Ga naar inhoud

tweespalt over Union - oorlog in de fietsenhandel

Geplaatst:

TwaBla

Het broeit in de Nederlandse fietsenmakerij. In omringende landen koop je al een behoorlijke fiets voor nog geen honderd euro; in Nederland liggen die prijzen een stukje hoger. De verschillende leveranciers lijken hun markt afgeschermd te hebben, en de detailhandel zit ook niet te springen om felle concurrentie. Het is een dooie boel. Iemand recent nog een leuke innovatie gezien in de fietsenmarkt?

 

Niet iedereen legt zich echter bij de status quo neer. De Europese Unie heft een heffing op goedkope fietsen uit het verre oosten, maar je kan wel onderdelen importeren om die hier in mekaar te schroeven. Blijkbaar doet iemand dat nu onder de ouwe naam Union. En dat veroorzaakt tweespalt.

 

Biretco, moederbedrijf van onder meer Profile ‘de Fietsspecialist’, zet de tegenaanval in op Halfords. Laatstgenoemd bedrijf beweerde dat de fietssector veel te hoge prijzen hanteert voor A-merkfietsen. Het kondigde daarom een prijzenoorlog aan, samen met het fietsmerk Union. Biretco beweert echter dat Halfords valse beschuldigingen uit. Het overweegt een klacht in te dienen bij de reclamecommissie en mogelijk ook juridische stappen.

 

“Het kwaliteitsmerk Union bestaat niet meer. Helaas is de fabriek een aantal jaren geleden failliet gegaan. Slimme zakenmensen hebben nu het merk weer uit de kast gehaald en het als plakmerk ingezet op B-merk fietsen. Dit is dus geen vergelijk met het oude Union”.

 

Halfords vergelijkt zich met de vakhandel, en dat is “appels met peren vergelijken”, aldus Biretco. “Halfords is een gemengd winkelbedrijf dat niet te vergelijken is met een fietsspeciaalzaak. Bij Profile verkopen we, in tegenstelling tot Halfords, alle bekende A-merken. We zijn geen dozenschuivers, maar geven de klant een gedegen advies, service, garantie en beschikken over een professionele werkplaats voor afmontage en servicebeurten”. En zelfs dan is Profile tientallen euro’s goedkoper volgens Biretco. (Bron: RetailNews)

 

Ooit van een 'plakmerk' gehoord? 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Featured Replies

Geplaatst:

perry

Je gaat je wel gelijk afvragen, wat voor oude kwaliteitsmerken er nog meer op de pank liggen? Dat je die zomaar mag gaan gebruiken, verbaasd me wel.

 

Perry

 

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Je gaat je wel gelijk afvragen, wat voor oude kwaliteitsmerken er nog meer op de pank liggen? Dat je die zomaar mag gaan gebruiken, verbaasd me wel.

 

Waarom? Als jij de rechten bezig lijkt me dat geen probleem.

 

Zie Intel: met "Intel Pentium" had men een erg goed product, en men koos er zelf voor om met "Intel Celeron" een goedkoper product op de markt te zetten. Dat is hier feitelijk ook gebeurd, en is gewoon een keuze van de merknaamhouder lijkt mij.

Geplaatst:

Nico Schouten

Je gaat je wel gelijk afvragen, wat voor oude kwaliteitsmerken er nog meer op de pank liggen? Dat je die zomaar mag gaan gebruiken, verbaasd me wel.

 

Perry

 

 

Union is een merk dat al diverse malen achter elkaar failliet is gegaan, en daarna weer nieuw leven in geblazen is. Er worden trouwens wel vaker oude merken opgepoets denk aan Spijker.

 

Ik vind die discussie over "te duur" nogal vreemd, veel van de bekende fietsenmerken staan regelmatig aan de grond van de afgrond, zo ook Batavus en Gazelle enige tijd terug, nu gaat het weer goed. Maar ook vele fietsenmakers stoppen door een combinatie van oplopende kostenen leeftijd.

De stemming die men probeert te creeren is dat fietsen te duur zijn bij de fietsenhandel. Als fietsliefhebber kijk ik met afgrijzen naar de kwaliteit van deze goedkopere fietsen, elk gebruikt onderdeel is meestal het goedkoopste wat er verkrijgbaar is, en zelfs als het van gerenomeerde fabrikanten komt toch maar van matige kwaliteit.

