Ik ben de laatste weken diverse malen geconfornteerd met het fenomeen Ideabroker van Boris Veldhuijzen van Zanten, Jan Karel Kleijn en Bas van de Haterd. Het ziet er nu uit als een blog waar uitvinders hun ideeën kunnen uitwisselen en het leek even op een marktplaats voor vraag en aanbod van risicodragend vermogen. Het ziet er allemaal mooi uit. Ronkende teksten, goede mensen, maar het blijft zo vaag.

Weet iemand er meer van? Wat is het doel? Wat zijn de resultaten? Wie doet het werk? Waarom zijn ze niet op HL? Moeten we niet met ze samenwerken?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8282-wat-is-ideabroker-precies/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb een project met ze lopen. Ze werken onder het motto van we helpen je als je ons ook op de korte of lange termijn helpt. Projecten moeten wel enigszins haalbaar zijn, maar daar prikken ze aardig door heen. Pragmatische jongens en zeker geen hete aardappels in hun keel. Wat ze verder allemaal precies doen weet ik ook niet, maar weet wel dat het heel veel verschilende dingen zijn wat ze in ieder geval leuk moeten vinden:-)

Ze helpen me door:

- als klankbord te dienen.

- gewoon binnen kan komen vallen wanneer ik maar wil.

- me te introduceren bij de meest vrolijke figuren waar je altijd weer verder mee komt.

Ik help hun door:

- ze met bepaalde projecten onder de media aandacht te brengen (o.a. stof om hun weblogs mee te vullen :-)

- online conferentie ruimte beschikbaar stel als ze dat nodig hebben.

- zo nu en dan mee te brainstormen.

Hun doel: Denk ik: Plezier maken en geld verdienen als het zo uitkomt:-)

Resultaten: Ze brengen veel samenwerkende initiatieven tot stand.

Ze komen vast wel eens op HL zo nu en dan, maar ze typen denk ik liever hun eigen weblogs vol :-)

Wie doet het werk?: ehm de ondernemer zelf lijkt me:-)

Ze doen niet veel meer dan andere adviseurs, maar toch net weer even anders :-)

Ik zal dit draadje naar ze toe sturen:-) Hebben ze weer een link voor hun weblog:-)

Perry

• 0

Weet iemand er meer van? Wat is het doel? Wat zijn de resultaten? Wie doet het werk? Waarom zijn ze niet op HL? Moeten we niet met ze samenwerken?

Het doel wisselt, volgens mij. Ideas brokeren (gokje hoor ;-) denk ik.

En dat kan nogal wat vormen aannemen. Gratis, of in samenwerking tot een product komen, of je idee lek laten schieten, of gewoon een mooi idee delen (ook een vorm van brokerage ten slotte), of funding regelen. Er worden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd waar prijzen gewonnen kunnen worden (een idee van mij heeft wel eens écht iets gewonnen, dank zij de presentatievaardigheden van Bas (thanks Bas :-) , dat ook echt uitontwikkeld is.

Vooral Jan Karel werkt zich uit de naad voor Ideabroker, volgens mij. En er gebeuren échte dingen, met echte bedrijven als spin-off en echte samenwerkingen als resultaat. Door het chaordische karakter van Ideabroker zit je wel bovenop echte innovaties-- maar daar moet je maar tegen kunnen ;-) Als je op Innovatie FM staat afgestemd komt er nou eenmaal ook veel ruis op je radio. Is een undergroundzender, piraat. Je hebt wel Wil-Innoveren FM maar die wordt door de overheid gerund en die lopen nogal achter de feiten aan geloof ik. Je zult daarvoor een iets hogere onduidelijkheidstolerantie moeten hebben dan gemiddeld (maar dat lukt toch wel?).

• 0

Beste Boris Veldhuijzen van Zanten, Jan Karel Kleijn en Bas van de Haterd.

Ongetwijfeld lezen jullie mee.

Wellicht een idee om ook eens met te drinken ;).

