• 0

Eén focus of meerdere focal points?

Graag wil ik even kort reageren over de onliner van vandaag.

 

"Focus, focus en nog eens focus. Anders wordt het niks met dat bedrijf

 

Nils de Witte"

 

Voor veel bedrijven is het belangrijk focus te houden, toch ben ik van mening dat je focus niet als uitgangspunt moet nemen. Eerder is het wellicht verstandig een aantal focal points in je markt te bepalen en vanuit daar verder te plannen.

 

Mijn inziens hebben veel bedrijven een te scherpe focus, waardoor men het beeld op de totale markt verliest.

 

[titel geredigeerd - mod]

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn inziens hebben veel bedrijven een te scherpe focus, waardoor men het beeld op de totale markt verliest.

 

Kan ik me helemaal in vinden. Ik denk nu meer in te nemen pistes die je kunt nemen om een berg af te gaan. Ik volg momenteel 5 verschillende paden, die ik regelmatig in mijn voorstelling doorneem. Belangrijk blijft wel om helder te houden waar je wilt uitkomen:-)

 

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het op verschillende manier kunt intepreteren: Je kan focus zien als: met dit ene product ga ik de wereld veroveren maar je kan focus ook zien als ik wordt de grootste groothandel in Nederland van software. Met die laatste heb je over het algemeen je handen vol, met 1 product moet je toch wel heel erg uniek zijn!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi mede-HLers,

 

Deze discussie gaat wat mij betreft enigszins de verkeerde kant op.

 

Focus is essentieel als je je bedrijf groot wilt maken en wel focus op de markt waarin je opereert.

 

Focus is zo essentieel is omdat je als entrepreneur vaak verschillende mogelijkheden tegen komt, in je markt maar ook daar buiten. Als je die allemaal wilt uitvoeren doe je alles half en geen enkele echt goed. Uit je eigen markt het maximale halen vergt al meer dan genoeg van je energie als entrepreneur.

 

Dus eén focus op de je eigen markt, dat is ook de overtuiging van venture capitalists en meer in het algemeen van alle investeerders.

 

Ben het dus helemaal eens met de stelling van Nils.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Dus eén focus op de je eigen markt, dat is ook de overtuiging van venture capitalists en meer in het algemeen van alle investeerders.

 

Je kunt toch meerdere produktgroepen hebben die gericht zijn op dezelfde markt? Iedere produkt groep vereist weer een bepaalde focus anders wordt dat niks!

 

Je moet inderdaad niet achter twee verschillende konijnen gaan rennen, je kunt er wel één op verschillende manieren vangen.

 

Dat versta ik onder focal points!

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Focus is essentieel, in allerlei opzichten.

- focus op verkoop

- focus op je bedrijf (als ondernemer)

- focus op een markt of regio

- focus op een van de producten die je levert (niet te breed willen zijn)

- focus op korte termijn

 

etc.

 

Natuurlijk hoef je niet monomaan met een enkel marktsegment bezig te zijn. Maar ben je te breed bezig dan bereik je niets. Wat wij doen is een aantal markten waarin we sterk zijn, centraal stellen, en daarnaast de "low hanging fruits" pakken in andere markten. Gevaar van focus op een enkele markt is dat het best kan zijn dat je die markt niet kan krijgen. Als je dan niet daarnaast wat andere ijzers in het vuur hebt, zit je met niets. Ik heb dat in de praktijk meegemaakt. We besteedden veel aandacht aan een bepaalde markt, maar het ontwikkelen ervan duurde veel en veel langer dan verwacht. Een andere markt waar we ook wat in deden, ontwikkelde zich ineens snel. We hebben de focus snel verlegd, en een jaar later hadden we twee segmenten en een derde in ontwikkeling.

 

Mijn idee is dus om 80% focus te hebben en 20% in de breedte te kijken.

 

dagdg

Christine

 

"als je een konijn wilt vangen kun je beter in een konijnenrijke omgeving jagen dan op een solitair konijn" (oud Christine spreekwoord)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met mijn stelling ;D

 

Perry, als je start is je focus soieso primair gericht op je markt. Jij hebt het steeds over producten, en nog wel meerdere ook. Ik zeg niet dat dat verkeerd is, dat ligt namelijk geheel aan je capaciteiten. Voor de meeste mensen (vooral mannen) geld dat ze slechts één ding tegelijk kunnen :P

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Sinds wij de beslissing hebben genomen om meer in de diepte te gaan focussen, i.p.v. de breedte realiseren we vele malen meer.

 

Focus is zooooo belangrijk

 

Succes,

Eelco

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn inziens hebben veel bedrijven een te scherpe focus, waardoor men het beeld op de totale markt verliest.

 

Zien en focusen zijn twee dingen: het beeld verliezen doe je niet per sé omdat je te scherp focust. Als ik bij mijn initiële dierenrijk-metafoor blijf: een roofvogel die kan als geen ander focusen op zijn prooi. Toch moet hij bij de jacht rekening houden met de snelheid van zijn duikvlucht, de snelheid en richting van zijn prooi, de invloed van de wind en thermiek, het landschap en de vluchtkansen die dit de prooi geeft. Het gaat er (m.i.) dus ook om hoeveel processen je simultaan kunt laten lopen zonder je gerichtheid te verliezen. (En bij dat laatste gaat er bij veel mensen nogal eens iets mis ;-)

 

Focus als bewustzijnstoestand van een ondernemer is iets anders dan focus van een bedrijf.