 

Het vergelijk met het buitenland gaat mank omdat Nederland het enige Westerse land is waar de fiets een serieuze plaats inneemt als het om het economisch verkeer gaat. Deze fietsen worden zomer en winter gebruikt, anders dan de "speelgoed" fietsen die nu in de vergelijking gebruikt worden. Voor die speelgoedfietsen geeft het niet dat een onderdeel van mindere kwaliteit is, deze worden toch alleen zomers gebruiktals het mooi weer is.

 

Het aantal fietsenwinkels zal toch al snel terug gaan lopen door de hoge leeftijd van vele fietsenmakers, dit Union gedoe zal de kaalslag bevorderen. Het zal strals moeilijker worden om een fiets nog ergens fatsoenlijk gerepareerd te krijgen.

 

Over 5 jaar ontstaan er dan weer nieuwe kansen voor kwaliteitsfietsen.

Geplaatst:

Chriz

Ontwikkelingen in de fietsenmarkt...interessant onderwerp toch wel. Nederland is, zeker in europa een van de belangrijkste afnemers van fietsen, zowel van fietsen geproduceerd in eigen land als in het buitenland en wellicht is Nederland het enige land ter wereld waar meer fietsen zijn dan inwoners.

 

Er moet rekening gehouden worden met het feit dat fietsen in de grote stad vaak een kortere levensduur hebben dan fietsen in de wat kleinere en landelijke plaatsen (meer mogelijkheden om thuis de fiets overdekt te stallen bijvoorbeeld). Het lijkt dus logisch dat er groepen mensen zijn die behoefte hebben aan goedkopere fietsen, omdat ook kwalitatief goede, duurdere fietsen op veel plaatsen in nederland niet lang mee gaan (diefstal, vernieling, etc). Aan de andere kant zijn er ook veel mensen die best bereid zijn wat meer neer te leggen voor een fiets omdat ze weten dat ze er ook lang plezier van zullen hebben.

 

Als er geen diefstal en vernieling in nederland zou zijn, zou de gemiddelde Nederlander er echt niet veel problemen mee hebben om wat meer voor een kwalitatief goede fiets neer te leggen.

 

Innovaties in Fietsenland: ik wacht nog steeds op een band die nooit lek gaat. Maar waarschijnlijk is dit net als het gloeilamp-principe. Als zo een band op de markt wordt gebracht storten andere markten (producenten van binnenbanden, fietsenmakers, plakspulfabrikanten, etc) in.

 

Persoonlijk vind ik de strategie van Kronan een hele leuke. Het ontwerp van oude, degelijke, Zweedse legerfietsen gebruiken en hier een gewild en toch wel hip rijwiel mee op de markt zetten. Wel jammer dat Kronan fietsen zo vaak gestolen worden....

Geplaatst:

Nico Schouten

Innovaties in Fietsenland: ik wacht nog steeds op een band die nooit lek gaat. Maar waarschijnlijk is dit net als het gloeilamp-principe. Als zo een band op de markt wordt gebracht storten andere markten (producenten van binnenbanden, fietsenmakers, plakspulfabrikanten, etc) in.

 

 

Een goede band die op de juiste bandenspanning wordt gehouden rij je bijna niet lek, een band heeft meer te voortduren van veroudering. De eigenaar is dan vaak al op zijn karretje uitgekeken.

Een goede fietsenmaker weet welke band bij welke gebruiker hoort, die kan je een goed advies geven. Bij de prijsstunters weten ze niet eens dat fietsen ook maatvoering hebben.

  • 11 months later...
Geplaatst:

fietsfreak

zón lekvrije band is er al: www.dutch-perfect.nl. En verder geen innovaties? de electrische fietsen komen er aan. Verder vouwfietsen als beixo.com of Strida.nl. Ik vind zeker dat dit fietsen zijn die steeds meer in de richting gaan van wat handig is, in plaats van te blijven bij de traditionele fiets.

De vakhandel staat echter volledig stil, die blijft hangen in hun stofjassenimago. Je ziet dan ook dat nieuwe innovaties vaak alleen via internet te koop zijn.

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

De verschillende leveranciers lijken hun markt afgeschermd te hebben, en de detailhandel zit ook niet te springen om felle concurrentie

 

Hoezo niet. www.fietsenwinkel.nl

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.