Jullie zijn van harte uitgenodigd op de borrel van 7 april aanstaande!

Greetz

Dennis k

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

• 0

Jullie zijn van harte uitgenodigd op de borrel van 7 april aanstaande!

Ik denk dat ze ons eerder uitnodigen op 21 maart in het Loyd hotel:-)

De laatste was op 21 februari, daar was denk ik toen zo'n 200 man. Ben daar toen overigens ook een aantal HL leden tegen gekomen. Was erg leuk! En je kunt er goed eten.

https://www.openbc.com/cgi-bin/events.fpl?op=detail&id=46989&from=browse

Perry

Die steeds minder begrijpt waarom er zoveel communities zijn waar je iedere keer weer dezelfde mensen tegen komt:-)

• 0

Ik denk dat ze ons eerder uitnodigen op 21 maart in het loyd hotel:-)

...

Die steeds minder begrijpt waarom er zoveel communities zijn waar je iedere keer weer dezelfde mensen tegen komt:-)

En daar zie je mij ook ;)

• 0

Dat bedoel ik overigens positief hoor. Dezelfde mensen kunnen wat mij betreft niet genoeg bij elkaar komen. Zou alleen wat minder tijd en inspanning moeten kosten en moeten kunnen doen wanneer het een ieder uitkomt....Gaan we wat aan doen:-)

Perry

• 0

Dat bedoel ik overigens positief hoor. Dezelfde mensen kunnen wat mij betreft niet genoeg bij elkaar komen. Zou alleen wat minder tijd en inspanning moeten kosten en moeten kunnen doen wanneer het een ieder uitkomt....Gaan we wat aan doen:-)

Perry

Samenwerken en netwerken is goed! Wat dat betreft doet Ideabroker goed mee. Naar mijn bescheiden mening moeten de samenwerkers ook maar eens gaan samenwerken. Iedereen zijn eigen dinngetje met alles voor iedereen schiet niet op. Als HL nou een goed forum heeft en Ideabroker betere feesten geeft, waarom gaan ze dan niet samen? Focus op je eigen talent en werk samen op je zwakte. Dat is wat we "onze leden" meegeven. En wat doen we? Alles dubbel ::)

Misschien is het onvermijdelijk. Ik hoop het niet.

• 0

Focus op je eigen talent en werk samen op je zwakte. Dat is wat we "onze leden" meegeven. En wat doen we? Alles dubbel

Misschien is het onvermijdelijk. Ik hoop het niet.

We gaan een beetje off topic, maar zo zijn er ook:

900 CRM programma's.

300 verschillende fietsen

20 verschillende soorten chocolade pasta.

10 verschillende besturings systemen voor de computer.

Je zou zeggen ga allemaal eens bij elkaar zitten en maak overal maximaal 1 tot maximaal 4 verschillende versies van:-)

Maar ja....Ondernemen en ergens leidend in willen zijn, komen we weer op macht uit volgens mij. En...zoveel mensen zoveel wensen.

Bovendien leveren al die verschillende dingen in ieder geval veel verstoringen, een hoop gedoe en dus prettig genoeg een hoop werk op:-)

Perry

• 0

Tja Perry, er is maar 1 AEX :D

Een marktplaats is geen fiets. Netwerken en initiatieven als HL en Ideabroker (ook NeBIB en New Venture) zijn marktplaatsen. Het zijn punten waar mensen samenkomen en elkaar ontmoeten. Iedereen zijn eigen marktplaats zou leiden tot een hoop eenzaamheid :D

• 0

Ideabrokers is een blog voor startende ondernemers met ideeën. Da's een groot verschil.

Volgens mij is Ideabrokers veel meer dan dat. Er worden ondernemers geholpen en contacten gelegd. Niet zonder resultaat overigens :D

• 0

Om even uit te leggen wat Ideabroker nu precies is, het volgende:

Ideabroker is een "freestyle" ideeen helper. Ideabroker hebben wij in 2004 opgericht met als doel innovatie, (inmiddels een modewoord) en vooral innovatieve ondernemers met een goed idee te helpen dat idee daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. Teveel blijft hangen op zolderkamertjes en zie maar eens 10k voor een proof of concept/website of stukkie software te krijgen...

