat het reservaatmaar de voorbode is van wat daarbuiten gebeurd.

Link naar reactie
  • 0

Mijn periode in loondienst hiervoor ervaar ik nu als een dier zijn in een reservaat: je denkt de wereld te kennen, maar ziet pas als je in het wild rondloopt, dat er meer is dan een reservaat, dat het reservaatmaar de voorbode is van wat daarbuiten gebeurd.

 

En ondernemerschap is gewoon een iets groter reservaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens Weggeman (auteur van enkele kennismanagementboeken):

 

Kennis= Informatie x Ervaringen,Vaardigheden,Attitude

 

Ook wordt er weleens gesteld dat kennis niet bestaat buiten een persoon ..... het is dus allemaal een beetje een kwestie van definitie ...

 

Of om met Clinton's woorden te spreken: "define kennis " ......

 

;D Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.