Focus als 20e-eeuws paradigma voor een bedrijfsstrategie wordt ingehaald door het 21e eeuwse "perifere bewustzijn": de androgynisering (meer gevoel, meer creativiteit, meer intuïtie) van de maatschappij en daarmee de markt, de groeiende behoefte aan mensen die kunnen omnitasken, meerdere dimensies tegelijk kunnen jongleren (deal én relatie, heden én toekomst, eigen belang én klantbelang, consumer én prosumer), denken in termen van netwerken, verbinden, beweging, individualiteit+altruïsme, verdwijnen van traditionele hiërarchie en kennismonopolisering...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Focus als 20e-eeuws paradigma voor een bedrijfsstrategie wordt ingehaald door het 21e eeuwse "perifere bewustzijn": de androgynisering (meer gevoel, meer creativiteit, meer intuïtie) van de maatschappij en daarmee de markt, de groeiende behoefte aan mensen die kunnen omnitasken, meerdere dimensies tegelijk kunnen jongleren (deal én relatie, heden én toekomst, eigen belang én klantbelang, consumer én prosumer), denken in termen van netwerken, verbinden, beweging, individualiteit+altruïsme, verdwijnen van traditionele hiërarchie en kennismonopolisering.

 

Tjee, dat heb je weer mooi ontrafeld. Omnitask mooie bedrijfsnaam, maar nu hou ik me toch even gefocused op MoreValue:-)

 

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0
nonex

verhelderend!

 

Is dit een vraag of als niet helemaal begrepen bedoeld?

 

Ben zo vrij om het nog even extra toe te lichten:

 

Je hebt Lineair en perifeer bewustzijn, hangt samen met logica, tijd en taal.Het verloopt stap voor stap in een chronologisch, causaal patroon.

 

Het perifere bewustzijn is daarentegen gericht op ruimte, beeld en samenhang. Het werkt associatief en dynamisch en kan daarom een heel veld of hele context waarnemen. Deze impliciete of onbewuste manier van waarnemen wordt ook wel esthetisch genoemd. De uitdaging voor de nieuwe media zou kunnen zijn om deze esthetische dimensie van ons bewustzijn te articuleren en daarmee dynamische context te verbeelden. Deze text is van ROB LEOPOLD.

 

 

Ik begrijp nu wat Annedien bedoeld als ze zegt dat ze een olietanker probeerd te verplaatsen.

 

 

Alles wat ik de laatste tijd onbewust dynamisch gefocused heb gedaan, wordt me opeens bewust en besef dat ik alsnog in het geheel een prima focus heb:-)

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is dus om 80% focus te hebben en 20% in de breedte te kijken.

 

Daar kan ik me heel goed in vinden.

 

Interessante reacties, vol van inhoud.

:)

 

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

nonex

verhelderend!

 

Is dit een vraag of als niet helemaal begrepen bedoeld?

 

 

 

Nee hoor, geen vraag en ook niet 'niet begrepen'. Annedien kan complexe materie juist duidelijk verwoorden. Ze zou spokeswoman voor politici moeten worden, worden die ook een keer begrepen ;)

 

 

Nee joh, dan moet je tegenwoordig juist een "burger" meenemen, zoals Minister de Geus, die de eigenaresse vam een stomerij liet uitleggen dat ondernemen beter was dan de WW ;D

 

topic>

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je hebt Lineair en perifeer bewustzijn, hangt samen met logica, tijd en taal.Het verloopt stap voor stap in een chronologisch, causaal patroon.

 

Het perifere bewustzijn is daarentegen gericht op ruimte, beeld en samenhang. Het werkt associatief en dynamisch en kan daarom een heel veld of hele context waarnemen. Deze impliciete of onbewuste manier van waarnemen wordt ook wel esthetisch genoemd. De uitdaging voor de nieuwe media zou kunnen zijn om deze esthetische dimensie van ons bewustzijn te articuleren en daarmee dynamische context te verbeelden. Deze text is van ROB LEOPOLD.

 

 

Ik begrijp nu wat Annedien bedoeld als ze zegt dat ze een olietanker probeerd te verplaatsen.

 

 

Alles wat ik de laatste tijd onbewust dynamisch gefocused heb gedaan, wordt me opeens bewust en besef dat ik alsnog in het geheel een prima focus heb:-)

 

:o :o :o :o :o

Link naar reactie
  • 0

Als er bier in het spel komt is die focus meteen wég ;-)

 

Maar even terugkomend op het topic...het impliceert nogal wat, de beweging van centraal naar perifeer, van lineair naar perifeer. De vraag is dus misschien niet "Eén focus of meerdere focal points?" maar "Focus of perifeer?".

De beweging van een logisch (betr. hebbend op de logica) naar een conceptueel tijdperk: is die zichbaar, merkbaar voor ondernemers?

Van melodie naar symphonie. Metaforen, empathie, betekenis.

Is dat herkenbaar?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.