Sinds de oprichting zonder 1 centje subsidie, organiseren we bijna maandelijks pitch sessies die reizen door het land. Ook is Ideabroker een Engelstalige blog/site waar meerder mensen op posten over nieuwe dingen en het ondernemers klimaat.

De pitch sessies zitten zo in elkaar: Wij vragen een bevriende ondernemer "Joh doe jij de hapjes en de drankjes", dan vallen wij binnen met een klubje mensen (30-60) bestaande uit pitchers, angel investors ,experts en geinteresseerden en houden een Ideabroker avond. Voor het bedrijf een leuke nieuwe aanvulling op hun netwerk. (ook komen daar vaak klanten of andere relaties uit voort)

Ter plekke wordt een jury geronseld, ik speel de pitchbitch (met de lastige vragen) en aan het eind kennen we een winnaar, en een last minute bedachte/geronselde prijs.

Maar Ideabroker kent geen winnaars of verliezers, iedereen die durft te pitchen is weer een stapje verder gekomen richting uitvoering van zijn of haar idee of bedrijf. Dat is het doel.

Sinds 04 hebben we 10-15 jonge bedrijven aantoonbaar verder geholpen met geld, klanten, partners etc..maar meer nog gebeurd er in de periferie van het event en het blog.

What's in it for us? Veel lol, heel soms een bescheiden commissie (bij serieuze geldbemiddeling) en veel kontakten met initiatiefrijke coole jonge (en oude ) ondernemers.

Ons simpele "freestyle' format zijn we nu ook aan het testen in het buitenland en ja, het zou leuk zijn als we eens een keer wat geld van de overheid kregen om ons werk iets te professionaliseren maar zo gaat het ook prima.

En trouwens die overheid snapt werkelijk niks van Innovatie!

Ik kots werkelijk van de gemeenschapsgeld verbrandingsmachine die Innovatieplatform, Syntens, SenterNovem, KVK e.d heet. De goede individuen daar niet te na gelaten natuurlijk. Werkverschaffing aan gemankeerde ondernemers & semi consultants dat is 't.. is mijn bescheiden mening..;-)

Jan Karel Kleijn, Ideabroker.

• 0

Hoera voor Jan Karel, Vooral doorgaan .... ;D

"geld van de overheid" is ook niet gratis. Het is in jouw geval funest voor je "freestyle".

• 0

Op Holland Innovation heb ik met Richard Kranendonk nog even gebabbeld om eens een gezamelijk feestje Higherlevel/Ideabroker te organiseren. De doelgroep is grotendeels dezelfde maar Ideabroker en Higherlevel werken daar op verschillende manieren aan. Lijkt me zinnig, is er meer animo voor?

• 0

Toevallig Jan karel net gesproken, we zouden in kunnen haken op het feestje van

http://www.haagsedesign4daagse.nl/

van 1 tot 4 november in de Caballero hal te Den haag.

Zie je hoe zij het stof van de spanten kunnen slaan:-)

Afgesproken dat het op 3 November savonds o.a. voor higherlevel leden gratis entree is. In het midden van de fabriek staat een hele hoge paal, dat zou de plek zijn waar highelevel leden elkaar kunnen ontmoeten:-)

Een leuk feestje en mogelijkheid om een pitch te doen en innovatieve mensen, ondernemers en investeerders te ontmoeten..

Wil je een pitch houden, mail jankarel@ideabroker dan eerst even.

Er is misschien nog wat plaats voor werken van ontwerpers die de hele week hun kwaliteiten willen presenteren.

Op de dagen zelf staat de hal ook flink de schudden. Er is ook een Pecha Kucha sessie.

Kijk maar eens.

Perry

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar